• Xlr8

Tjejer pendla 10-15km dagligen med cykel året om?

Er partner vill att ni ska spara pengar och framför allt på miljön. 
    Er partner vill alltså att ni cyklar alla dagar året runt till jobbet.
    Tur å retur har ni ca 10-15km, kan ni tänka er  detta fast det är snö, is och temp ner åt -20 grader stund tals. kopiera och välj alternativen som passar best. typ 1B 2A 3C...

1)    A: Glöm att jag cyklar.    B: Gör det motvilligt. C: inga problem.

2)    A: min gamla cykel som snart ramlar sönder duger B: pendlingen är ett nödvändigt ont och får kosta (15k Hjälm, cykelskor, vattentät väska etc)
    C: min partner får gott köpa elcykel med väskor och allt (50k) 

3)    A: att det tar 90 min är lugnt så länge det inte kostar ngt. B: att minska pendlings tiden med en timme om dagen då är det lätt värt ny cykel med allt som kan minska tiden (45k)
    C: uppoffringen att överhuvudtaget cyklar året runt är så stor då får partnern lätt köp el cykel med extra allt.

Jag börjar väl:

1B
    2B
    3B

• Svar på tråden Tjejer pendla 10-15km dagligen med cykel året om?
  • Pilsner

Inga problem så länge det inte är för djup snö. Djup snö är iofs skoj, men väldigt jobbigt och går långsamt.

• myskmalva

Konstig frågeställning. Att cykelpendla är mitt val, inte min partners.

Men om vi bortser från det:

1C
    2B
    3A

• Tow2Mater

1) 2) och 3) beror alla på vad gör partnern själv? Hur tar han/hon sig till jobb, hur långt och hur ofta?

• cosinus

Med elcykel inga problem. Vi har en och den kör jag gärna vintertid. Med dubbdäck såklart. Köpt på xxl för typ 16000 och den funkar utmärkt. Tips vid snöstorm är slalomglasögon, då ser man något också :)

fördelen med elcykel är att man kan klä sig lagom även när det är -20 utan att frysa I början och svettas i slutet. 

med vanlig cykel - nä inte varje dag och framförallt inte på vintern då det går tyngre. Jag blir bara på dåligt humör av det. Sommardagar helt dock. 

• Aniiee

1C
    2D - Schyssta prylar som inte kostar skjortan
    3a - 90 minuter gör inget, jag skiter högaktningsfullt i kostnaden. Men inte fan tar det 90 minuter att cykla 15 km tor. Menar du åt varje håll? Jag tar ca 40 minuter på mig till Lida, det är 13 km.

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • EnAnonumius
    Xlr8 skrev 2022-08-12 20:39:25 följande:
    Tjejer pendla 10-15km dagligen med cykel året om?

Er partner vill att ni ska spara pengar och framför allt på miljön. 
    Er partner vill alltså att ni cyklar alla dagar året runt till jobbet.
    Tur å retur har ni ca 10-15km, kan ni tänka er  detta fast det är snö, is och temp ner åt -20 grader stund tals. kopiera och välj alternativen som passar best. typ 1B 2A 3C...

1)    A: Glöm att jag cyklar.    B: Gör det motvilligt. C: inga problem.

2)    A: min gamla cykel som snart ramlar sönder duger B: pendlingen är ett nödvändigt ont och får kosta (15k Hjälm, cykelskor, vattentät väska etc)
    C: min partner får gott köpa elcykel med väskor och allt (50k) 

3)    A: att det tar 90 min är lugnt så länge det inte kostar ngt. B: att minska pendlings tiden med en timme om dagen då är det lätt värt ny cykel med allt som kan minska tiden (45k)
    C: uppoffringen att överhuvudtaget cyklar året runt är så stor då får partnern lätt köp el cykel med extra allt.

Jag börjar väl:

1B
    2B
    3B

90 minuter låter mycket tid för 10-15km. Hur har du räknat på den tiden?
    Det låter ju mer som att du har räknat på gånghastighet (d.v.s att man går och leder cykeln) snarare än cykelhastighet (man sitter på cykeln och cyklar).
    Du anser att 5-7,5 km tar 45 minuter på en cykel..
    De flesta otränade människor kan gå c:a 6-7 km på 60minuter.

De flesta cyklar i c:a 15-25km i timmen på en vanlig enkel cykel.
    När jag hade min cykel, en 21växlad med bockstyre och smala däck, så kom jag upp lätt i 40km/h helt utan ansträngning. Och inte kostade den några 31kkr
    (31kkr 1996 motsvara 45kkr 2022). Den kostade "bara" c:a 3000kr ny 1996.

Med det sagt.

1C Inga problem

2D (man kan köpa vettiga hållbara prylar som inte kostar en halv förmögenhet)

3D Jag hade kört på en vanlig klassisk bockstyre cykel med smala däck för runt 15-(max)20kkr.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • snedtak

1 B/C - jag vill välja själv, men ser inga problem med att cykla 10-15 km ToR till jobbet
    2 B/C - särskilt på vintern är det riktigt najs med en elcykel, menden behöver inte kosta 50 000 (för 30 000 får man en BRA elcykel, ska man ha vilken som helst kan man komma ner i 15-20 000).
    3 B/C - har man en cykel som är i såpass dåligt skick att det tar 90 minuter att cykla 15 km behöver man verkligen en ny cykel.

• nnnnnnnn

Varför vill jag själv inte spara pengar och tänka på miljön?
    Elcykel är kanon, men har du 1-1,5 mil tur och retur så är det inte långt enkel väg och kanske behövs inte elcykel?
    Jula har en 3-växlad för 9999kr och 9-växlad för 12999 kr. Det borde göra att 5-7,5 km går som en dans, typ 10 min på cykeln så är du framme utan att svettas. 
    Vattentät ryggsäck eller väska i cykelkorgen, kanske funkar? Annars får du köpa cykelväskor finns från 149 kr på jula - de borde passa till deras cykel.
    Hjälm är ett måste, köp en bra! Biltema har en för 539 kr som kom på topplistan i säkerhetstestet (Folksam).
    Cykelskor behövs inte till elcykel 5-7,5 km.
    Regnkläder som andas behövs såklart, det ska vara bra och funktionellt. Kolla gärna tester eller fråga andra cyklister!

SÅ:
    för ca 11000 - 14000 kr borde du kunna ha ett startkit med cykel, väska, hjälm. Kanske kan ni dela på kostnaden eller ta de pengar som du/ni sparar på pendlingen och lägga på detta?
    Regnkläder bör man väl ha? Så det kan du väl köpa själv?

Sen har du ca 10-20 min till jobbet och inga större utgifter på ett par år, så länge du får behålla din cykel. Lås med vajer och helst i cykelrum.

• Billie38

Fattar inte....
    Kan du inte ta detta beslutet själv om du vill cykla eller inte? Skulle aldrig låta min partner diktera regler om hur jag tar mig till jobbet, oavsett om han betalar färdmedlet eller inte (varför han nu skulle göra det när jag har egen lön).

• Jemp

Alltså... Jag hade kunnat tänka mig cykla den sträckan med nuvarande utrustning, men låter konstigt att det ska vara på sambons initiativ? Även om vi ser jobbresor som gemensam kostnad tycker jag inte riktigt det håller att nån annan ska styra såpass. 

Svar på tråden Tjejer pendla 10-15km dagligen med cykel året om?