• villervaller

    Ta ut sin andel av arv?

    Hej
    Min far börjar komma till åren med vacklande hälsa och ställde mig en fråga häromdagen om jag kunde tänka mig vänta att begära ut min andel av arvet tills hans sambo går bort. Hans sambo är ca 10 år yngre och har många år kvar att leva. Han vill alltså överlåta sitt arv på sin sambo (50% av villa, veteranbil, bohag etc)

    På vår sida har jag ett till syskon och på min fars sambos sida finns det 2 barn. Dom har inga gemensamma barn.

    Jag vill naturligtvis gå min far till mötes då jag inte är beroende av arvet och jag respekterar att det är hans vilja men vill samtidigt se till att jag och mitt syskon (och min far) inte gör något dumt.

    Till saken hör den att min fars sambo aldrig varit inblandad i deras privatekonomi, min far har skött allting helt enkelt för att intresse har saknats från hennes sida. De gånger hon tagit egna initiativ gällande ekonomin har det inte varit helt lyckat, förlorat pengar i pyramidspel och privatlån till kompisar som inte betalat tillbaka för att ge några exempel.

    Min frågeställning är alltså hur arvet kan påverkas genom att min fars sambo får förvalta det fram till hennes bortgång? 

  • Svar på tråden Ta ut sin andel av arv?
  • FuckGoggleAskMe

    Om hon ärver det med fri förfoganderätt får hon inte testamentera bort det men kan däremot sätta sprätt på allt. Det är inte fråga om att hon ska förvalta det. 

  • Fliselisan

    Du kan ställa den frågan helt gratis till Lawline, anonymt.

    Men hur som måste din pappa skriva ett testamente där det står att du avstår ditt arv tills hans sambo gått bort, och det ska stå att arvet är med fri förfoganderätt, (alltså ej full äganderätt) vilket innebär att sambon inte kan ge bort ditt arv i förväg som gåva till exempelvis sina barn, så inget finns kvar när du ska ärva. Hon kan däremot använda arvet till resor, köpa saker osv.

    Om hon ändå skulle ge bort gåvor till sina barn (större summor) så kommer detta regleras den dag hon själv får bort och hennes barn ärver mindre och du får det du ska ha efter en din far.

    Men jag rekommenderar att du kollar på lawline för ett korrekt och utförligt svar.

  • FuckGoggleAskMe
    Fliselisan skrev 2022-08-14 00:04:49 följande:

    Du kan ställa den frågan helt gratis till Lawline, anonymt.

    Men hur som måste din pappa skriva ett testamente där det står att du avstår ditt arv tills hans sambo gått bort, och det ska stå att arvet är med fri förfoganderätt, (alltså ej full äganderätt) vilket innebär att sambon inte kan ge bort ditt arv i förväg som gåva till exempelvis sina barn, så inget finns kvar när du ska ärva. Hon kan däremot använda arvet till resor, köpa saker osv.

    Om hon ändå skulle ge bort gåvor till sina barn (större summor) så kommer detta regleras den dag hon själv får bort och hennes barn ärver mindre och du får det du ska ha efter en din far.

    Men jag rekommenderar att du kollar på lawline för ett korrekt och utförligt svar.


    Ja, fast sätter människan sprätt på både pappans arv och sina egna pengar, finns det ingenting kvar. Det kan i testamentet stå en önskan om att TS inte tar ut sin laglott på en gång, men det är inte bindande utan TS får bestämma. 
  • villervaller

    Grundtanken min far har är att hans sambo skall kunna bo kvar i huset och att när även hon går bort att jag och mitt syskon skall få dela på hela hans arv.

    skulle vi ta ut vår arvslott som är 100% av hans tillgångar så skulle hon vara tvungen att sälja huset då 50% av det är min fars. Hans sambo har inte tillgångar nog att lösa ut oss från det.

    Min fars sambo kommer inte ärva något då dom varit noga med att gå in med lika mycket i allt så dom har redan så att säga delat på allt.

    Tanken är god från min fars sida och jag vill inte heller hon skall behöva flytta. Men risken är så att säga att han lägger krokben för sig själv.

  • FuckGoggleAskMe

    Det finns ju mellanting mellan allt och inget. Han kan testamentera tex 25% av huset (50% av hans del) till henne med fri förfoganderätt (det får ni sen när hon dör) och skriva som sin yttersta vilja att hon får nyttjanderätt till sin död, plus testamentera annat till barnen. Eller något liknande.


    Kan vara bra om ni också äger en bit av huset direkt om hon nu är ekonomiskt oansvarig så hon inte säljer till underpris eller något annat underligt. Om hon ärver hans halva av huset kan hon ju sen sälja huset på en gång och satsa på pyramidspel för pengarna. 

  • Sockerikaffet

    Det finns ju olika varianter i detta men alla är lite svåra och skulle ni bli osams så kommer alla lösningar skita sig på något sätt. 


    om han har andra tillgångar än huset kan han testamentera huset till henne och resten av tillgångarna till er barn. Det förutsätter att tillgångarna är lika stor som hans del av huset är värt när lånen är avdragna. Det är enda sättet han kan skydda sambon från att bli av med huset om ni blir osams. 


    ni kan välja att avstå arvet eller vänta tills sambon dör, men då finns risken att inget arv finns kvar när den dagen kommer. Ni får välja om det är en risk ni är villiga att ta av välvilja mot sambon eller inte. 


    En annan lösning är ju att ni ärver hans del av huset och sen samäger det med sambon och låter henne bo kvar i och bestämma över huset tills hon vill flytta. Det svåra då blir att komma överens om vem som ska ta vilka kostnader. Driftkostnader sköts rimligen av den som bor där, men underhåll/renoveringar är svårare. 


    I slutänden beror det nog på hur mycket ni tycker om sambon och respekterar er fars vilja vs hur mycket av arvet ni är villiga att riskera förlora.

  • Jonnynilsson
    villervaller skrev 2022-08-13 23:44:08 följande:
    Ta ut sin andel av arv?

    Hej
    Min far börjar komma till åren med vacklande hälsa och ställde mig en fråga häromdagen om jag kunde tänka mig vänta att begära ut min andel av arvet tills hans sambo går bort. Hans sambo är ca 10 år yngre och har många år kvar att leva. Han vill alltså överlåta sitt arv på sin sambo (50% av villa, veteranbil, bohag etc)

    På vår sida har jag ett till syskon och på min fars sambos sida finns det 2 barn. Dom har inga gemensamma barn.

    Jag vill naturligtvis gå min far till mötes då jag inte är beroende av arvet och jag respekterar att det är hans vilja men vill samtidigt se till att jag och mitt syskon (och min far) inte gör något dumt.

    Till saken hör den att min fars sambo aldrig varit inblandad i deras privatekonomi, min far har skött allting helt enkelt för att intresse har saknats från hennes sida. De gånger hon tagit egna initiativ gällande ekonomin har det inte varit helt lyckat, förlorat pengar i pyramidspel och privatlån till kompisar som inte betalat tillbaka för att ge några exempel.

    Min frågeställning är alltså hur arvet kan påverkas genom att min fars sambo får förvalta det fram till hennes bortgång? 


    Jag skulle avråda från att gå med på det. En jobbarkompis mamma gick bort i cancer efter många års kämpande. Hon bad sitt enda barn att inte ta ut sitt arv efter henne så hennes sedan 10 år tillbaka sambo skulle kunna bo kvar i deras gemensamma hus.

    Han gick med på det och ett år efter mammans bortgång sålde sambon huset och flyttade till en annan kvinna på annan ort. Kvar stod jobbarkompisen helt utan arv från sin mamma.
  • sextiotalist

    Jag tycker du ska be din pappa ta kontakt med en jurist för att göra ett bra testamente.
    Min svärfar och hans fru har ett testamente, som innebär att om någon av bröstarvingarna vill ta ut sin del direkt, så får de endast laglotten och inga mer anspråk. 
    Men om den efterlevande skulle avyttra fastigheten (för det var det testamentet gällde) så regleras arvet.

  • Mortiscia80

    Jag skulle inte gå med på det. Mycket kan hända på tio år med de där tillgångarna och de tappar dessutom i värde, kanske dock inte fastigheter men där kan ju mycket annat gå fel istället.

  • Daisy28
    villervaller skrev 2022-08-13 23:44:08 följande:
    Ta ut sin andel av arv?

    Hej
    Min far börjar komma till åren med vacklande hälsa och ställde mig en fråga häromdagen om jag kunde tänka mig vänta att begära ut min andel av arvet tills hans sambo går bort. Hans sambo är ca 10 år yngre och har många år kvar att leva. Han vill alltså överlåta sitt arv på sin sambo (50% av villa, veteranbil, bohag etc)

    På vår sida har jag ett till syskon och på min fars sambos sida finns det 2 barn. Dom har inga gemensamma barn.

    Jag vill naturligtvis gå min far till mötes då jag inte är beroende av arvet och jag respekterar att det är hans vilja men vill samtidigt se till att jag och mitt syskon (och min far) inte gör något dumt.

    Till saken hör den att min fars sambo aldrig varit inblandad i deras privatekonomi, min far har skött allting helt enkelt för att intresse har saknats från hennes sida. De gånger hon tagit egna initiativ gällande ekonomin har det inte varit helt lyckat, förlorat pengar i pyramidspel och privatlån till kompisar som inte betalat tillbaka för att ge några exempel.

    Min frågeställning är alltså hur arvet kan påverkas genom att min fars sambo får förvalta det fram till hennes bortgång? 


    Ta hjälp av proffs för detta. Är huvudsyftet att sambon ska bo kvar tryggt finns det många varianter. Finns det mycket tillgångar i boet kan han testamentera boendet till henne och sen får ni ut er laglott i andra tillgångar. Han skulle även kunna skänka bostaden till henne och låta er ärva resten.

    Finns vissa forumleringar kring förfoganderätt man kan använda i ett testamente för att få som man vill.

    Ännu en variant, men då behöver ni verkligen proffshjälp för att det ska bli rätt är att han skänker del bostaden till er nu och så skrivs någon form av samägandeavtal och hyresavtal som gör att hon bor kvar efteråt.
  • Lönnsirap
    villervaller skrev 2022-08-13 23:44:08 följande:
    Ta ut sin andel av arv?

    Hej
    Min far börjar komma till åren med vacklande hälsa och ställde mig en fråga häromdagen om jag kunde tänka mig vänta att begära ut min andel av arvet tills hans sambo går bort. Hans sambo är ca 10 år yngre och har många år kvar att leva. Han vill alltså överlåta sitt arv på sin sambo (50% av villa, veteranbil, bohag etc)

    På vår sida har jag ett till syskon och på min fars sambos sida finns det 2 barn. Dom har inga gemensamma barn.

    Jag vill naturligtvis gå min far till mötes då jag inte är beroende av arvet och jag respekterar att det är hans vilja men vill samtidigt se till att jag och mitt syskon (och min far) inte gör något dumt.

    Till saken hör den att min fars sambo aldrig varit inblandad i deras privatekonomi, min far har skött allting helt enkelt för att intresse har saknats från hennes sida. De gånger hon tagit egna initiativ gällande ekonomin har det inte varit helt lyckat, förlorat pengar i pyramidspel och privatlån till kompisar som inte betalat tillbaka för att ge några exempel.

    Min frågeställning är alltså hur arvet kan påverkas genom att min fars sambo får förvalta det fram till hennes bortgång? 


    Jag tänker att det är precis sådana här situationer som man tillsammans bör gå till en jurist och prata om olika lösningar, och vilka konsekvenser olika lösningar får.

    Jag tänker att det är väldigt rimligt med lösningar så att sambon kan bo kvar en tid, men att det blir lite märkligt att avstå allt, såsom veteranbil och annat....

    Det blir också märkligt att avstå för en människa som faktiskt redan tidigare visat sig ha svårt att hantera ekonomin och som gjort dåliga val. Är det verkligen rimligt?
Svar på tråden Ta ut sin andel av arv?