• LFF

    Dom bästa skolorna och platser att bo i Sthlm???

    Fliselisan skrev 2022-08-16 23:59:54 följande:

    Hur mycket har ni tänkt att köpa bostad för? För det är ju en väldigt avgörande fråga. Villa eller lägenhet?

    Det finns områden i Stockholm man kan avråda från, allt från Skärholmen och bortåt (Vårby, hallunda, Norrsborg osv).  Skarpnäck, Bagarmossen, Högdalen, Rågsved. Farsta strand. Tensta, Rinkeby, Akalla, Kista. Hässelby. Hallonbergen?.Ja långt ut på de flesta t-banor är det stökigt. 


    Tänkte ni norr eller söder? vart ska ni jobba? Ingen vill sitta och åka dagligen tvärs genom stan?har ni bil?


    På röda linjen söderut skulle jag säga att man ska undvika allt från Bredäng och utåt. Dvs, inte från Skärholmen utan redan innan. Även när jag växte upp där ute så var det inte direkt lugnt efter Mälarhöjden och då pratar vi 90-talet när jag var tonåring. 

    Till TS: Man behöver betydligt mer info än den i din trådstart då det helt beror på vad ni har för budget att lägga på ert boende samt vart ni kommer att ha er arbetsplats. Själv trivs jag väldigt bra i Tyresö. Har bott i kommunen sen 2002, sen 2016 bor jag i östra Tyresö och trivs ypperligt. Vi har även kommunens två bästa F-9-skolor (kommunala) samt en bra F-6-skola (friskola). 
  • LFF
    Nina11 skrev 2022-08-24 21:55:10 följande:

    tanken är att vi Jobbar mestadels hemifrån. budgeten är mellan 2-2.5 miljoner. Vi har fått lite tips om bra områden: Blackeberg, Huvudsta, Abrahamsberg, Västraskogen och Årsta.
    Vet ni om de är bra områden med bra skolor?

    Vi har även haft funderingar på Enköping, vet ni några bra områden eller skolor där? 


    Med den budgeten, antalet personer och att ni vill kunna jobba hemifrån så är inte Stockholm ett alternativ vad gäller att köpa bostad.
     
  • LFF
    Marie7 skrev 2022-08-27 07:31:02 följande:

    För den budgeten får ni inte mycket. I norrort, bättre områden, kan ni ev få en mindre 3a som mest. I söderort som flera skrivit vill man inte bo. Norra delen är bättre. Enköping kan vara ett alternativ. Eller Norrtälje. Men ni får inte mkt för den summan där heller tyvärr.


    Vad lägger du in i "Söderort"? Du har ju Fruängen, Segeltorp, Älvsjö bland annat om man tänker sydvästra Stockholm. Du har Tyresö, Nacka, Haninge om du tittar mer åt sydöst. Inga av dem är dåliga ställen. Inte heller de hållplatser mellan Liljeholmen och Mälarhöjden. Söderort är inte bara Från Bredäng och utåt på Norsborgslinjen. 

    Jag vill absolut inte bo i norra delen av Stockholm. Fanns inte på kartan när vi behövde flytta till större när barnen kom att flytta till fel sida stan. Och t-banelinjen på norrsidan är ju nästan lika illa som Norsborgslinjen. Pendeltången har ju bara spårfel och inställda tåg nästan jämt så de går ju inte heller att lita på (om vi nu ska ironisera lite). 
  • LFF
    Mrs Moneybags skrev 2022-08-29 09:23:17 följande:
    Håller med. Det låter helt uppåt väggarna att sätta sig i en trång lägenhet i Stockholm med fyra barn när man inte ens behöver vara här. 

    I TS läge skulle jag köpa ett hus på landsbygden utanför en större stad och njuta av livet. 

    2,5 miljoner kronor är dessutom en fjärt i rymden om man vill köpa boende i Stockholm. Men TS kanske menade insatsen. 
    LFF skrev 2022-08-29 08:33:08 följande:
    Vad lägger du in i "Söderort"? Du har ju Fruängen, Segeltorp, Älvsjö bland annat om man tänker sydvästra Stockholm. Du har Tyresö, Nacka, Haninge om du tittar mer åt sydöst. Inga av dem är dåliga ställen. Inte heller de hållplatser mellan Liljeholmen och Mälarhöjden. Söderort är inte bara Från Bredäng och utåt på Norsborgslinjen. 

    Jag vill absolut inte bo i norra delen av Stockholm. Fanns inte på kartan när vi behövde flytta till större när barnen kom att flytta till fel sida stan. Och t-banelinjen på norrsidan är ju nästan lika illa som Norsborgslinjen. Pendeltången har ju bara spårfel och inställda tåg nästan jämt så de går ju inte heller att lita på (om vi nu ska ironisera lite). 
    Eeehh...jag bor i norrort och det är mycket lugnt här. Du tänker kanske på västerort - blå linjen? Jag bor på röda linjen norrut. 

    Personligen kan jag inte tänka mig att bo söder om stan, men det handlar ju mer om var man känner sig hemma. 
    Kan någon klumpa ihop hela söderort så kan jag klumpa ihop hela norrsidan av stan.

    Men ja, de som bor på norrsidan kan inte tänka sig södra sidan och tvärt om. 
Svar på tråden Dom bästa skolorna och platser att bo i Sthlm???