• sarrowrevoman

Fördela utgifter hemma ?

Håller på och bli tokig på min sambo!

Hon jobbar inte heltid utan ca 70%, hon handlar kläder och smink som hon egentligen inte behöver sen säger hon att hon inte har råd att betala nåt här hemma förutom att vi delar på maten. 

Jag är konflikträdd men det här skaver i mig, känner mig orättvist behandlad då jag själv har dålig med pengar efter sommaren. 

Hur delar ni upp utgifter hemma ?

• Svar på tråden Fördela utgifter hemma ?
  • annabellelee

Vi  betalar lika mycket och delat på alla utgifter 50/50, men i perioder när den ene tjänat mindre (tex när den ene pluggat eller varit föräldraledig) har vi betalat procentuellt, så att om mina inkomster är hälften av hans har han betalat dubbelt så mycket, och tvärtom.

Det bygger ju på att vi båda är ansvarstagande personer som drar vår del. Vi har barn och båda jobbar deltid lika mycket.

• FuckGoggleAskMe
    sarrowrevoman skrev 2022-08-27 10:20:42 följande:

Hon har varit mycket föräldraledig och bara haft ströjobb. Nu har hon gått utbildning 2 år och fått jobb, även när hon studera krävde jag dom 2800kr. Förutom vid jul när hon inte fick nåt studielån/bidrag.  

Förra månaden jobbade hon ca 90% och jag har sagt att allt blivit mycket dyrare så 3500kr tycker jag är rimligt. Hon får ut ca 18.000kr med barnbidrag. Jag får ut ca 30.000 kr. Jag sätter undan 9000kr nu. Jag äger även en fjällstuga som hon inte betalar nåt till men hon tycker det är mysigt att vara där. Hon har även 3 barn sen tidigare som brukar va med dit och det sliter ju på grejerna ( har totalrenoverat och byggt ut) Nämner jag nåt att vill hon vara där så är det ju snällt om hon är med o hjälper till men då säger hon att då åker vi inte dit då Gråter

Hemma har hon 2 av sina barn varannan vecka och jag har mina barn varannan helg så hennes kött o blod sliter och förbrukar även mer på el, vatten m.m 

Skulle va kul o se hennes kontoutdrag vad pengarna går till. Har hon lån ? Vet ej. 

Pricken över i:et var i förrgår när hon sa, ska jag betala mer så  kommer jag må ännu mer psykiskt dåligt och då blir det då inget sex alls.( Har redan ett tråkigt sexliv då det alltid är jag som tar initiativ till nåt) 

Gråter

Du menar alltså att den senaste månaden har hon betalat 2300kr för boende (plus  fjällstuga) och mat för en vuxen och ett barn (i snitt)? Och om du vill ha sex får du betala 2800kr? Sen har hon runt 16000kr kvar till shopping. 
  • GGN
    sarrowrevoman skrev 2022-08-27 10:20:42 följande:

Hon har varit mycket föräldraledig och bara haft ströjobb. Nu har hon gått utbildning 2 år och fått jobb, även när hon studera krävde jag dom 2800kr. Förutom vid jul när hon inte fick nåt studielån/bidrag.  

Förra månaden jobbade hon ca 90% och jag har sagt att allt blivit mycket dyrare så 3500kr tycker jag är rimligt. Hon får ut ca 18.000kr med barnbidrag. Jag får ut ca 30.000 kr. Jag sätter undan 9000kr nu. Jag äger även en fjällstuga som hon inte betalar nåt till men hon tycker det är mysigt att vara där. Hon har även 3 barn sen tidigare som brukar va med dit och det sliter ju på grejerna ( har totalrenoverat och byggt ut) Nämner jag nåt att vill hon vara där så är det ju snällt om hon är med o hjälper till men då säger hon att då åker vi inte dit då  // Gråter

Hemma har hon 2 av sina barn varannan vecka och jag har mina barn varannan helg så hennes kött o blod sliter och förbrukar även mer på el, vatten m.m 

Skulle va kul o se hennes kontoutdrag vad pengarna går till. Har hon lån ? Vet ej. 

Pricken över i:et var i förrgår när hon sa, ska jag betala mer så  kommer jag må ännu mer psykiskt dåligt och då blir det då inget sex alls.( Har redan ett tråkigt sexliv då det alltid är jag som tar initiativ till nåt) 

Gråter

Ekonomisk misshandel tror jag detta kallas! Avsluta relationen, det här är verkligen inte bra!
  • FuckGoggleAskMe
    Jemp skrev 2022-08-27 12:10:04 följande:
    Parasit? Jag får det till en rätt rimlig summa hon betalar för ett halvt hushåll där hon inte äger boendet. Kan vara rimligt att höja med det logiska är ju att man ser över räkningarna tillsammans. 
    (Låg matkostnad med så många barn dock men det är ju inte matkontot som diskuteras). 
    Du tycker alltså att 2800kr är en rimlig summa att betala för 1 vuxen och 1 barn i månaden för att bo i hus, ha tillgång till el, vatten, värme, försäkring, internet etc och fritidsbostad?  
  • Kockobello
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-08-27 12:52:51 följande:
    Du tycker alltså att 2800kr är en rimlig summa att betala för 1 vuxen och 1 barn i månaden för att bo i hus, ha tillgång till el, vatten, värme, försäkring, internet etc och fritidsbostad?  
    Det kanske är så att om man inte äger någonting har man rätt att bo i princip gratis hos någon som äger.

Lol 
  • Kockobello

Ts måste fundera påvad denna figur egentligen tillför honom. Troligtvis ingenting, på något plan. 

• Jemp
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-08-27 12:52:51 följande:
    Ihop med annan så ja. 
    Jag känner ju inte till ts faktiska kostnader men det är då mer än halva driftkostnaden för mitt hus. Strax under hälften av drift+räntor. 
  • sarrowrevoman

Självklart ska hon inte betala amortering på lån men ränta får hon va med o betala. Sen förbrukar ju hon och hennes barn mycket mer än jag och mina gör då jag är man och duschar kortare och oftare på jobbet. 

Vi har ett gemensamt barn som hon har barnbidraget från. Går endast till kläder vilket inte är hela barnbidraget varje månad. Resten lever hon upp. Spar inget åt grabben men det gör jag. 

Man blir uppgiven, jag är inte perfekt jag heller men jag har skämt bort henne alldeles för länge 

• Litorina
    sarrowrevoman skrev 2022-08-28 08:01:27 följande:

Självklart ska hon inte betala amortering på lån men ränta får hon va med o betala. Sen förbrukar ju hon och hennes barn mycket mer än jag och mina gör då jag är man och duschar kortare och oftare på jobbet. 

Vi har ett gemensamt barn som hon har barnbidraget från. Går endast till kläder vilket inte är hela barnbidraget varje månad. Resten lever hon upp. Spar inget åt grabben men det gör jag. 

Man blir uppgiven, jag är inte perfekt jag heller men jag har skämt bort henne alldeles för länge 

Har ni någonsin satt er och spaltat upp alla utgifter och kommit överens om hur de ska fördelas mellan er? Det låter lite slumpartat, det du beskriver.

Varför får hon hela barnbidraget och köper du aldrig kläder till ditt barn? 

• sarrowrevoman
    Litorina skrev 2022-08-28 08:10:22 följande:

Har ni någonsin satt er och spaltat upp alla utgifter och kommit överens om hur de ska fördelas mellan er? Det låter lite slumpartat, det du beskriver.

Varför får hon hela barnbidraget och köper du aldrig kläder till ditt barn? 

Ja jag gjorde ett kalkylark förut och visa svart på vitt vad allt kosta, ville att även hin skulle fylla i men hon tyckte bara det va löjligt. 

Jag köper inga kläder åt han då jag vet att hon har inte utgifter för hela barnbidraget på kläder varje månad.  Jag betalar det mesta åt han annars,  t.ex när man är på semester m.m då hon har 3 egna och jag 2st så blev det per automatik att jag betala för han så vi hade 3 barn var att betala för.
Svar på tråden Fördela utgifter hemma ?