• sarrowrevoman

Fördela utgifter hemma ?

Håller på och bli tokig på min sambo!

Hon jobbar inte heltid utan ca 70%, hon handlar kläder och smink som hon egentligen inte behöver sen säger hon att hon inte har råd att betala nåt här hemma förutom att vi delar på maten. 

Jag är konflikträdd men det här skaver i mig, känner mig orättvist behandlad då jag själv har dålig med pengar efter sommaren. 

Hur delar ni upp utgifter hemma ?

• Svar på tråden Fördela utgifter hemma ?
  • Kockobello

Du borde skaffa en normal kvinna istället. Det finns dom som både försörjer sig och ligger med sin man.  

• Litorina

Om ni är sambos och hon flyttat in i ditt hus kan jag förstå om hon inte vill investera i det. Går ni isär har hon ju ingen rätt till huset utan allt hon eventuellt investerat i det går oavkortat till dig. Ni skulle behöva se över vad som kan räknas som löpande utgifter och dela på dem. 

Ni behöver sluta känna efter vad som är rimligt i er ekonomi och börja räkna istället. Du kan inte godtyckligt höja summan hon bidrar med. Du får visa de ökade utgifterna i form av kvitton, fakturor mm. Gör en budget helt enkelt. 

• Kockobello
    Litorina skrev 2022-08-27 11:01:03 följande:

Om ni är sambos och hon flyttat in i ditt hus kan jag förstå om hon inte vill investera i det. Går ni isär har hon ju ingen rätt till huset utan allt hon eventuellt investerat i det går oavkortat till dig. Ni skulle behöva se över vad som kan räknas som löpande utgifter och dela på dem. 

Ni behöver sluta känna efter vad som är rimligt i er ekonomi och börja räkna istället. Du kan inte godtyckligt höja summan hon bidrar med. Du får visa de ökade utgifterna i form av kvitton, fakturor mm. Gör en budget helt enkelt. 

Absolut, men sådant fungerar inte för alla. Dessutom har hon inte viljan. 
  • Kockobello
    Kockobello skrev 2022-08-27 11:04:26 följande:
    Absolut, men sådant fungerar inte för alla. Dessutom har hon inte viljan. 
    Ska han stå och ha föreläsning och visa kvitton för en hagga som hotar med att vägra ligga med honom om hon måste betala för sitt uppehälle? Hon ska ställas på gatan, det är det enda rättvisa.
  • Litorina
    Kockobello skrev 2022-08-27 11:18:27 följande:
    Ska han stå och ha föreläsning och visa kvitton för en hagga som hotar med att vägra ligga med honom om hon måste betala för sitt uppehälle? Hon ska ställas på gatan, det är det enda rättvisa.

Ställa på gatan? Bara idioter beter sig så mot sin sambo. De får göra som vanligt folk och separera om de inte får det att funka. TS verkar vara en välfungerande människa och kan med säkerhet bete sig bättre än en hustrumisshandlare. 

Och ja, självklart behöver man basera en budget på de verkliga utgifterna, inte på vad det känns som att man betalar. Hur ska hon kunna lära sig om ingen visar henne? 

• Jemp

Ts, du svarar inte på om ni har gemensamma barn? 

Och ja, givetvis måste ni räkna på det. 

• Kockobello
    Litorina skrev 2022-08-27 11:26:45 följande:

Ställa på gatan? Bara idioter beter sig så mot sin sambo. De får göra som vanligt folk och separera om de inte får det att funka. TS verkar vara en välfungerande människa och kan med säkerhet bete sig bättre än en hustrumisshandlare. 

Och ja, självklart behöver man basera en budget på de verkliga utgifterna, inte på vad det känns som att man betalar. Hur ska hon kunna lära sig om ingen visar henne? 

Hon VILL inte betala. Dessutom fattas det någonting i huvudet, eftersom en normalbegåvad inte ens hade hamnat i hennes sits. Man är inte "hustrumisshandlare" för att man gör sig av med en parasit.
  • Kockobello
    Litorina skrev 2022-08-27 11:26:45 följande:

Hon har kläckt en massa barn, men någon måste alltså "visa" henne att det kostar att leva?

Lol 
  • Kockobello

Nej, ut med snyltaren bara. Du kan hitta en bra, normal kvinna. Du kommer att få en HELT annan livskvalitét och glädje i livet. Livet är för kort för att ha det dåligt. 

• Jemp
    Kockobello skrev 2022-08-27 11:42:19 följande:
    Hon VILL inte betala. Dessutom fattas det någonting i huvudet, eftersom en normalbegåvad inte ens hade hamnat i hennes sits. Man är inte "hustrumisshandlare" för att man gör sig av med en parasit.
    Parasit? Jag får det till en rätt rimlig summa hon betalar för ett halvt hushåll där hon inte äger boendet. Kan vara rimligt att höja med det logiska är ju att man ser över räkningarna tillsammans. 
    (Låg matkostnad med så många barn dock men det är ju inte matkontot som diskuteras). 
Svar på tråden Fördela utgifter hemma ?