Inlägg från: FuckGoggleAskMe |Visa alla inlägg
  • FuckGoggleAskMe

Fördela utgifter hemma ?

Gör upp en budget på Excel med kostnader för huset (tex räntan du betalar på lån, försäkring etc), mat, driftkostnader osv, bensin om bil används etc. 

(Amortering och renovering får du stå för själv eftersom du äger huset).

Sen delar ni antingen lika på dessa kostnader eller betalar procentuellt efter lönen som en del gör. Men då ska ni räkna på en fiktiv lön som hon skulle haft om hon jobbat 100%. Hennes fritid på 30% kan hon betala själv.

• FuckGoggleAskMe
    sarrowrevoman skrev 2022-08-27 10:20:42 följande:

Hon har varit mycket föräldraledig och bara haft ströjobb. Nu har hon gått utbildning 2 år och fått jobb, även när hon studera krävde jag dom 2800kr. Förutom vid jul när hon inte fick nåt studielån/bidrag.  

Förra månaden jobbade hon ca 90% och jag har sagt att allt blivit mycket dyrare så 3500kr tycker jag är rimligt. Hon får ut ca 18.000kr med barnbidrag. Jag får ut ca 30.000 kr. Jag sätter undan 9000kr nu. Jag äger även en fjällstuga som hon inte betalar nåt till men hon tycker det är mysigt att vara där. Hon har även 3 barn sen tidigare som brukar va med dit och det sliter ju på grejerna ( har totalrenoverat och byggt ut) Nämner jag nåt att vill hon vara där så är det ju snällt om hon är med o hjälper till men då säger hon att då åker vi inte dit då Gråter

Hemma har hon 2 av sina barn varannan vecka och jag har mina barn varannan helg så hennes kött o blod sliter och förbrukar även mer på el, vatten m.m 

Skulle va kul o se hennes kontoutdrag vad pengarna går till. Har hon lån ? Vet ej. 

Pricken över i:et var i förrgår när hon sa, ska jag betala mer så  kommer jag må ännu mer psykiskt dåligt och då blir det då inget sex alls.( Har redan ett tråkigt sexliv då det alltid är jag som tar initiativ till nåt) 

Gråter

Du menar alltså att den senaste månaden har hon betalat 2300kr för boende (plus  fjällstuga) och mat för en vuxen och ett barn (i snitt)? Och om du vill ha sex får du betala 2800kr? Sen har hon runt 16000kr kvar till shopping. 
  • FuckGoggleAskMe
    Jemp skrev 2022-08-27 12:10:04 följande:
    Parasit? Jag får det till en rätt rimlig summa hon betalar för ett halvt hushåll där hon inte äger boendet. Kan vara rimligt att höja med det logiska är ju att man ser över räkningarna tillsammans. 
    (Låg matkostnad med så många barn dock men det är ju inte matkontot som diskuteras). 
    Du tycker alltså att 2800kr är en rimlig summa att betala för 1 vuxen och 1 barn i månaden för att bo i hus, ha tillgång till el, vatten, värme, försäkring, internet etc och fritidsbostad?  
  • FuckGoggleAskMe
    sarrowrevoman skrev 2022-08-28 08:55:55 följande:

En till grej. 2015 köpte vi (jag) en husvagn för 250.000 kr. Jag ville inte ha så dyr men hon ville ha den vi kollat på så vi slog till och lånade av min far ca 40.000kr. Då bestämde vi att jag betalar tillbaka 25.000kr och du 15.000kr så får din skuld räknas som värdeminskning då vi inte kommer få igen pengarna vid försäljning.  I början betala hon 500kr till han sen vart hon föräldraledig, började sen jobba lite men vägrade betala  tillbaka utan brände pengar på det ena o det andra.  Hon har även fått ett arv däremellan och ändå inte betalt av det där. Jag skäms inför mina föräldrar då dom flera ggr frågat efter pengarna. 

När jag sa att jag ska ha 500kr till i månaden pga ökade utgifter så sa hon även att då kan dom fetglömma att jag betalar 500kr på husvagnen 

När du frågade henne varför hon inte betalade sin skuld med arvet, vad sa hon då?
  • FuckGoggleAskMe
    sarrowrevoman skrev 2022-08-28 10:14:35 följande:
    Jadu, haft många ursäkter men bl.a varför ska jag betala det med mina arvpengar.  Jag tar det sen när jag börjar jobba. Kan säga att dom 300.000kr är 20.000kr och det enda investeringen är nya tuttar.  Resten har spenderas.  Mina arvpengar har gått till en fjällstuga som ökat i värde från 550.000kr till 1.7 mille 
    När hon frågade varför hon ska betala det med sitt arv, svarade du förstås att när man har tillgångar så betalar man sina skulder, och varför skulle hon inte betala med sitt arv? Det är hennes reaktion på det som jag undrar över. Att hon frågade varför är ingen ursäkt. 

Eller menar du att du lägger dig platt hela tiden och inte för ett normalt resonemang med henne? Ber du henne inte motivera varför hon skulle ha rätten att slippa undan sina skulder och levnadskostnader?

Nya tuttar är ingen investering. Eller finns det någon koppling till att hon tycker du ska betala 2800kr i månaden för att få ligga med henne?
Svar på tråden Fördela utgifter hemma ?