• Anonym (Mamma m)

Jobba deltid tidigt efter förlossning

Hej! Är det någon som börjat jobba tidigt efter förlossningen ? Hur gammalt var barnet? Hur många timmar jobbade ni osv? Hur la ni upp det?

Hoppas ni vill dela erfarenheter och tankar kring det. 

• Svar på tråden Jobba deltid tidigt efter förlossning
  • Anotherone

Jag började 2 dagar per vecka när min son var ca 3 månader. Hans pappa jobbar skift så vi gick omlott kan man säga, vi turades om. Jag ammade inte då längre och bebisen tog flaska så det var inga problem.
    Jag fick VÄLDIGT mycket kommentarer, för det här var några år sen. Men jag ångrar det inte, jag behövde få komma till jobbet och vara mig själv lite då och då för att sen kunna landa hemma och vara 100% bebismamma. 

• Anonym (Deltid)

Från det att barnet var ungefär 6 veckor började jag jobba 3 timmar/dag 2 dagar i veckan. Inte mycket med andra ord, men det var skönt att få umgås med vuxna lite. Maken gjorde halvdagar på sitt jobb dessa dagar då jag jobbade eftermiddag. Helammade bebisen i övrigt från de få timmarna. 

• Aliona

Jag började jobba när barnet var 3,5 månader, två dagar i veckan. Vet inte om det är vad du kallar tidigt? De flesta på mitt jobb går tillbaka ungefär vid 3 månader. 

• Anonym (44)

Vilken typ av arbeten har ni som gått tillbaka tidigt?

• chrissepisse

Började gå en kurs på universitetet två dagar i veckan när min äldste son var två veckor. Var då borta mellan 12 och 20 tisdag och torsdag en termin. 

Blrjade jobba 50%, två dagar ena veckan och tre dagar andra veckan, när mellansonen var åtta veckor. Gick upp till 80% när han var 14 månader. Jobbade som revisor. 

Har fått massor av direkt oförskämda och närgångna kommentarer för att jag gjort andra val än majoriteten svenska kvinnor gör.

• Anotherone
    Anonym (44) skrev 2022-08-27 21:39:40 följande:

Vilken typ av arbeten har ni som gått tillbaka tidigt?

Jag har ett vanligt "kontorsjobb". Och ersättare var ju redan ordnad, men det råkade sig så att det fanns mer att göra så jag fick tillåtelse att bryta min ledighet och gå i tjänst på deltid. Annars finns det lagar och regler kring det också förstås. Man kan inte bara ringa och säga till chefen att på måndag kommer jag, särskilt inte om man anställt en vikarie. Men jag är evigt tacksam för att det gick att lösa. 
  • Anonym (8 v)

Jag började jobba heltid  igen när sonen var 8 veckor. Är systemutvecklare. Jobbade 4 h på kontoret och 4h hemifrån de första månaderna 
    Min man började jobba någon kväll i veckan när sonen var 4 månader. 

• Anonym (-)

Jag har arbetat nästan direkt efter att barnen fötts. Har kört maximalt 50% och hemifrån. Nu när minsta snart är 1,5 är jag nästan uppe i 100% (ej kontorstid utan pusslat under dagen) Det fungerade väldigt bra när barnen var små och sov mycket/var nöjd med närheten i sele, men jag skulle aldrig rekommendera att arbeta hemifrån med barn när dom blir lite äldre. 

• Anonym (Hejhopp)

Jag återgick i tjänst 40 % 6 dagar efter tredje kejsarsnittet. Barnets pappa var hemma då. Vid 2,5 månader jobbade jag 60 % och så fram tills det var dags för förskola. Att rodda alla barn hemma som skulle till fsk och skola var det rena semestern att åka och jobba istället. Pappan får en betydligt bättre anknytning till ALLA barnen genom att vara hemma mer också. Jag mår också mycket bättre och såg fram emot de dagar jag var hemma. Jobbade må, ons, fre vid 60 %. Bästa jag gjort! De två första barnen var jag föräldraledig mycket mycket längre innan pappan tog vid några månader på heltid. För oss passade varannan dag väldigt mycket bättre.

• Anotherone
    Anonym (Hejhopp) skrev 2022-08-28 08:17:00 följande:

Jag återgick i tjänst 40 % 6 dagar efter tredje kejsarsnittet. Barnets pappa var hemma då. Vid 2,5 månader jobbade jag 60 % och så fram tills det var dags för förskola. Att rodda alla barn hemma som skulle till fsk och skola var det rena semestern att åka och jobba istället. Pappan får en betydligt bättre anknytning till ALLA barnen genom att vara hemma mer också. Jag mår också mycket bättre och såg fram emot de dagar jag var hemma. Jobbade må, ons, fre vid 60 %. Bästa jag gjort! De två första barnen var jag föräldraledig mycket mycket längre innan pappan tog vid några månader på heltid. För oss passade varannan dag väldigt mycket bättre.

Jag håller med dig!
    Min man jobbar skift vilket innebär dels att han kunnat vara hemma mycket på dagtid (= jag kan jobba) utan att vara föräldraledig på pappret. Men dels också att vi haft mycket vardagstid hemma båda två när jag varit ledig och han varit schemafri så att säga. Och eftersom jag också jobbat deltid så har det inte funkat att tänka att jag (mamman) ska ta allt och han pillar navel utan det är teamwork. Och har vi haft en bvc-tid på torsdagen när jag är på kontoret så tar han såklart den. Det enda är att jag känt mig lite splittrad ibland, för mina arbetsdagar har varit beroende av hans schema, så ena veckan kanske jag jobbade må + on, nästa vecka ti + fre. Lite rörigt även för mina kollegor Men i det stora hela har det varit en väldigt bra lösning för oss. 
  • Anonym (Nix)

Vill börja med att säga att jag inte på något vis har något emot föräldrar som jobbar när de har bebisar, förutsatt att bebisen är väl omhändertagen av ngn annan. 

Vill bara flagga för att inte bestämma 100% säkert i förväg att man som födande ska klara av att jobba snart inpå förlossningen. Själv var jag i så dåligt skick efter mina förlossningar att arbete var helt otänkbart ett bra tag (+ att barnet vägrade flaska). Så lova inte arbetsgivaren för mycket i förväg. Men jag hoppas så klart allt går bra för er! 

Svar på tråden Jobba deltid tidigt efter förlossning