Inlägg från: snart 4 |Visa alla inlägg
  • snart 4

    Tips på present vid dop

    Hej
    Behöver tips på present till en 4 årig kille som ska döpas 😊

  • Svar på tråden Tips på present vid dop
  • snart 4
    Glinda från Oz skrev 2022-08-29 17:05:05 följande:

    Varför ska han döpas så sent? 


    Är det något fel på det?
  • snart 4
    Glinda från Oz skrev 2022-08-29 23:26:27 följande:
    Det är bara väldigt märkligt. Barn brukar döpas när de är bebisar eller gamla nog att bestämma själva. 
    Ja eller så får alla göra som de vill. Tänker jag 
  • snart 4
    Glinda från Oz skrev 2022-08-30 16:17:26 följande:
    Förutom barnet som inte får bestämma alls fast det är han/hon det gäller.
    Aliona skrev 2022-08-30 14:39:33 följande:

    Det är väl inte så underligt? Barn döps i alla åldrar, och nu har dessutom pandemin gjort aff många fårt skjuta fram festligheter flera år. 


    TS, jag hade valt saker som kan bestå lite längre. Ett smycke med barnets namn eller bara ett litet hjärta är fint, till båda pojkar och flickor. En riktig fin sagosamling kan funka. I min familj brukar barnen få en fårfäll från släkten som de lätt kan behålla tills de blir vuxna eller ännu längre. Ljusstakar med namnet ingraverat. En fin tavla med en dikt. Kista/pall/stol med namnet på. En pojke kan få manchettknappar. Arvogods typ fina glas, silverbestick, vasar eller skålar är inte så roligt för 4-åringen just nu, men säkert uppskattar senare i livet att ha fått som doppresent. Eller en fin Barnens Bibel, i synnerhet om barnen är religiös men även vi som är atheister tycker om att prata om Gud, änglar och alla spännande berättelser med vårt barn, som faktiskt hade Bibeln som favoritbok ett bra tag. Eller, som någon skrev, pengar i sparande är alltid uppskattat, i synnerhet om många gäster går samman och ger det så att det blir en bra summa, och så kanske bara en liten nalle eller leksak på dagen. 


    Pandemin började i mars 2000 i Sverige och dop brukar oftast göras på barn under ett år så det är ingen förklaring. 
    Nu gäller ju min fråga dop present och inget annat.
    Men tack för din åsikt 
  • snart 4
    Glinda från Oz skrev 2022-08-30 17:55:38 följande:
    Du kan inte ens svara på varför ni gör det, är det för att du skäms? Vänta med dopet och låt barnet önska sig något istället. 
    Gör vad? Väljer att gå på ett dop.
    Fel av mig att gå på ett dop menar du? Du verkar vara en riktigt rolig person 🤣🤣
Svar på tråden Tips på present vid dop