• AndreaBD

    Hur ska man nånsin komma överens med Ryssland?

    Jag tittade på det här väldigt intressanta talet av Ryssland-experten Gudrun Persson:





    Och jag tyckte - visserligen, vi visste det redan, men hon förklarade det ännu tydligare. Nämligen att ryssarna tänker helt annorlunda. De har helt andra värderingar. Det blev tydligt när Putin gjorde ett sista försök att lösa situationen innan han gick in i Ukraina. Han tyckte att han hade ett berättigat krav där. Utifrån den världsbilden att det måste finnas fler än en stormakt och att varje stormakt har sina intresse-områden. Med andra ord - ni har era länder omkring er och de här länderna är Rysslands. 

    Jag vet, det är inget nytt, men jag har förstått ännu bättre, hur djup den där sprickan är, hur stora skillnaderna är. Han förstår inte att man inte tänker i intresse-områden och att man kan tycka att andra länder har rätt att bestämma själva. Och framför allt så trodde han aldrig att väst menar allvar med mänskliga rättigheter och demokrati. Han tror att det är ett spel för gallerierna. Och jag tror inte att han är övertygad ÄN att folk i väst kommer att hålla fast till varje pris på demokrati, mänskliga rättigheter, rättsstatens principer, osv

  • Svar på tråden Hur ska man nånsin komma överens med Ryssland?
  • AndreaBD

    Jag blev inte riktigt klart där..... Ett problem längre fram är ju att även ryska folket tror att vi har en helt annan agenda än vad vi har. De tror antigen att vi vill ta över deras land och förtrycka dem eller roffa åt oss åtminstone deras före detta republiker, så att bara Ryssland blir kvar. 

    Hur ska vi nånsin få fred där om hela folk, eller åtminstone majoriteten tror detta?

  • AndreaBD

    Tycker inte ni att det är en viktig fråga? Hur vi ska kunna skapa fred med Ryssland? Vi har ju ett nytt kallt krig nu.

  • Anonym (Manboy)

    Det går inte att sluta fred med Ryssland med Putin vid rodret. Befolkningen behöver göra sig av med honom först och ersätta honom med någon som typ Gorbatjov som var demokrat!

  • Anonym (Ville Vodka)

    Ryssland, vilket tråkigt land.
    Kolla filmen Moscow on the Hudson (En ryss i New York) så fattar ni.

  • Anonym (Ja)
    AndreaBD skrev 2022-09-01 15:51:48 följande:

    Tycker inte ni att det är en viktig fråga? Hur vi ska kunna skapa fred med Ryssland? Vi har ju ett nytt kallt krig nu.


    Jo, det är en extremt viktig fråga eftersom den påverkar inte bara Ukraina och andra länder/områden i Rysslands närområde utan även stora delar av Europa och säkert andra länder i Asien också. Ryssland hotar den stora världsfreden (dvs där stora delar av världen skulle vara inblandad) och att det i nuläget känns oklart om man verkligen skulle stanna bara man erövrat tillräckligt många slaviska och baltiska länder, och lite till. Varför inte Norden när Putin ändå håller på?

    Jag tror att det enda sättet att stoppa det här kriget, stoppa invasionen av andra länder och stoppa aggressionerna mot övriga länder är att avsätta Putin, men det lär ju inte hända så tyvärr är väl ett dödsfall det enda som kan stoppa honom i nuläget, Jag misstänker att någon i hans närmaste krets kommer att få nog till slut och försöka mörda honom, om man inte redan nu har försökt eller iaf planerar ett attentat.
  • Mentat

    Under Putin har Ryssland utvecklats till en diktatur. Det går aldrig helt att lita på en sådan stat. Det bevisas ju inte minst av att Ryssland erkände Ukrainas gränser, inklusive Krim, i Budapestöverenskommelsen 1994. Putin bryr sig helt enkelt inte om vilka avtal Ryssland har skrivit under.

    Ryska folket, om de väl befrias från den dagliga propagandan, är en helt annan sak. Må vara att de vill ha en annan syn på äktenskapet, HBTQ-rättigheter etc, etc, men det innebär inte att de är så väsensskilda från oss. De vill säkerligen inte ha det krig Putin har startat.

  • Flash Gordon

    Ja ni ... Fantisera går ju.

    Som jag sagt innan: det är två-tre generationer (minst) innan Ryssland blir något annat än idag.


    Blå och gul
  • AndreaBD
    Anonym (Manboy) skrev 2022-09-01 16:02:32 följande:

    Det går inte att sluta fred med Ryssland med Putin vid rodret. Befolkningen behöver göra sig av med honom först och ersätta honom med någon som typ Gorbatjov som var demokrat!


    Men väldigt många människor i Ryssland tycker kanske att Putin är en jättebra ledare för att han gör Ryssland stor igen? Gorbatjov däremot ses ju som en som har misslyckat, av många.

    Man funderar ju vilka kandidater som kan finnas. Navalny? Jag skulle snarare rösta för Vladimir Kara-Murza. Men han är också i fängelse. Så klart. Och Boris Nemtsov sköts ihjäl. 
  • Konservativ

    Tror inte att Ryssland är intresserat av goda relationer längre. Väst har stulit deras tillgångar och stödjer deras fiende. Man behöver inte väst längre utan arbetar i Brics för en ny ordning.
    Väst har också uppmuntrat Ukraina att gå ifrån överenskommelser man gjort med Ryssland.
    Väst har skjutit sig själv i foten med idiotiska sanktioner som mest drabbar de fattiga i väst.


    Swords will be drawn to show that leaves are green in summer.
  • AndreaBD
    Anonym (Ville Vodka) skrev 2022-09-01 16:06:56 följande:

    Ryssland, vilket tråkigt land.
    Kolla filmen Moscow on the Hudson (En ryss i New York) så fattar ni.


    Gamla östblockländerna är alla lite tråkiga, framför allt städerna. Men det är byggstilen. De har inte brytt sig om hur det ser ut. Jag tror inte att landskapet är tråkigt dock.
Svar på tråden Hur ska man nånsin komma överens med Ryssland?