• Anonym (?)

Vanlig cykel , eller Elcykel?

Vad föredrar ni? Tänker om elen blir dyrare nu också? 

Cyklar varje dag. Sammanlagt ca 5-10km.
    Är det värt att köpa en Elcykel?

Har hela tiden tänkt att man får mer motion av en vanlig cykel, och det är det enda jag har som ?träning? . 

• Svar på tråden Vanlig cykel , eller Elcykel?
  • Anonym (Benmuskler)

El är för Töntar Tomte

• Anonym (vanlig)
    Anonym (?) skrev 2022-09-02 13:14:43 följande:
    Vanlig cykel , eller Elcykel?

Vad föredrar ni? Tänker om elen blir dyrare nu också? 

Cyklar varje dag. Sammanlagt ca 5-10km.
    Är det värt att köpa en Elcykel?

Har hela tiden tänkt att man får mer motion av en vanlig cykel, och det är det enda jag har som ?träning? . 

Jag ser cyklingen som en kombination av transportmedel och vardagsmotion. Har cyklat hela livet och har starka ben och bra kondition. 

5-10 km/dag är riktigt bra träning. 
  • Anonym (?)
    Anonym (vanlig) skrev 2022-09-02 13:23:22 följande:
    Jag ser cyklingen som en kombination av transportmedel och vardagsmotion. Har cyklat hela livet och har starka ben och bra kondition. 

5-10 km/dag är riktigt bra träning. 
    På vanlig cykel då ? :) 
  • Anonym (vanlig)
    Anonym (?) skrev 2022-09-02 13:24:52 följande:
    På vanlig cykel då ? :) 
    Ja, oj, det trodde jag framgick av mitt nick. Men ja, vanlig cykel såklart!! 
  • Anonym (?)
    Anonym (vanlig) skrev 2022-09-02 13:25:51 följande:
    Ja, oj, det trodde jag framgick av mitt nick. Men ja, vanlig cykel såklart!! 
    Det var jag som missade det. Tack för svar :)
  • Anonym (Fia)
    För en så kort sträcka verkar det bara onödigt med en elcykel, såvida du inte har någon form av funktionsnedsättning eller ett jobb som gör att du blir fysiskt slutkörd. För de allra flesta är en mil om dagen på en vanlig cykel bara bra vardagsmotion.

Och ju enklare, skruttigare cykel desto mer motion får du.
  • Anonym (Bojkotarel)

Jag tycker det är sorgligt med all ny teknik som gör oss latare och ohälsosammare! Elcyklar, elsparkar, självgående gräsklippare och dammsugare, bakmaskiner osv.  Dessutom kostar det pengar som man kan lägga på vettigare! 
    Vill du ha hälsan i behåll och må bättre och leva längre ta vanlig cykel!
    Bryr du dig inte och har massa onödiga pengar att lägga sprätt på, köp en moped istället!

• Kotten23

Ni som klagar på elcykel har nog inte provat på olika elcyklar. 

beror på hur motorn jobbar. Jag har en utan motor och en med motor den är lätt trimmad om jag trampar precis likadant å hårt på min utan motor  som gör på den med motor så skiljer det inte mycket förutom toppfarten där skiljer det sig markant, men mina ben jobbar lika mycket för det. För ju fortare jag trampar ju fortare jobbar motorn. 

• Anonym (Bojkotarel)

Jaa? Då kommer du fram fortare och får inte motion lika länge! Bra att lyckas lura dig själv iaf att du får lika mycket motion av en elcykel 

• Anonym (nja)

Självklart ska du inte uppdatera till en elcykel om du cyklar det du behöver med en vanlig. Men om du 3 dag av 5 inte cyklar p.g.a. "dålig ursäkt" så är det nog en bra invertering att faktiskt föra cykelturen enklare. Likaså om du har massa ärenden nån mil bort, som du liksom löser med stöd av bil... 

5-10 km per dag klarar ju de flesta!

• Anonym (Upp och ner)

Om du inte har några problem med att cykla dina 5-10km idag, så är det inte värt att byta till elcykel, skulle jag säga.

Där jag bor är det backigt som f*n. Jag skulle aldrig cykla om jag inte hade elcykel, utan i så fall ta bilen istället. Så jag motionerar mer, trots eldriften. 

• FredrikLiksom

Jag cyklar 2 mil med mycket backar och skulle aldrig cyklat utan elcykeln. Men vid kortare sträckor med mindre backar hade jag kört med vanlig cykel. 

• Jemp

Med den sträckan hade jag absolut nöjt mig med vanlig cykel. 

• Guldnovan

Om jag hade kvar behovet att fara till stallet 2-3 ggr om dagen skulle jag valt elcykel. 
    Nu klarar jag mig med en vanlig. 

• Anonym (Nej)

Om du cyklar så kort sträcka så nej, då är det bara dumt att byta till elcykel då det bara kommer leda till sämre träning. 

Om en elcykel däremot får dog att cykla mer så kan det ju vara en bra investering. 

Jag har tex investerat i en elcykel men jag använder fortfarande min vanliga cykel när jag ska till affären och andra kortare sträckor. Men har bytt så jag cyklar till jobbet istället för att ta bilen, men det är en resa på nästan 5 mil om dagen. 

• asdfgh

För att det ska vara värt med elcykel, åtminstone för mig, skulle det handla om över 1 mil enkel väg alternativt lite kortare om jag inte har möjlighet att duscha när jag kommer hem. För 2,5-5km enkel väg skulle jag inte bry mig om elcykel oavsett, det är för kort för att det ska vara värt vare sig kostnaden eller stöldrisken.

• Anonym (MR klister)
    Kotten23 skrev 2022-09-02 14:34:22 följande:

Ni som klagar på elcykel har nog inte provat på olika elcyklar. 

beror på hur motorn jobbar. Jag har en utan motor och en med motor den är lätt trimmad om jag trampar precis likadant å hårt på min utan motor  som gör på den med motor så skiljer det inte mycket förutom toppfarten där skiljer det sig markant, men mina ben jobbar lika mycket för det. För ju fortare jag trampar ju fortare jobbar motorn. 

Du beskrev ju just anledningen till varför folk som är ute efter motionen väljer bort elcykel. Vad var poängen med ditt inlägg, art bevisa dem rätt? 
  • Anonym (MR klister)
    Anonym (Bojkotarel) skrev 2022-09-02 14:25:29 följande:

Jag tycker det är sorgligt med all ny teknik som gör oss latare och ohälsosammare! Elcyklar, elsparkar, självgående gräsklippare och dammsugare, bakmaskiner osv.  Dessutom kostar det pengar som man kan lägga på vettigare! 
    Vill du ha hälsan i behåll och må bättre och leva längre ta vanlig cykel!
    Bryr du dig inte och har massa onödiga pengar att lägga sprätt på, köp en moped istället!

Håller med, ugnen och spisen är också helt onödiga prylar. 
  • cosinus

Vi har en elcykel, jag har även en vanlig cykel.

Den vanliga cykeln tar jag utan problem vår/sommar/höst om jag inte har tidsnöd. Har 5 km till jobbet men bor på ett berg så det är tungt som f-n hem.

Elcykeln tar jag alltid vintertid (då snöar närmaste vägen igen och det blir 7 km till jobbet) och jag tycker det är så förbaskat svårt att klä sig lagom när det är riktigt kallt och man ska låta bli att frysa ihjäl samtidigt som man inte ska svettas trots att det är moddigt, snövallar och eländigt.

tar även elcykeln om den är ledig och det är tight om tid. Mycket mer harmoniskt hem från jobbet då.

mitt syfte med att cykla är inte att få motion. Den kvoten fyller jag ändå och alternativet är buss eller bil (den senare låter jag gärna stå)

frågan om El eller inte är ju vad man vill uppnå och vad som är alternativet ist. Om man vill ha motion och cyklar oavsett är väl en vanlig strålande. Om man börjar cykla mycket mer och skippar bilen i stor utsträckning så är elcykel ett jättebra val.

Svar på tråden Vanlig cykel , eller Elcykel?