Inlägg från: Anonym (grant) |Visa alla inlägg
  • Anonym (grant)

    Hjälp mig förstå - hur kan 20 procent definiera sig med att säga att vita kristna människor är mer värda än andra?

    Anonym (Anna) skrev 2022-09-12 23:34:02 följande:

    Jag är moderat och planerade att rösta M ända fram till Hultquist/Ygemans pressträff häromdagen. Hade verkligen aldrig tänkt tanken på att rösta SD innan det, men att markera mot den typen av diktaturfasoner är för mig viktigare än sakfrågorna. Hade det varit M som satt i regeringen och S blivit utmålade som ett hot en vecka innan valet, så hade jag röstat S. 

    Det känns lite surt nu på sätt och vis, att SD blev större än M. Men även om jag vetat det innan så hade jag valt att göra som jag gjorde. 


    Men jag gjorde liknande som dig, hade svårt att bestämma mig, kl var 19:00, tänkte låta bli att rösta. Men sitter framför tv, det spås bli jämnt val. Medans jag står i kön går Svt går ut med vallokalsundersökningar,  ser att valet kommer bli jämnt, otroligt jämt, där varje röst i princip kommer vara avgörande, la min röst på ett parti jag aldrig annars röstat på och det fick vågskålen att tippa över.
  • Anonym (grant)
    Anonym (Kpo) skrev 2022-09-14 06:49:02 följande:
    Faktum kvarstår,  SD har hög andel lågutbildade. Att påstå något annat är inte så lite fjantigt.
    Anekdotisk bevisföring ändrar inte på den saken.
    Vad man däremot kan konstatera är att SD rivit ner centerns högborgar o starka fästen. C har alltid varit ett starkt landsbygdsparti, många av dessa har gått över till SD.

    Om det beror på Annie Lööf, eller att paritet tagit fel väg återstå ännu o se.
  • Anonym (grant)
    Anonym (grant) skrev 2022-09-14 08:01:48 följande:
    Vad man däremot kan konstatera är att SD rivit ner centerns högborgar o starka fästen. C har alltid varit ett starkt landsbygdsparti, många av dessa har gått över till SD.

    Om det beror på Annie Lööf, eller att paritet tagit fel väg återstå ännu o se.
    Tjohoo! 

    Jag hade rätt Annie Lööf har avgått. En person som helt och hållet tappat greppet under sina sista år, så skönt att vi blev av med henne.
  • Anonym (grant)
    AndreaBD skrev 2022-09-15 16:42:47 följande:
    Näää... jag tyckte hon var trevlig. 
    Hon kan vara trevlig men tyvärr inte så smart.

    Centern är ett höger o borgerligt parti, vilket Annie inte förstod. Men Jimmie plocka ner henne i princip alla möten dom haft och tog landsbygden .Annie tappa 10 av 13 kommuner.

    Mest troligt tvingades Annie avgå. hon försökte föra en egen politik, 
    Göteborgs posten skrev om detta redan innan valet, det är ingen raketforskning, utan fullt logiskt att hon kommer kastas ut. Hon var redan intern ifrågasatt, och nu gick det som det gick för henne. det blev en kick i arselet.
  • Anonym (grant)
    AndreaBD skrev 2022-09-15 19:22:10 följande:
    Om man jämför med andra länder, så ser man direkt skillnaden - de har fler poliser, många, många fler. Då får man utbilda fler poliser, och det hade Magdalena Andersson ju redan utlovat. 

    Du är också lärare? Jo, det finns såna barn. Men har det inte funnits såna tidigare också? Det fanns barn med psykopatiska drag när jag var barn för 50 år sedan. Inte många, men enskilda fanns. 

    Visst, man skulle behöva hjälpa dessa barn tidigt och det finns flera problem som hindrar detta. Ett är ren ineffektivitet och gamla, krångliga sätt att göra saker.  Sedan har man ju monterat ner väldfärdsstaten. Men jag tror inte att just M och SD kommer att återinföra den. 

    Om du inte bor på nåt "värstingställe" - som jag har gjort ganska länge - och ändå inte vågar gå ut med hunden när det är mörkt - där tycker jag du är överängstlig. Jag bodde i en av Stockholms värsta förorter för 20 år sedan. Då var det kanske inte så mycket gängs än, men istället ryska maffian och kriminella romer och jag vet inte vad. Men om man inte direkt var bekant med dessa så brukade man inte träffa på dem heller. 
    Vill man tro på Magdalena? hon går ut och slår sig för bröstet, vi har fler poliser än aldrig förr?

    Men räknar med "per capitan" har vi mindre poliser än 2010, då var det 216 poliser per 100 tusen invånare, nu 2020 har vi bara 201 per 100 tusen.

    Jag förundras över hur lätt politiker lurar 50% av befolkningen, men som nämnts tidigare i tråden. Alla är inte så smarta att dom kan räkna, man låter sig ledas i stället av sossarna.
  • Anonym (grant)
    AndreaBD skrev 2022-09-15 19:22:10 följande:
    Om man jämför med andra länder, så ser man direkt skillnaden - de har fler poliser, många, många fler. Då får man utbilda fler poliser, och det hade Magdalena Andersson ju redan utlovat. 
    Alltid bäst att gå ut med siffror än att snacka i nattmössan.

    Sverige har tredje sämsta polis tätheten i hela EU. Tyskland  300 per 100 tusen, Frankrike 320 och Spanien 360 st.
    Men tar man våra grannar, Danske o finnen 190 respektive 140 per capitan.

    Man ska alltid jämföra sig med sina grannländer, även fast dom har mindre poliser sticker Sverige ut med:  gäng, sprängdåd, skjutningar vi leder statistiken i hela EU med dessa brott.
    Enligt Brå:s samanställning 2000-2019 ligger Sverige på högsta nivå i Europa när det gäller dödligt skjutvåld. Ökningen Sverige har går inte att se någon annanstans i Europa. Sverige har under dessa år gått från botten till toppen inom Eu.
    Allt enligt Brå. Utredare Klara Hradilova-Selin på Brå.


  • Anonym (grant)
    AndreaBD skrev 2022-09-15 22:38:50 följande:
    Hon är väldigt populär, hos många. Och hon har tillräckligt med anledning att ta det lite lugnt - med attentatsplanerna på henne som måste ha chockat henne och så har hon små barn som hon också kanske till se oftare. Senast före nästa valet hade hon ju tänkt avgå. Kan hända att hon inte är överens med partiet där. Hon får väl grunda ett eget. 
    Det brukar låta så att man avgår själv, träffa sitt barn, lämna på skolan o allt hon berätta, allt för att dölja sitt vemod, Efter alla väljare sagt sitt, hon är personen som drivit ner ett av Sveriges äldsta parti, dom starta som bondeparti och Annie Lööf har fått partiet att helt frångå sin värde grund inom det mesta, hon klarade inte av att möta Jimmie politiskt, hon tog det personligt.

    Självklart insåg hon sitt misslyckande redan på valkvällen.
  • Anonym (grant)
    Embla twopointoh skrev 2022-09-15 23:28:30 följande:
    Det finns ingen anledning att bli så otrevlig bara för att någon har missat något. Ingen kan och vet allting, utan att för den skull förtjäna sådana påhopp som du kommer med. Det är sådana uttalanden som förstör debattklimatet.

    (Det är bäst att säga att jag är Höger. Annars förutsätts det att kritik enbart kan komma fråm meningsmotståndare.)
    Men AndreaBD går själv ut med kritik om lågutbildade, ändå har han själv ingen koll? blir det inte lite konstig stämning då? vem är den lågutbildade kan man undra?
    -

    Det är väl inte heller något nytt att en del folk - generellt de som inte är särskilt välutbildade eller insatta - röstar på extrema partier. Det har man i hela världen. Titta på Ungern, Polen, USA och många fler. Jag tycker det är mer extremt att rösta på Trump än på SD.
  • Anonym (grant)
    AndreaBD skrev 2022-09-17 16:14:59 följande:
    Jo, det har du säkert rätt i. Det var mer allmänbildning jag menade. 
    Men andra sidan kan man följa val resultatet och se vart folk är minst allmänbildade i Sverige. Tar man SD fästen är dom starkast i 19 kommuner. Skåne har 12 av dessa starka fästen 7 är fördelade utanför Skåne.

    Vad du menar är att Skånelänen är minst allmänbildade i Sverige?
  • Anonym (grant)
    nihka skrev 2022-09-17 17:35:43 följande:
    Den som är bildad känner till att Skåne har betydligt fler kommuner än 12 eller 19. Det exakta antalet är 33.

    Man kan inte göra tvärsäkra uttalanden om hur det ser ut generellt utifrån hur det ser ut i 36% av kommunerna.
    Men man kan följa valresultatet, Skåne har 12 av alla dessa 36 kommuner som stark fästen.
    Att gå ut med låg allmänutbildning eller lågutbildade påvisar snarare hur lätt man faller för propaganda, men så fort man börjar lyfta fram siffror faller denna propaganda.
    Lätt för en tidningsskribent eller forskare att driva propagandan med låg utbildade SD väljare via press och inlägg.

    Vad som förvånar mig är att många faller för denna propaganda, det kan även hänvisas till att Putins propaganda fungerar för hans folk. Sverige är inget undantag, propaganda förändrar folks vetande.
Svar på tråden Hjälp mig förstå - hur kan 20 procent definiera sig med att säga att vita kristna människor är mer värda än andra?