• Anonym (Klimakteriet spökar)

    Sex i klimakteriet

    För ett år sedan träffade jag en ny man (jag 52 och han 58). Har alltid haft stor lust och inte problem att få orgasm. 

    Nu känner jag inte riktigt igen min kropp. Ibland får jag helt fantstiska orgasmer som jag tidigare inte upplevt. Ibland får jag mindre starka.

    För det mesta tar det tid att bli våt. Vi använder glidmedel som funkar rätt bra.

    Jag bara älskar att ha sex med min partner men ibland blir jag lite ledsen att kroppen inte längre svarar som jag vill.

    Vi har sex i princip varje dag.

    Någon som har tankar om detta? Går det att träna upp kroppen igen?

  • Svar på tråden Sex i klimakteriet
  • Anonym (vet ej)

    Jag vet inte så mycket, men jag tror vi får acceptera att det inte blir som förut. Kroppen åldras och funktionerna förändras och försämras undan för undan. Det är inget man kan komma ifrån. 

    Med det sagt har jag läst att torra slemhinnor faktiskt bara drabbar de som inte har sex regelbundet. Om man fortsätter ha sex så fortsätter även den kroppsdelen fungera längre - eftersom den används. 

  • Fjäril kär

    Är du i klimakteriet alltså? Du kan bli hjälpt av hormoner, det är bristen på östrogen som gör slemhinnor sköra och att fuktigheten minskar.

    Det handlar inte om träning utan om att tillföra hormoner så kroppen kommer i balans 

  • Anonym (Camilla)

    Boka in en undersökning och diskussion med gynekologen. Det finns olika typer av läkemedel samt ett gäng receptfria. Jag förespråkar alltid att börja med hormonfria alternativ. Massor med bra glidmedel. 


    Toppenhärligt med ett blomstrande sexliv. Ta vara på det. Jag som cancer survivor får inte använda hormoner och medicinerar med antihormoner. Klimakterium 2.0 på en gång. Suck! Men jag lever och har gått och blivit småkär. 

  • Anonym (Klimakteriet spökar)

    Tack Fjäril kär och Camilla!

    Då ska jag boka tid bums.

    Ja det är helt fantastisk att hitta en partner och ett fantastiskt sexliv {#emotions_dlg.flower}

    @camilla Hoppas verkligen att du får njuta av din nyfunna kärlek Hjärta

    Återigen, tack tjejer!

  • KimLinnefeldt

    Ni är över 50 och har sex varje dag. Halleluja!

    Klimakteriet måste inte betyda att lust eller förmåga försvinner. Glidmedel är toppen. Östrogen kan ges lokalt i slidan.

    Leve lusten. (Över 60 och njuter som aldrig förr.)

  • Miss Sunny
    KimLinnefeldt skrev 2022-09-19 13:12:10 följande:

    Ni är över 50 och har sex varje dag. Halleluja!

    Klimakteriet måste inte betyda att lust eller förmåga försvinner. Glidmedel är toppen. Östrogen kan ges lokalt i slidan.

    Leve lusten. (Över 60 och njuter som aldrig förr.)


    + 1       Kv. 63, med (mkt?)yngre älskare/kk
  • Anonym (,,,)

    Jag är 50 +. orkar inte lika ofta längre, blir oftast 1 g/vecka. Inte att jag inte vill men som du skriver, hänger kroppen inte helt med alltid. Jag tycker det hjälper att äta Largiplex. 

  • Anonym (Sexlös)

    Fascinerande med kvinnor som har denna sexlust. Min fru har inte visat intresse för sex på flera år. Hon var visserligen ganska ointresserad redan tidigare, men nu är det över två år sedan vi hade sex.

    Vi är bägge i 50årsåldern. Vi är bägge friska och har god kondition. Jag försöker emellanåt med blommor, massage och liknande men utan någon respons. Hon säger ofta att hon älskar mig och jag har på senaste tiden slutat försöka anspela på att vi ska ha någon sexuell samvaro.

    Känns lite tomt, men jag vill inte skiljas heller.

    Någon som känner igen sig?

  • Fabian1965
    Anonym (Sexlös) skrev 2022-09-19 15:08:23 följande:

    Fascinerande med kvinnor som har denna sexlust. Min fru har inte visat intresse för sex på flera år. Hon var visserligen ganska ointresserad redan tidigare, men nu är det över två år sedan vi hade sex.

    Vi är bägge i 50årsåldern. Vi är bägge friska och har god kondition. Jag försöker emellanåt med blommor, massage och liknande men utan någon respons. Hon säger ofta att hon älskar mig och jag har på senaste tiden slutat försöka anspela på att vi ska ha någon sexuell samvaro.

    Känns lite tomt, men jag vill inte skiljas heller.

    Någon som känner igen sig?


    Jag känner igen mig i din situation.
    Håller med dig i den näst sista meningen.
    Jag är 56 och nu är det över 10 år sedan vi hade ett någorlunda bra sexliv. Lever som vänner.

    Jag säger grattis till er kvinnor i tråden som har ett fint sexliv. Njut av sexlivet, samlivet och livet.
  • Anna79ZZ

    Helt ärligt så började jag njuta av att ge och få sex mycket mer från nu när jag inte har mens längre och inte behöver fundera på graviditet.

    Är jag i en relation har jag gärna sex flera gånger per dag. Älskar nu att ge och få oralsex, mycket mer än tidigare.
    Inga problem med torrhet så det är nog väldigt olika. 

    Bland mina jämnåriga väninnor har dock en stor majoritet tröttnat helt på sex. 

Svar på tråden Sex i klimakteriet