Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

    Orolig för att dotter ska bli retad över stickad mössa

    Är det ändå inte bättre att överklassflickorna i så fall blir de som förstör mössan än att du som mamma gör det?

    Du kan vara den hon får stöd av. Annars anpassar du ju dig och din flicka till överklassflickornas skeva norm.

    Jag började klä mig enligt en egen stil någon gång på högstadiet. Bodde inte i ett överklassområde men många därifrån har fina jobb och positioner idag om jag säger så. De respekterade mig mer när jag hade egen stil än när jag försökte hänga med på deras, precis som i sagan om Hugo och Josefin. 

  • Fröken Allvar

    Ditt problem är nog att din dotter är en speciell flicka och i kombination med överklassflickornas snäva syn på hemstickat gör det att hon har det svårt.

    Jag tycker att det är bättre att överklassflickorna dömer ut mössan än att mamma gör det. Hon kanske inte är mogen nog än att kunna föreställa sig vad som händer när hon går dit med sin fina mössa på samma sätt som du kan, och i så fall med all rätt, eftersom hon är ett barn. 

    Men tänker du efter så vill du kanske inte att din dotter ska gå vilse i överklassbarnens värderingar heller?.

    Tror att du behöver prata med din man som är från överklassen själv. 

Svar på tråden Orolig för att dotter ska bli retad över stickad mössa