Inlägg från: Ingetnamn123 |Visa alla inlägg
  • Ingetnamn123

    Vill sluta amma

    Amningen funkade inte för oss. Jag har pumpat och gett bröstmjölk i flaska sen min son var ca.1,5 veckor. Han är ca.8 veckor nu och jag fortsätter pumpa. Har en elektrisk dubbelpump från medela som funkar bra för oss. 

    Det som är jobbigt med att mata genom att pumpa ut bröstmjölk är att det tar så himla mycket tid. Behöver pumpa ungefär var 3:e h för att hålla upp mjölkproduktionen och hinna pumpa ut mat till nästa matningstillfälle. Sen måste man ju rengöra pumpdelarna efter varje användning, sterilisera en gång om dagen osv.  


    Jag önskar att amningen hade funkat för oss för det är ju så mycket smidigare att kunna amma och slippa pumpa. men eftersom amningen inte är ett alternativ för oss så är jag nöjd med att pumpa och ge via flaska. 

    Mina tips till dig är att försök pumpa regelbundet så att du håller mjölkproduktionen igång ( vet att ibland är det jättesvårt med en nyfödd bebis). 

    Intensivpumpa när du hinner för att öka produktionen (du pumpar 20 min, pausar 10 min, pumpar 10 min, pausar 10 min, pumpar 10 min + blir total 60 min). Bra om du hinner göra det några gånger per vecka. 

    Använd flaskvärmare för att värma upp mjölken då det är så smidig tycker jag. Jag använder Philips Avents flaskvärmare. 

    Vi har även ersättning hemma så att jag kan ge om jag inte hunnit pumpa eller om vi ska ut. Jag tycker det är bökig att ta med bröstmjölk och försöka värma upp när man behöver åka ngnstans. 

    Det viktigaste är att du och ditt barn mår bra och var inte rädd om vad BVC tycker och säger. Ditt och ditt barns mående är viktigast av allt. Mitt BVC har varit stödjande och peppat mig och om det inte skulle vara så hade jag struntat i deras åsikter. 

Svar på tråden Vill sluta amma