Anonym (Mamma) skrev 2022-09-22 18:21:26 följande:
Ska jag försvara honom?
Min man, barnens pappa, har senaste tiden fått massa kommentarer från barnen (framför allt tonåringen) där han blir ifrågasatt för olika saker han gör (och inte gör). Han blir arg och tycker inte barnen har rätt att säga såna saker och anklagar mig för att inte försvara honom (vilket jag faktiskt gör de gånger jag tycker det är befogat). Han påstår att barnen säger som de gör pga mig..
Jag ser inte det konstiga i att barnen reagerar.. De är dessutom barn av sin tid och reagerar starkt på den ojämnställda fördelningen hemma.
Han säger också att han är trött på att komma hem och gapa och "vara den dumma" för att barnen inte städat sina rum bra nog etc och blir arg på mig för att jag inte har bättre koll på att det görs.
Mina tonårsbarn gör likadant, påtalar min mans tillkortakommanden i hur han tar hand om familj och hem. Men min man är i grunden en bra kille, så när han får pikar från barnen så bättrar han sig och kommer på själv att han brister i ansvar eller arbetsfördelning. Han är inte otrevlig mot barnen, utan mer reflekterande att ja, så är det nog, jag måste bli bättre på att kolla tvättkorgen, kolla mailen från skolan etc.
Jag är glad att barnen (pojke 17 år och flicka 15 år) är klarsynta och ser jämställdhet i familjelivet som en självklarhet och även påtalar vad de ser i vårt hem.
Han är iofs inte heller den som ställer höga krav utan att bidra själv, bara lite allmänt lat och har fått med sig från sin uppväxt att mamman gör det mesta och pappan hänger med utan att behöva engagera sig så mycket.
Jag försvarar inte min man om barnen ifrågasätter pappan. De får sköta sina konflikter, jag sköter de som jag är inblandad i. Så länge det inte handlar om orimligheter såklart, då stöttar jag den sida jag anser är rätt, kan vara mannens eller barnens.