• bella_friedman

    Fler med barn med diagnos som blir utfryst?

     


    Hej! Undrar om fler med barn med NPF har upplevt samma som vi?

    Min son är en underbart sprallig unge med mycket energi men som tyvärr pga sin diagnos hamnat i en del konflikter med sina klasskompisar. Han går i första klass. Det har lugnat ned sig lite nu, men i början av terminen hände det impulsiva saker som t.ex. knuffar eller att han hoppade över nån som satt som fick ont osv. Han är inte nåt elakt barn utan det ?bara blir så? och han får mycket ånger efteråt. Självkänslan är inte på topp tyvärr.


    Han är mycket social och leker i en grupp med pojkar på skolan. Smsade en mamma om att styra upp en playdate - fick inget svar. Tänkte jag fick släppa det. man vill ju inte ligga på o tjata på andra föräldrar? Men nu smsade jag en till mamma till en av pojkarna i den gruppen. Har gått tre dagar, men fortfarande inget svar.


     


    Tre föräldrar har slutat hälsa på mig också. Inbillar jag mig allt eller blir vi utfrysta pga att min son är lite stökig i klassen? Det är ju svårt för nån annan att svara på, men undrar om det känns igen?


     


    Hur ska man göra för att ens barn med NPF ska få vänner o bli bjuden på kalas?


     


    Jag tror egentligen det är de vuxna som har mest problem och inte barnen.


  • Svar på tråden Fler med barn med diagnos som blir utfryst?
  • bella_friedman
    Friger skrev 2022-09-25 20:36:04 följande:

    Ingen av mina barn har svårt att få kompisar. Själv lägger jag mig inte så mycket i vilka de vill leka med. Bra att de har många kompisar.

    Men... Med det sagt. Jag vill ju inte att mina ungar ska umgås med någon som slår eller gör illa dem. Sen må orsaken vara vad som helst.

    Jävla konstig diskussion... Vem skulle rekommendera en tjej att stanna hos en man som slog henne med motivation att det är synd om mannen?

    Men våra barn ska tydligen acceptera den saken...


     Och en jävla konstig kommentar? Tycket du att du tillför något positivt med ditt svar? Vem har sagt att dina ungar ska umgås med nån som slår eller gör dem illa? Har vi frågat dig om en playdate? Min son gör ingen illa i allafall.

    Kommentaren är så korkad att jag knappt ids svara på den. Vem är det som framstår som elak och osympatisk här egentligen? En förälder som du skulle jag aldrig släppa hem mitt barn till i allafall! 
  • bella_friedman
    Anonym (blå) skrev 2022-09-25 20:09:36 följande:

    Jag tror det är hans klasskompisar som berättat för deras föräldrar. Ingen vill umgås med någon som är elak. Du borde förklara för din son vad som händer när man är dum och hur han ska bättra sig. Det här är en jätteviktig läxa för honom.


    Ja här svarar man utan att ha läst trådens fråga, och utan att tillföra någonting positivt överhuvudtaget.

    Det är ju klasskompisarna som själva vill leka. 

    börjar seriöst tröttna på den här tråden, men tack alla ni som delat med er av EGNA erfarenheter, som själva är eller kommer i kontakt med barn som har NPF, och som har någonting innanför pannbenet.

  • Anonym (Snus)

    Eftersom ingen hittills verkar ha reagerat på att det är dig föräldrarna slutat hälsa på och inte svarar på sms från så kanske det är dig de har problem med och inte sonen?
    Min son har haft en kompis på fsk vars mamma jag verkligen inte har något utbyte av. Jag har därför alltid svarat nej när min son och kompisen frågat om att hälsa på hos varann.
    Vet att många av mina kompisar med äldre barn har pustat ut när barnen äntligen blivit så stora att de kan komma över utan föräldrar. De flesta vuxna har väl inte jättestort intresse av att hälsa på hos sina barns kompisar efter jobbet och dricka kaffe med deras föräldrar? 
    Jag skulle tro att detta problem faktiskt löser sig automatiskt när barnen blir såpass stora att de själva kan ringa hem och fråga om kompisar kan följa med. 

  • bella_friedman
    sadiakhaddar skrev 2022-09-25 19:45:32 följande:

    usch sitter lite i samma sits nu
    försöker va social med föräldrar till barn i hennes klass/paralell klasser men vuxna nu förtiden känns så svåra o nå. 
    en tjej va på playdate hos oss förra vecka för första gång med sin mamma. sen dess har jag skrivit till mamma 2 ggr, och fått rätt kall respons, alltså korta svar med ingen följdfråga  så det blir nog inga fler playdates läser jag mellan rader ( ska man fråga andra gången själv också) o sen tredje? 

    vuxna nu förtiden är värre på o kommunicera än barn. hade tex upskattat om mamman tydlig svarade med hur hon ser på saken. 

    ingen svar/ svar som avslutar diskution ser jag som slut på kommikationen :( och då vill man ju inte ligga på o fortsätta skriva /smsa. 

    har kommit till insikten att jag får ta det med kurator/ pedagoger i skolan att relationer ska föbättras i skolgård i första hand.


    Jag förstår dig så väl! Det är ju ett socialt spel där man inte vill vara nån som är påflugen och ligger på, men samtidigt vill ha en rak kommunikation. Herregud är väl bara att svara kan man tycka :) Så svårt att tolka nån som inte svarar tillbaka eller inte tar initiativ. Jag ska fortsätta kolla med föräldrar och styra upp Playdates, hoppas du gör det också. Vi får inte ge upp!

  • bella_friedman
    Anonym (Snus) skrev 2022-09-25 21:05:18 följande:

    Eftersom ingen hittills verkar ha reagerat på att det är dig föräldrarna slutat hälsa på och inte svarar på sms från så kanske det är dig de har problem med och inte sonen?
    Min son har haft en kompis på fsk vars mamma jag verkligen inte har något utbyte av. Jag har därför alltid svarat nej när min son och kompisen frågat om att hälsa på hos varann.
    Vet att många av mina kompisar med äldre barn har pustat ut när barnen äntligen blivit så stora att de kan komma över utan föräldrar. De flesta vuxna har väl inte jättestort intresse av att hälsa på hos sina barns kompisar efter jobbet och dricka kaffe med deras föräldrar? 
    Jag skulle tro att detta problem faktiskt löser sig automatiskt när barnen blir såpass stora att de själva kan ringa hem och fråga om kompisar kan följa med. 


    Ja fast det här är barn i 7-8-årsåldern så de följer med en kompis hem efter skolan, i det här fallet till oss. Då hämtar jag barnen efter skolan, de leker och sedan kommer föräldern vid dörren o de går hem. Föräldrarna har man ju minimalt med samröre med. Flera som jag inte heller har intresse av att umgås med, men att hälsa (säga Hej) och svara på ett sms är väl ändå normalt eller? Däremot håller jag med om att det blir lättare när de är äldre.

  • Friger
    bella_friedman skrev 2022-09-25 21:01:18 följande:
     Och en jävla konstig kommentar? Tycket du att du tillför något positivt med ditt svar? Vem har sagt att dina ungar ska umgås med nån som slår eller gör dem illa? Har vi frågat dig om en playdate? Min son gör ingen illa i allafall.

    Kommentaren är så korkad att jag knappt ids svara på den. Vem är det som framstår som elak och osympatisk här egentligen? En förälder som du skulle jag aldrig släppa hem mitt barn till i allafall! 
    Din omgivning tycks ju resonera som jag. Det är ditt problem.

    Ja, du frågar hur man ska göra för att inte bli utfryst? Du skriver i inledningen att ditt barn gör andra barn illa. Sen att du själv blir utfryst på kuppen.

    Antingen är alla där du bor idioter som jag. Eller så behöver du rannsaka dig själv och se vad du kan ändra på för att lyckas bättre.

    Att försöka uppfostra din omgivning till att acceptera att ditt barn knuffar och har sig tror jag är svårt. Det är vad du måste jobba med. Klarar du det kommer resten att lösa sig självt.
  • bella_friedman
    Friger skrev 2022-09-25 21:19:49 följande:
    Din omgivning tycks ju resonera som jag. Det är ditt problem.

    Ja, du frågar hur man ska göra för att inte bli utfryst? Du skriver i inledningen att ditt barn gör andra barn illa. Sen att du själv blir utfryst på kuppen.

    Antingen är alla där du bor idioter som jag. Eller så behöver du rannsaka dig själv och se vad du kan ändra på för att lyckas bättre.

    Att försöka uppfostra din omgivning till att acceptera att ditt barn knuffar och har sig tror jag är svårt. Det är vad du måste jobba med. Klarar du det kommer resten att lösa sig självt.
    Min tråd efterfrågar ANDRA föräldrar till barn med NPF som har EGNA erfarenheter av den här situationen som kan vara komplex och inte så svart-vitt som du resonerar.
    Det var därför jag startade en tråd i ett forum för Funktionsnedsättningar.

    Dina barn har inga problem att få kompisar, du liknar min sons situation vid en kvinna som stannar kvar i ett förhållande med en man som slår henne (vilket bara är så puckat och verklighetsfrånvänt), du har ingenting positivt att säga utan trycker bara ned med dina unkna värderingar och fördomar.

    Tror du att det är någonting jag tar till mig och lyssnar på?

    Du vet ingenting, så gå och var otrevlig i en annan tråd och gör alla en tjänst - lägg ner översittarstilen. Vem gillar en mobbare liksom?
  • Friger
    bella_friedman skrev 2022-09-25 21:28:41 följande:
    Min tråd efterfrågar ANDRA föräldrar till barn med NPF som har EGNA erfarenheter av den här situationen som kan vara komplex och inte så svart-vitt som du resonerar.
    Det var därför jag startade en tråd i ett forum för Funktionsnedsättningar.

    Dina barn har inga problem att få kompisar, du liknar min sons situation vid en kvinna som stannar kvar i ett förhållande med en man som slår henne (vilket bara är så puckat och verklighetsfrånvänt), du har ingenting positivt att säga utan trycker bara ned med dina unkna värderingar och fördomar.

    Tror du att det är någonting jag tar till mig och lyssnar på?

    Du vet ingenting, så gå och var otrevlig i en annan tråd och gör alla en tjänst - lägg ner översittarstilen. Vem gillar en mobbare liksom?
    Ja, jag tycker den liknelsen är bra. Du menar på att din pojke är snäll, att det inte är hans mening att göra andra illa. Det stämmer säkert. Men resultatet blir som det blir ändå.

    Du är väldigt aggressiv tycker jag. Lämnar den här tråden. Önskar dig lycka till!
  • bella_friedman
    Anonym (Magnus) skrev 2022-09-25 16:15:55 följande:

    Fortsätt att bjuda in till lekträffar. Att de inte svarade denna gång kanske inte alls har med dig eller sonen att göra. Vi vet ju inte varför de inte svarade. Det kan finnas många anledningar till det.


    Det har du helt rätt i. Jag ska fortsätta och anledningarna till uteblivit svar kan vara alla möjliga.

  • Anonym (Nn)

    Hej ts,

    Oavsett anledning så är det osocialt och otrevligt att dessa föräldrar inte svarar. Nästa gång det händer att något av dessa barn frågat på skolgården om de får följa med hem så ring föräldern i fråga istället. 

Svar på tråden Fler med barn med diagnos som blir utfryst?