• Anonym (.)

    Börjat sluta köpa ekologiska varor - Är det dåligt för hälsan?

    Jag har alltid varit försiktig och köpt ekologiska varor. Dels för klimatet/miljön, men framförallt för mig själv och för min hälsa. Jag har helt enkelt inte velat ha en massa kemikaliska besprutningar i min mat.

    Jag känner mig nöjd, över hur mycket biligare det var för min del. Men jag börjar tänka hur dåligt det är för min hälsa.

    Finns det någon belägg på att det är dåligt att t.ex äta lök som inte är ekologisk. Dem har ju ändå skal i sig. Är det dåligt för kroppen att äta det?

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Börjat sluta köpa ekologiska varor - Är det dåligt för hälsan?
  • Jemp

    Det finns inte några belägg för att det är bättre för hälsan med ekologiskt (dock för miljön). Däremot vet man inte riktigt hur olika kemikalier samverkar. 
    Att grönsaker har skal skyddar inte, växten tar upp bekämpningsmedlen i hela växten. 

  • Anonym (Lika)

    Finns studier som visar att ekologisk mat är inte nyttigare än icke ekologisk. Om icke ekologisk mat hade varit direkt farlig hade den självklart inte fått säljas.

  • Tecum

    Ekologisk mat är inte nyttigare än oekologisk och ingen mat i Sverige är farlig att äta. Vurmen för ekologiskt är baserat på känsla, inte fakta eller vetenskap.

  • Anonym (Hmm)
    Tecum skrev 2022-09-25 20:58:42 följande:

    Ekologisk mat är inte nyttigare än oekologisk och ingen mat i Sverige är farlig att äta. Vurmen för ekologiskt är baserat på känsla, inte fakta eller vetenskap.


    Är ju ett sätt att tro att man bidrar ..
    Som att ta vitaminer och kosttillskott om man ändå äter ok. Ett bra sätt att göra dyrt kiss i alla fall ...
  • Anonym (A)
    Tecum skrev 2022-09-25 20:58:42 följande:
    Ekologisk mat är inte nyttigare än oekologisk och ingen mat i Sverige är farlig att äta. Vurmen för ekologiskt är baserat på känsla, inte fakta eller vetenskap.
    Håller med
  • Citronella
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-25 21:03:30 följande:
    Är ju ett sätt att tro att man bidrar ..
    Som att ta vitaminer och kosttillskott om man ändå äter ok. Ett bra sätt att göra dyrt kiss i alla fall ...
    Själv vill jag att djuren ska ha ett drägligt liv. Jag tror en höna mår bättre av att få utevistelse än att sitta i en bur. 
  • Anonym (Hmm)

    Lite så jag menar ...
    Det har gått till överdrift med alla "naturlighet" Följ upp med fakta istället!

  • Citronella
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-25 22:56:22 följande:

    Lite så jag menar ...
    Det har gått till överdrift med alla "naturlighet" Följ upp med fakta istället!


    Menar du mig? En burhöna lever på 0,75 kvadratmeter (detta är per höna) 8-10 hönor kan vara intrycka i samma bur, de får aldrig lämna buren. En ekologisk höna får gå ut mellan maj-oktober, utomhus har de 4 kvadratmeter per höna. Eftersom djurhållningen är så pass mycket bättre väljer jag ekologiskt sen struntar jag i vad de äter för mat. 
  • Anonym (Maria)
    Citronella skrev 2022-09-25 22:48:26 följande:
    Själv vill jag att djuren ska ha ett drägligt liv. Jag tror en höna mår bättre av att få utevistelse än att sitta i en bur. 
    Så du tror att djur har det dåligt för att de inte är uppfödda på ekologiska gårdar?
    Det är isåfall okunskap. Djur t ex hönor, kor får gå ute även om det är traditionell djurhållning.
    Sedan finns ju den här storskaliga industriuppfödningen av hönor ja det är inget man bör stödja. Förstår inte ens hur det kan vara tillåtet i Sverige som alltid tror man är bättre än andra länder. När så inte är fallet ens. 
  • Anonym (Maria)

    Köp närproducerat, köp efter säsong det är viktigare än eko. Det finns människor som hellre köper Eko från andra länder än t ex tomater från närmaste egna då traditionella odlare. 
    Dumhet i kvadrat. Dessutom är det väldigt reglerat med vad man får använda inom lantbruket för grödor, djurhållning osv. Iaf inom EU. 
    Så du kan ta det lugnt ts. Oroa dig inte att du väljer bort eko. Det är alldeles överdrivet med ekotänket iallafall om vi talar Europa. Hur det ser ut i övrigt i världen vet jag för lite om när det kommer till odling och djurhållning. 

Svar på tråden Börjat sluta köpa ekologiska varor - Är det dåligt för hälsan?