Inlägg från: jeanette02 |Visa alla inlägg
  • jeanette02

    Vinst eller förlust om alla invandrare lämnar?

    Om alla invandrare skulle lämna landet skulle det bli förlust och katastrof. Nu är ju inte det aktuellt som tur är vad jag vet. Min man skulle försvinna tbx och det vore katastrof för många patienter och för mig och våra barn såklart. Barnen har ju iofs dubbla medborgarskap. 

    Men vissa grupper skulle göra samhället bättre om de flyttade tillbaka. 
    Många skulle också må bättre i sina hemländer. 
    Radikal Islamister, andra grupper som inte vill integrera sig det minsta tillför inget positivt om man ska vara krass. 

    Bidrag kan människor behöva kortare eller längre tid vare sig invandrade, flyktingar eller svenskar. 

  • jeanette02
    gnoiser skrev 2022-09-30 08:50:33 följande:

    Jag tänker att det skulle bli bättre för svenskarna. Ni pratar om att det inte skulle finnas lärare pga den stora lärarbristen, men jag tänker att det stora lärarbristen kan ju bero på att ingen svensk vill jobba som lärare pga invandrare och risken att bli utsatt för hot och våld i arbetet? Om den risken försvinner skulle kanske fler tycka det var ett intressant yrke. Samma med att jobba inom vården, busschaufför, trygghetsvärd, SJ och liknande. För att hantera någon som är full är någonting man är van, men att hantera någon som kommer med sina 20 kusiner och hotar att våldta en för att man säger nej och sedan ska anmäla en för rasism, hur hanterar man en sån situation? Då är det enklare att slippa hamna i den situationen från första början.

    Sen tror jag alla överlever utan pizza och kebab, de som saknar det tillräckligt öppnar en egen pizzeria och låter ungdomar eller de som vill ha sitt första jobb typ köra ut maten. 

    Tänk, då kanske det blir ett Sverige där mammor som bär sina bebisar inte skjuts på öppen gata, ett Sverige där man kan besöka alla städer utan att bli hotad eller få sten kastad på sig. Ett Sverige där blåljuspersonal kan göra sitt arbete utan att riskera att bli mördade.

    Det låter nästan lockande.


    Just den gruppen av folk ja de skulle vi må bättre utan.
    Men du glömmer alla invandrade, flyktingar som bor här, arbetar här och beter sig som vanligt trevligt folk eller som folk är mest. 

    Kriminella utländska människor, religiösa fanatiker ja gärna hejdå. Det håller jag med om. 

    Sedan är det inte så svartvitt att bara utländska eller med utländsk bakgrund kaosar i skolan. Det gör många helsvenska barn också. 
    Det är nog en kombination av många olika saker att lärare flyr yrket.
    Varför ska människor som driver restauranger ut? Dina tankar skrämmer mig lite. 
  • jeanette02
    gnoiser skrev 2022-09-30 09:53:14 följande:
    Jag glömmer de inte utan jag låter bara bli att nämna de då de är som du själv säger "som folk är mest". Det gör varken till eller från om de är i landet eller inte.

    Utan jag väljer att fokusera på de som media tar upp, som råkar vara invandrare och negativa för Sverige som land. Det innebär inte att jag är emot människorna som personer, utan endast att jag anser att Sverige som land skulle klara sig bättre utan dessa människor som med dina ord "kaosar".

    Jag har heller aldrig sagt att svenska barn aldrig "kaosar", men det jag säger är att det kan (eller definitivt är) lättare för en svensk att säga åt ett svenskt barn som missköter sig utan risk för åtal eller hot om livet från föräldrar eller "kusiner". 

    Det går ju inte att sticka under stol med att Sverige har ett enormt problem med invandringen, att försöka påstå någonting annat är ju idioti. Att försöka släta över problemen med att säga "jamen, nu ser du ju bara de som kommer hit och skapar problem, du måste ju se de som sköter sig". Nej, det måste jag inte. Kan vi ändra hela samhället efter vad MP vill, ett 4% parti trots att 96% inte håller med MP eller andra exempel som jag inte kommer på just nu, då kan vi utvisa alla invandrare på grund av att en del av dem missköter sig. Sverige har sysslat med kollektiv bestraffning i evigheter så jag ser inte varför det inte ska gälla invandrare. Eller ska de vara ett undantag?
    Då är jag med. Det finns vissa grupper ju som bara sprittrar samhället och gör så vi går bakåt. Migrationspolitiken har varit katastrof senaste årtionden och inga krav (för utomeuropeiska främst) nej det är inte klokt någonstans. 
  • jeanette02
    Mrs Moneybags skrev 2022-09-30 11:15:37 följande:
    Hur menar du att kraven mellan européer och icke européer har skilt sig åt? 
    Är det inte så att EU-medborgare som kommer hit ska ha egen försörjning efter en viss tid? Ja helst innan de kommer hit. Nu kommer det ju främst européer hit som har det eller fixar det relativt snabbt. Men gäller inte samma regler för icke européer vad jag förstått iallafall. 
    Alla är ju inte krigsflyktingar som kommer till Sverige utanför Europa. De borde ha samma krav. Inte kunna fastna i SFI träsket och bidrag i åratal. 
  • jeanette02
    Kaffekopp242322 skrev 2022-10-01 21:47:09 följande:
    Det är vad läkare och lärare gör. Alla som vill göra samhället bättre är alltså fascister?

    Du måste göra en parodi på goodwins lag eller något.
    Det är ju ett systemfel vi har fått där man valt att prioriterar vård för friska. Typ "privata" läkarappar. De sjukaste kommer inte kontakta sådana. 
    Lärare vet ej, men skolan sparar man in på överallt nästan och ja vilka drabbar det? Elever slås ut som skulle klara sig med bara lite stöd t o m. 
    Varför flyr både lärare och vårdpersonal sina yrken är inte svårt att lista ut. 
    Det är ju i det närmaste Omöjligt att göra ett bra arbete. 
    Vet rätt många läkare som kommit hit för att arbeta för 10-20 år sedan, de flyttar tillbaka. Det kom många för bättre arbetsvillkor (kunna kombinera familj och arbete t ex nu lämnar de. Tillbaka till Ungern, Polen, Grekland mfl. 
  • jeanette02
    Kaffekopp242322 skrev 2022-10-01 21:17:16 följande:
    Har du missat att det varit fred i Danmark sedan andra världskriget? Många av de flyktingar som kom då har fortfarande inte återvänt. Ger man lillfingret tar de hela handen. 

    Kan vi inte lita på att flyktingarna återvänder så kan vi inte ta emot någon.
    Flyktingar får ju ställa om sig tänker jag, alltså först är man en låt säga krigsflykting (de finns ju också)
    Man kommer hit och får en fristad ok. Sedan får man ju bestämma sig att, ok ville inte lämna mitt hemland egentligen men var ju tvungen, nu försöker vi bygga upp vårt liv här.
    Så. Det gör ju också väldigt många. De lär sig svenska snabbt och vissa kan använda sin utbildning, vissa måste gör något helt nytt. Det kan förståeligt ta lite tid. 
    Sedan har vi en grupp som inte gör något. Lär sig inte språk, integreras inte det minsta. Det är för kravlöst här tyvärr. 
    Men överlag kan ju inte flyktingar som kommer leva i ett vakuum i säg 40 år tills det råkat bli fred och sedan skickas ut. Ja undantag för den grupp som bara inte ens försökt bli en del av samhället under ca 10-40 år.
    Just Den gruppen kan man to m hjälpa ekonomiskt en tid i sitt gamla hemland för att komma på fötter där då de själva skulle må bättre där mest sannolikt och det blir billigare för vårt  samhälle i längden.  Mindre belastning på vård, pensioner
    t ex. 
  • jeanette02
    KillBill skrev 2022-10-02 09:23:44 följande:

    Att vården har svårt att rekrytera personal ska ses i ljuset av att många landsting tagit ut miljarder i överskott i stället för att satsa på personalen.  I Region Stockholm (där M och KD styrt de senaste 16 åren) har man de senaste 3 åren haft överskott i verksamheten på ca 12 miljarder! . Uteblivna satsningar i sjukvården handlar alltså inte om brist på pengar utan om hur våra politiker prioriterar. Bland politikerna till höger (där SD numera ingår) prioriterar man vinster och skattesänkningar.


    Alltså SD har väl inte haft så mycket att säga till om hittills får man väl säga. Blir intressant framöver. M är inget bra parti anser jag. Sålänge man är frisk och har pengar ja, gillar inte M:s prat om eviga privatiseringar. 
    Men både partier som S och partier till höger M osv bär väl ansvar till att det ser ut som det gör. Vi har ju haft rött/grönt styre nu i 8 år. Explosionen har ökat av t ex nätläkartjänster alltså i huvudsak som 1177 fast med video och mycket dyrt skattemässigt sett, och skolan går utför. Jag har ingen politisk agenda utan meddelar mer vad jag ser i verkligheten. 
  • jeanette02
    Kaffekopp242322 skrev 2022-10-02 08:19:49 följande:
    Medborgarna i Sverige har en rätt till sitt land. När den rätten späs ut bildas just de resentement som nu spridits i stora befolkningslager.

    Mottagandet går ifrån hjälp till stöld. Det är ett svek emot mottagarländerna. 

    Det är skillnad på att ge bort medicin, filtar och mat och att ge bort ett evigt inflytande för alla ättlingar. Medborgarskap.
    Det är därför viktigt att kräva integration. Just i de grupper som har ännu svårare, vill man inte vara med oss ja då får man åka hem. El till ett kulturellt mer liknande land. När man ska ha tolk som mentalt frisk efter 5-10 år är något fel. 

    Man borde t ex inte ge uppehållstillstånd för lättvindigt. Tänker på den 15 åriga kille som attackerade flickan i Skellefteå. Fått permanent uppehållstillstånd någon/ngr veckor före. Dessutom redan gjort överfall innan. Man har inte ens vetat ålder korrekt på killen (?) Tack. Nu har vi en livslång kostnad här för den individen.

    Men förstår inte riktigt hur du menar att det blir stöld? Vi har så många generationer här av olika ursprung men huvudsak är att man drar åt ungefär samma håll på det stora hela. Liknande värderingar, anpassar sig i landet respekterar varandra så spelar inte ursprunget roll känner jag. 
  • jeanette02
    KillBill skrev 2022-10-02 11:07:59 följande:
    SD har valt sida. SD har valt att samarbeta med de partier som prioriterat vinster och skattesänkningar.

    När det gäller nätläkartjänster som likt marknadsskolor dränerar vår välfärd så är det exempel på tjänster som har sitt stöd hos högerblocket där SD är en del. 
    Man kan ju hoppas att SD drar borgerligheten lite mer mot mitten. Är glad att de iaf blev större än Moderaterna. De vurmar för akassa iaf :) Som M säkert skulle kasta bort helt och hållet om de kunde. 
    S har väl inte gjort något för att förhindra den katastrofala utvecklingen heller med t ex "privat" sjukvård som dränerar vården. Inte vad jag har förstått iallafall.
    Sedan hade dessa tjänster gjort ett helt arbete som inom den offentliga sjukvården hade det väl varit mer ok. Nu är det små quickfixes knappt det ens, ingen helhetssyn och sedan får primärvården städa upp. 
Svar på tråden Vinst eller förlust om alla invandrare lämnar?