• Anonym (Jagat)

Ang att få hjälp av soc

Jag har a kassa sen sen tid tillbaka,har en son boendes heltid hos mig i dagsläget
    Nu har pengarns inte räck till då jag var tvungen  att dra ut 2 tänder som gick på nästan 3000 kr och var tvungen att köpa varmare kläder till sonen
    Jag har inte kunnat betala in mun hyra pga av det och tänkte be soc om hjälp med hyran mig återkrav.
    Här aldrig haft ekonomisk bistånd innan och undrar om det är värt eller kommer dom vägra hjälpa mig

• Svar på tråden Ang att få hjälp av soc
  • Anonym (Gos)

Kläder kan man hitta gratis/extremt billigt om det verkligen krisar, typ 50 kr på loppis, så det ger mig intrycket av mer bortförklaring än ett reellt behov att prioritera det. 

Din situation verkar väldigt kämpig men du måste prioritera boende. Sälj TV, eventuella andra saker du har som inte är livsnödvändiga och få in hyran. Du kan söka en utbildning för att förbättra dina chanser att få ett jobb och mer lön, samtidigt som du får CSN. 

Jag hade hellre gått med tandvärk än att riskera hemlöshet. Hellre hämtat kläder från frivilliga donationer än att inte betala hyran. Man måste göra hårda prioriteringar ibland! 

• Minimalen

De som jag känner som låter barnen få hela barnbidraget är de som har råd att göra det. Och dessutom så låter de barnen betala kläder och annat själva. Har man inte råd så låter man barnen få en månadspeng som man har råd med. Även barnen måste lära sig att rätta mun efter matsäck. Det finns faktiskt barn som inte alls få vecko-/ månadspeng för att föräldrarna inte har råd. Varför ska du gå på knäna och han leva la dolce vita? Barnbidrag är inte tänkt som fickpengar för barn utan är till för barnets försörjning.

• mammatill6

Betala in det du kan på hyran och kontakta hyresvärden är nog bättre. Om hyran va inlagd för betalning men inte kunde dras för tandläkaren kom emellan så borde du ju ha hyran -tandläkaren kvar. Betala in det direkt. Plus de matpengar du har kvar för månaden. O h sök sen akutpengar till mat.

• Anonym (Fråga kom)
    Anonym (Jagat) skrev 2022-10-03 00:10:08 följande:
    Förstår helt 
    Men jag fick ont i torsdags denna vecka så jag har inte haft möjlighet att söka hjälp ,tanken är att jag ska gå dit imorgon
    Men i så fall har du ju ännu inte betalat tandläkaren och borde kunna betala in hyran och ansöka om att soc betalar för "tandvård som inte kan vänta"? 
  • Anonym (Jagat)
    Anonym (Fråga kom) skrev 2022-10-03 07:28:22 följande:
    Men i så fall har du ju ännu inte betalat tandläkaren och borde kunna betala in hyran och ansöka om att soc betalar för "tandvård som inte kan vänta"? 
    Tandläkaren var jag ju tvungen att betala direkt efteråt
  • Anonym (Kläder)

Ett par saker, jag uppfattar det som sonen är tonåring och då kanske det inte är särskilt kul att gå runt i loppiskläder. MEN vad jag har svårt att förstå är hur han från en månad till en annan har för små kläder (alla) att man bara måste köpa nytt i panik. Alla vet att barn växer särskilt killar i tonåren. Framförhållning!
    Sedan ska hyran i först, alltid. Sitter i benmärgen hos mig, ska lära vårt barn samma.

• Anonym (?)
    Anonym (Jagat) skrev 2022-10-03 07:31:57 följande:
    Tandläkaren var jag ju tvungen att betala direkt efteråt
    Vad hade hänt om du inte kunnat betala? Om du först fört över hyran på annat konto och sedan sagt till tandläkaren att du inte hade råd att betala direkt?
  • Anonym (Socci)

Ska du ansöka, kom inte med bortförklaringar. Berätta vad du gjort, låt dem avgöra. Som flera skrivit, betala alltid hyra först. Du har en bra ekonomisk situation jämfört med många. Fast bostad. Skuldsanering har du fått, a-kassa och bostadsbidrag. Schabbla inte bort denna oerhörda grundtrygghet. 

• Anonym (Hmm..)

Soc hjälper inte med hyran mot återkrav. Du behöver prata med värden och göra upp om en avbetalningsplan.

• Anonym (H)
    Anonym (Kim) skrev 2022-10-02 23:09:03 följande:
    Hur kan du svara det, är du insatt i TS ekonomi och vet hur hon ligger gentemot normen?
    Anonym (H) skrev 2022-10-02 23:06:24 följande:

Kläderna kommer de dock tycka var onödiga. 

Nja, kläder är inte något onödigt, däremot att köpa kläder istället för att betala hyran är det...
    Jag har inte sagt att kläder är onödigt. men soc kommer tycka det i det här läget.
Svar på tråden Ang att få hjälp av soc