• Anonym (Jagat)

Ang att få hjälp av soc

Jag har a kassa sen sen tid tillbaka,har en son boendes heltid hos mig i dagsläget
    Nu har pengarns inte räck till då jag var tvungen  att dra ut 2 tänder som gick på nästan 3000 kr och var tvungen att köpa varmare kläder till sonen
    Jag har inte kunnat betala in mun hyra pga av det och tänkte be soc om hjälp med hyran mig återkrav.
    Här aldrig haft ekonomisk bistånd innan och undrar om det är värt eller kommer dom vägra hjälpa mig

• Svar på tråden Ang att få hjälp av soc
  • Anonym (Kim)

Nej, jag gissar på att du sannolikt inte får hjälp med hyran. Du har prioriterat fel och skulle såklart betalat hyran först av allt, det gör man alltid. Om inte pengarna räcker så är det fortfarande ALLTID hyran man betalar. Sen får man möjligen söka hjälp för att man inte klarar annat som är nödvändigt.

Du kan ansöka och då gör man en beräkning på hela din ekonomi, man ansöker inte bara om hyran. En beräkning görs gentemot normen för din din familj + hyra, el och andra godkända räkningar. beräkningar görs i princip alltid bakåt 3 månader för att se hur du ligger mot normen och har du ett underskott så kan du beviljas mellanskillnaden såvida du uppfyller övriga krav för rätt till bistånd.

Att bara ansöka om hyra och mot återkrav, så fungerar det inte.

• Anonym (H)

Det är sannolikt att du får hjälp. Men du kan behöva förklara dig en del. Akut tandvård är ju akut. 

• Anonym (H)

Kläderna kommer de dock tycka var onödiga. 

• Anonym (Jagat)

Förstår att de är så men jag kunde inte direkt välja att vänta tex med tandvärk
    Hyran var inlagd för betalning men tyvär så fick jag tandvärk och infektion
    Och eftersom jag har skuldsanering och anmärkningar så.ör det omöjligt att ta något på faktura.
    Den inkomsten jag har är på 15 000,a kassa och bostadsbidrag och så sonens barnbidrag med det går till honom.
    Mun hyra ligger på 7257 kr och med resten av pengarna ska allt annat betalas

• Anonym (Jagat)
    Anonym (H) skrev 2022-10-02 23:06:24 följande:

Det förstår jag men han kan inte heller gå i sommar jacka och urvuxna byxor och inga ordentliga skor
  • Anonym (Kim)
    Anonym (H) skrev 2022-10-02 23:05:40 följande:

Det är sannolikt att du får hjälp. Men du kan behöva förklara dig en del. Akut tandvård är ju akut. 

Hur kan du svara det, är du insatt i TS ekonomi och vet hur hon ligger gentemot normen?
    Anonym (H) skrev 2022-10-02 23:06:24 följande:

Nja, kläder är inte något onödigt, däremot att köpa kläder istället för att betala hyran är det...
  • Anonym (Jagat)
    Anonym (H) skrev 2022-10-02 23:05:40 följande:

Kommer ju berätta så som det är,har inget att dölja heller
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Jagat) skrev 2022-10-02 23:07:18 följande:

Förstår att de är så men jag kunde inte direkt välja att vänta tex med tandvärk
    Hyran var inlagd för betalning men tyvär så fick jag tandvärk och infektion
    Och eftersom jag har skuldsanering och anmärkningar så.ör det omöjligt att ta något på faktura.
    Den inkomsten jag har är på 15 000,a kassa och bostadsbidrag och så sonens barnbidrag med det går till honom.
    Mun hyra ligger på 7257 kr och med resten av pengarna ska allt annat betalas

Mer information här alltså. Har du skuldsanering så är det kronofogden du ska kontakta om du behöver tandvård då den kan undantas från det du betalar på din skuldsanering.

Har du skuldsanering ligger du dessutom  över normen för försörjningsstöd och kommer inte att få hjälp av socialen.
  • Anonym (Jagat)
    Anonym (Kim) skrev 2022-10-02 23:12:23 följande:
    Mer information här alltså. Har du skuldsanering så är det kronofogden du ska kontakta om du behöver tandvård då den kan undantas från det du betalar på din skuldsanering.

Har du skuldsanering ligger du dessutom  över normen för försörjningsstöd och kommer inte att få hjälp av socialen.
    Eftersom jag är arbetslös så har inte jag utrymme att betala enligt min betalningsplan som jag ska betala av på 2700 kr i månaden
    Så.jag är arbetslös så betalar jag inget och då kan jag inte vända mig till KF.
  • Anonym (Jagat)

Jag har aldrig sökt ekonomiskt bistånd för något  innan därför undrar jag ....

Jag kanske prioriterade fel man jag kan knte direkt välja när jag ska få tandvärk eller när sonen behöver kläder som passar

Svar på tråden Ang att få hjälp av soc