• Anonym (Jagat)

Ang att få hjälp av soc

Jag har a kassa sen sen tid tillbaka,har en son boendes heltid hos mig i dagsläget
    Nu har pengarns inte räck till då jag var tvungen  att dra ut 2 tänder som gick på nästan 3000 kr och var tvungen att köpa varmare kläder till sonen
    Jag har inte kunnat betala in mun hyra pga av det och tänkte be soc om hjälp med hyran mig återkrav.
    Här aldrig haft ekonomisk bistånd innan och undrar om det är värt eller kommer dom vägra hjälpa mig

• Svar på tråden Ang att få hjälp av soc
  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2022-10-03 08:37:25 följande:
    Vad hade hänt om du inte kunnat betala? Om du först fört över hyran på annat konto och sedan sagt till tandläkaren att du inte hade råd att betala direkt?
    Jag kan svara.... akut tandvård med kraftig värk och/eller infektioner får du hjälp med ändå. Det har alla folktandvårdar skyldighet att hjälpa till med. Du skulle alltså kunnat gå till tandläkaren OCH betalat hyran.
  • Anonym (H)
    Anonym (Jagat) skrev 2022-10-02 23:07:18 följande:

Förstår att de är så men jag kunde inte direkt välja att vänta tex med tandvärk
    Hyran var inlagd för betalning men tyvär så fick jag tandvärk och infektion
    Och eftersom jag har skuldsanering och anmärkningar så.ör det omöjligt att ta något på faktura.
    Den inkomsten jag har är på 15 000,a kassa och bostadsbidrag och så sonens barnbidrag med det går till honom.
    Mun hyra ligger på 7257 kr och med resten av pengarna ska allt annat betalas

Barnbidraget räknar de som din inkomst.
  • Anonym (Jagat)
    Anonym (?) skrev 2022-10-03 08:37:25 följande:
    Vad hade hänt om du inte kunnat betala? Om du först fört över hyran på annat konto och sedan sagt till tandläkaren att du inte hade råd att betala direkt?
    Vad hade hänt? Jag hade inte fått någon vård.... hade jag kunnat ta på faktura eller avbetalning så hade jag gjort det men eftersom jag har skuldsanering så kan jag inte det utan måste betala
  • Anonym (Jagat)
    Anonym (?) skrev 2022-10-03 08:42:04 följande:
    Jag kan svara.... akut tandvård med kraftig värk och/eller infektioner får du hjälp med ändå. Det har alla folktandvårdar skyldighet att hjälpa till med. Du skulle alltså kunnat gå till tandläkaren OCH betalat hyran.
    Aldrig gått hos folktandvården,jag ringde dom men det fanns inga tider dörren om 7-8 månader och jag kan inte gå.led fruktansvärd tandvärk så länge
  • Anonym (H)
    Anonym (?) skrev 2022-10-03 08:42:04 följande:
    Jag har definitivt blivit nekad av folktandvården, och sedan har soc nekat att betala för akut tandvård också. Det fungerar inte alltid så bra som man hoppas.
  • Anonym (....)
    Anonym (Jagat) skrev 2022-10-03 00:10:08 följande:
    Förstår helt 
    Men jag fick ont i torsdags denna vecka så jag har inte haft möjlighet att söka hjälp ,tanken är att jag ska gå dit imorgon
    Varför betalar du inte hyran direkt när du får in pengar? Eller har den på autogiro? Hyran ska ALLTID betalas först! Du kommer enbart med undanflykter för att du felprioriterat.
  • Anonym (H)
    Anonym (Jagat) skrev 2022-10-03 08:43:52 följande:
    Aldrig gått hos folktandvården,jag ringde dom men det fanns inga tider dörren om 7-8 månader och jag kan inte gå.led fruktansvärd tandvärk så länge
    Folktandvården har ett högre pris än soc godkänner, så jag fick alltid stå för mellanskillnaden.
  • Anonym (Jagat)
    Anonym (....) skrev 2022-10-03 08:46:37 följande:
    Varför betalar du inte hyran direkt när du får in pengar? Eller har den på autogiro? Hyran ska ALLTID betalas först! Du kommer enbart med undanflykter för att du felprioriterat.
    Jag kommer inte med undanflykter utan berättar läget bara ja jag vet att jag gjort fel...Första gången i hela mitt liv jag gör det.
    Ställde frågan om man kan få hjälp då jag aldrig sökt något från soc och vet inte hur det funkar.
    Har ingen jag kan låna pengar av och kan inte ta ett lån heller.....
  • mammatill6

Men fortfarand, betala in allt du kan på hyran. Det borde ju vara hela hyran minus det tandläkaren kostade. Och ring sen hyresvärden. Har du inga matpengar kvar för månaden? Efter du hade betalt hyran, vad hade du levt på då? Betala in allt du kan.

• Anonym (J)

Men om han har barnbidraget kan han väl betala sina kläder själv??

Svar på tråden Ang att få hjälp av soc