Jag jobbar också som vikarie och vi har också ett system där vi kan lägga oss tillgängliga och så finns det en annan sida där de lägger upp pass där personal saknas så kan man boka dom, men det är väl självklart att om någon annan hastigt sjukskriver sig så är ju inte så konstigt att arbetsgivaren försöker få tag på någon vikare, det andra systemet funkar ju bara med framförhållning.
Låt oss säga att ni är 5st timvikarier, ingen av er klarar av att svara i telefon för att helt enkelt bara svara "nej tyvärr, inte idag" så är det klart att de kommer att ringa flera gånger när de gått igenom hela listan och sen börjar om från början i hopp om att iaf få ett svar.
Som timvikarie så tar jag näst intill alla pass som jag erbjuds men vill ju såklart vara ledig ibland, låt oss säga att jag bara planerat att strosa runt i huset och rådda men så ringer dom tidigt på morgonen då någon kollega blivit sjuk och behöver hjälp, då svarar jag bara och säger att jag inte kan, man behöver liksom inte gå in på mer detaljer, som fd arbetsgivare så är det extremt stressande när personal inte svarar i telefon och man behöver någon snabbt, säger någon nej så fortsätter man ju inte att ringa såklart men svarar dom inte så ja, då provar man igen