• Ellie01dill

    Jobbet jagar

    Jag är timanställd vikarie och vi har en så kallad vikariebank där vi kan lägga oss tillgängliga för jobb och jobbet får inte ringa oss om vi inte har lagt in att vi kan jobba den dagen, men de gånger jag inte har lagt in att jag kan jobba så ringer de och jagar mig ändå. Får de verkligen göra såhär? 

  • Svar på tråden Jobbet jagar
  • Anonym (Myran)

    Är det verkligen så att de inte får ringa då?
    Hos oss lägger vi in när vi kan jobba. Om jag har lagt in mig förväntas jag komma till jobbet. Har jag inte lagt in mig kan de ändå ringa och fråga om jag inte kan komma och jobba idag men det finns inget krav på att jag ska ta det passet. 

    Och självklart ringer de inte om det inte är kris och de inte får in någon annan. 

  • Anonym (nej)
    Ellie01dill skrev 2022-10-03 08:45:32 följande:
    Jobbet jagar

    Jag är timanställd vikarie och vi har en så kallad vikariebank där vi kan lägga oss tillgängliga för jobb och jobbet får inte ringa oss om vi inte har lagt in att vi kan jobba den dagen, men de gånger jag inte har lagt in att jag kan jobba så ringer de och jagar mig ändå. Får de verkligen göra såhär? 


    Nej, enl Vikarielagen är det förbjudet att ringa någon och fråga om de vill jobb om de inte uttryckligt förbokat sig de tiderna. Straffskalan är mellan ett till två år års fängelse

    Eller så säger du bara "Nej" 

    .
  • EpicF

    Ja, det tror jag att de får. Men du behöver inte svara. De dagar du inte kan jobba så svarar du inte. 

  • Anonvm
    EpicF skrev 2022-10-03 08:57:21 följande:

    Ja, det tror jag att de får. Men du behöver inte svara. De dagar du inte kan jobba så svarar du inte. 


    Precis detta.

    Klart som tusan de "får" ringa, men det finns inget som tvingar dig att svara.
  • Anonym (Ja)

    Ja det är klart att de får. Det finns inga sådana tvingande lagar eller regler, även om de själva försöker leva upp till det. De skulle inte ringa om det redan fanns vikarier och är man i desperat behov så ringer man ändå!

  • Ellie01dill

    Varför provar man inte bara någon annan om en vikarie inte svarar? Jag vet att de har andra men ändå hade jag 5 missade samtal nu på morgonen (fick stänga av mobilen till slut) och jag jobbade alla dagar förra veckan så jag kände att idag vill jag bara få lite ledigt 

  • Anonym (Ja)
    Ellie01dill skrev 2022-10-03 10:39:04 följande:

    Varför provar man inte bara någon annan om en vikarie inte svarar? Jag vet att de har andra men ändå hade jag 5 missade samtal nu på morgonen (fick stänga av mobilen till slut) och jag jobbade alla dagar förra veckan så jag kände att idag vill jag bara få lite ledigt 


    De har säkert ringt er allihop, de andra var väl upptagna eller svarade inte, precis som du själv.
  • Anonym (...)

    De ringer väl tills de får tag i en vikarie? Det är klart det blir superjobbigt för arbetsgivaren om någon blir sjuk akut. Då måste de ju snabbt försöka lösa det. Som sagt, svara inte om du är ledig. 

  • Anonym (Vikkan)

    Jag jobbar också som vikarie och vi har också ett system där vi kan lägga oss tillgängliga och så finns det en annan sida där de lägger upp pass där personal saknas så kan man boka dom, men det är väl självklart att om någon annan hastigt sjukskriver sig så är ju inte så konstigt att arbetsgivaren försöker få tag på någon vikare, det andra systemet funkar ju bara med framförhållning.

    Låt oss säga att ni är 5st timvikarier, ingen av er klarar av att svara i telefon för att helt enkelt bara svara "nej tyvärr, inte idag" så är det klart att de kommer att ringa flera gånger när de gått igenom hela listan och sen börjar om från början i hopp om att iaf få ett svar.

    Som timvikarie så tar jag näst intill alla pass som jag erbjuds men vill ju såklart vara ledig ibland, låt oss säga att jag bara planerat att strosa runt i huset och rådda men så ringer dom tidigt på morgonen då någon kollega blivit sjuk och behöver hjälp, då svarar jag bara och säger att jag inte kan, man behöver liksom inte gå in på mer detaljer, som fd arbetsgivare så är det extremt stressande när personal inte svarar i telefon och man behöver någon snabbt, säger någon nej så fortsätter man ju inte att ringa såklart men svarar dom inte så ja, då provar man igen

Svar på tråden Jobbet jagar