Inlägg från: ClumsySmurf |Visa alla inlägg
  • ClumsySmurf

Varit otrogen, vad bör jag göra

molly50 skrev 2022-10-08 12:00:42 följande: #138
    Anonym (?) skrev 2022-10-07 16:12:40 följande:

Vad är det som är modigt? Är mod och ärlighet viktigare än allt annat man skapat? Är det bättre att vara ärlig om något man ser som ett misstag och engångsgrej med risk att rasera precis allt annat?

Så om det resulterar i uppbrott etc. sitter du i din ensamhet och gratulerar dig själv för att du var ärlig även om det kostade dig allt du byggt upp? 
    Det är verkligen att forcera den mänskliga naturen. 

Men varför ska man ta sig rätten att bestämma åt sin partner hur h*n ska leva sitt liv?
    Den enda man skyddar med det är ju sig själv.
    Många föredrar ärlighet framför lögner. Och många vill veta om deras partner är otrogna.
    Så sådana saker är kanske bra om man pratar igenom med sin partner.
     Det verkar inte som att bedragaren vill förstå att det är otroheten, deras handling som riskerar att förstöra allt, redan före handling har den otrogne utsett lögnen till sin bäste vän och ser sanningen om sej själv och sina handlingar som sin fiende. Det är väl ändå när man absolut inte vill att ens partner ska lära känna en på riktigt det är dags för en rejäl självrannsakan.
  • ClumsySmurf
    molly50 skrev 2022-10-08 16:26:23 följande:
    Jag håller med dig. Men för många sårar ju lögnen mer än otroheten i sig.
    Man kan ju vända på saken.
    Om man är så rädd att förlora allt man byggt upp,varför väljer man då att riskera det genom att vara otrogen?
    Även om man själv väljer att inte berätta för sin partner om sitt snedsteg så kan det ju komma fram på annat sätt.
    Och att få veta att man har levt i en lögn kan vara värre än själva handlingen,dvs otroheten,i sig. 
    Något som påverkar brottslighet utöver kännbart straff är risken att åka fast, antar att de som är otrogna är helt övertygade om att just deras partner inte får veta och/eller kommer lindrigt undan med det och ju mindre någon investerat i en relation ju större risker tar h*n.

TS är osäker på sina känslor och verkar inte ha räknat med att få dåligt samvete (är väl det han kallar för misstag) så det verkar vara bekvämligheten han riskerat. Tråden gjordes antagligen för att få ursäkter.

"Och att få veta att man har levt i en lögn kan vara värre än själva handlingen,dvs otroheten,i sig."
    Jepp, men hade man orkat bry sej så långt hade man antagligen inte varit otrogen.
  • ClumsySmurf
    Anonym (?) skrev 2022-10-08 16:56:16 följande:

Du citerade mig och svarade på något helt annat.

Här är scenariot:
    "Vad är det som är modigt? Är mod och ärlighet viktigare än allt annat man skapat? Är det bättre att vara ärlig om något man ser som ett misstag och engångsgrej med risk att rasera precis allt annat?

Så om det resulterar i uppbrott etc. sitter du i din ensamhet och gratulerar dig själv för att du var ärlig även om det kostade dig allt du byggt upp? 
    Det är verkligen att forcera den mänskliga naturen. "

Ett citat jag hittat på själv:
    Är mod och ärlighet viktigare än allt annat man skapat?

- Bilskojaren och fuskbyggaren fuskpelle
  • ClumsySmurf
    Anonym (?) skrev 2022-10-08 17:45:50 följande: #149
    ClumsySmurf skrev 2022-10-08 17:39:00 följande:
    Ett citat jag hittat på själv:
    Är mod och ärlighet viktigare än allt annat man skapat?

- Bilskojaren och fuskbyggaren fuskpelle

Är du och Molly samma person? Eller varför din mani kring att "svara" på frågor ställda till henne? 

Du kan ju inte heller hålla dig i närheten av topic. 

"Eller varför din mani kring att "svara" på frågor ställda till henne? "

Jag är lika nyfiken på din mani kring att "svara" mej när jag citerat ditt inlägg
  • ClumsySmurf
    molly50 skrev 2022-10-10 08:34:47 följande:
    Nej,jag undviker inte att svara på den., Jag förstår nog inte riktigt hur du menar.
    Du kanske får förtydliga dig,och förklara vad du menar, om du inte får de svar du vill ha?
    Sen tycker jag att även du kan svara på min fråga likaväl som du förväntar dig svar på din.
    Eller är det bara du som har rätt att ställa frågor här?
    Du får inte bättre svar i den här tråden än de du fått av samma person i de andra. Att diskutera med h*n är som att fråga en sten om stenen är en sten när du får bättre svar om du frågar dej själv.
  • ClumsySmurf
    Ascendere skrev 2022-10-10 15:45:52 följande:
    Om man har barn blir det viktigare att hålla ihop familjen än att berätta sanningen till varje pris. Om man inte har några externa faktorer som håller ihop en så kan man absolut avsluta relationen direkt om endera partnern är otrogen, men om man har barn mm så kan det vara bättre att hålla käften, både inför barnen och frun. 

Inte så vackert kanske men pragmatiskt. 
    Ja, när det är viktigare att vara otrogen än att hålla ihop familjen, när man är villig att riskera allt för ett knull blir det samtidigt väldigt viktigt att hålla ihop familjen.

TS hade antagligen inte gjort "misstaget" om han hade vetat att partnern fått veta, hänt är hänt men det som hände hade inte hänt om det inte vore för "det man inte vet, det lider man inte av" eftersom det blir som att det aldrig har hänt. Berätta eller inte berätta blir ju en hopplöst meningslös fråga eftersom TS svarade på den frågan innan han var otrogen.

Man kan ju alltid göra en tråd när man vill höra att det är nog bäst att inte berätta sanningen, det hade TS kunnat göra redan innan otroheten.

på TS fråga

Vad anser ni, är det värt att berätta sanningen eller ska jag tiga om det för att mitt jävla misstag inte ska påverka barnens liv?

vill jag svara
    Varför spelar man dum och ställer en fråga när svaret inte förändrar svaret man redan givit till sej själv?
    Men då är det jag spelar dum som låtsas att jag inte förstår att man lider lite mindre av "det man inte vet, det lider man inte av" om flera håller med om att det är rätt beslut.
  • ClumsySmurf
    Elefantmannen2 skrev 2022-10-12 19:58:42 följande:

Du har aldrig brytt dig om vad en tråd handlar om, känd för oombedda åsikter off topic. 

Helt oavsett det svarar jag på ett inlägg du skrivit i den här tråden som svar till någon annan. Med frågeställning och inställning helt skild från TS. Om svaret på det inte handlar om TS gör ju inte ditt det heller? Du vinner SM i självmål, pajas. 

Pajasen med otrohets fetischism har vaknat...eller bara glömt att skriva dubbelanonymt
  • ClumsySmurf
    Elefantmannen2 skrev 2022-10-12 20:44:51 följande: #237
    ClumsySmurf skrev 2022-10-12 20:14:52 följande:
    Pajasen med otrohets fetischism har vaknat...eller bara glömt att skriva dubbelanonymt
    Den narcissistiska särskrivaren med valnötshjärna försöker sig på comeback. Så självupptagen att du inte ser hur uppenbart det är. 
    Om pojkrummet känns trångt är det inte till vuxenforum på internet du ska vända dig. Be mamma ringa BUP.
    Vet du ens vad narcissism är?
  • ClumsySmurf
    Anonym (once betrayed) skrev 2022-10-14 16:19:54 följande: #245
    Anonym (jaha) skrev 2022-10-14 15:15:07 följande:
    Och det i sin tur var ett svar på dina försök att diskutera person istället för sak eller hur?

Som man ropar får man svar, och i denna tråd är det du som påbörjade ropandet.
    Elefantmannen2 skrev 2022-10-14 15:52:01 följande:

Jag ropade inte till det nicket. Det jag citerade var det första utbytet mellan honom och mig. Om man inleder med den typen av barnsligt trams är man ju bara ute efter att tjafsa. Jag var gullig nog att tillmötesgå. 

Samma sak nu. DU ska lägga dig i för att kunna bli sekundärkränkt och tjafsa. 

Du för köra dina clownerier själv i dag. 

Killar! 

Är ni stöpta i samma form mån tro??
    Det börjar kännas som tråden uteslutande handlar om ordklyveri och retorik frågor. Du/Ni vet väl om att universiteten  driver kurser i detta ämne och i sin distansundervisning. Där går bra att mäta sina tuppkammar i konsten att argumentera. Något får mig emellertid tro att Du/Ni tagit ett par forskarförberedande examina redan. Idag återfinns njutningen i att munhuggas här. Är det bara jag som tycker strategin tar av själva ämnet?

The saddest thing about betrayal is that it never comes from your enemies. 

Hade elefanten varit bra på pingis hade det varit lite roande men pingis med någon som missar bollen när han smashar och tror att det är så man vinner ger inte så mycket.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Elias) skrev 2022-10-15 11:44:01 följande:

Jag skapade ett konto här idag för att jag ville se hur folk hanterar just det du beskriver.
    Jag är ungefär i samma position, långt förhållande bakom oss och barn inblandade.
    Senaste tiden har jag mått väldigt dåligt och inte varit mig själv och jag har känt att jag inte har räckt till åt familjen som jag brukar.
    Vi har precis börjat prata om det och vi har kommit fram till problemet och försöker lösa det.
    Då avslöjar min sambo att hon har varit otrogen och det kom som en chock för mig, att det var hon som var otrogen. Jag har nästan alltid trott att om någon av oss skulle vara det så skulle det vara jag och inte hon.
    Jag har haft flera tillfällen under åren då det kunde ha inträffat men jag har aldrig ens kysst någon annan tjej.
    Min sambo har dock trott några gånger att jag har varit otrogen, jag kan nog uppfattas som flörtig och tjejer brukar vara väldigt öppna med mig men det känns som att hon tvivlar på mig.

Hur som helst, när hon berättade så blev jag så fruktansvärt ledsen och naturligtvis sårad. Hon skämdes och ville inte prata mer om det men jag känner att jag måste veta allt för att komma vidare.
    För jag älskar henne fortfarande över allt annat och kan inte föreställa mig ett liv utan henne och även om otrohet är ett otroligt svek så vill jag vända det till något positivt, hur vet jag bara inte just nu.
    Men det får bli ett försök att komma varandra närmare och hitta tillbaka till varandra och jag förstår att jag måste ta tag i mina egna demoner som är ganska vanliga enkla saker som många råkar ut för.
    Men jag lider med henne för att hon har gått och mått så otroligt dåligt över det hela och jag är mest arg för att hon inte berättade direkt när det hände.
    Jag skulle inte kunna leva med en sån tyngd så jag hoppas för ditt eget bästa att du tar tjuren vid hornen och berättar precis allt för din sambo/fru om vad som har hänt.

Jag har kompisar som säger att de skulle aldrig kunna leva med en tjej som har varit otrogen men jag lägger faktiskt inte så stor vikt vid själva otroheten i sig utan mer om det skulle vara lögner kopplade till det, om hon skulle ljuga vid en direkt fråga på om hon har varit otrogen. Att bli sårad är hemskt men jag hoppas att känslorna går över, eller är jag helt fel ute där?
    När jag var som argast så kände jag bara att jag ville ringa en kvinnlig vän som jag vet skulle ställa upp på hämndsex med mig men det är ingen lösning på problemet utan bara en dämpning av känslan för stunden tror jag.

"Jag skulle inte kunna leva med en sån tyngd..."
    Det är du det men så är det ju inte du som varit otrogen
    Du ska inte utgå ifrån att din sambo känner lika, otrogna har en tendens att rationalisera bort sitt samvete, att tro att du varit otrogen kan ha varit ett sätt att ge sej själv ursäkter.
    Du ska inte tycka synd om henne.

Hur vet du att hon varit helt ärlig om det hon sagt?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Clumsy­Smurf) skrev 2022-10-15 17:28:14 följande: #285
    Anonym (Igen) skrev 2022-10-15 02:50:48 följande:
    Anonym (once betrayed) skrev 2022-10-14 23:15:13 följande:

Har givits uppfattningen forumets rektor och TS tillsammans hanterar och ser till att en hyggligt konstruktiv ton hålls i tråden. Har jag fel? 

I alltför många trådar lyser rektor med sin frånvaro varför åtminstone jag inget fel ser i att som frilansande tyckare sätta ned foten. När fenomenet vanligt förekommande är det närmast legio med skribenter som vill förmedla sina intryck. Vi utbyter åsikter i en demokratisk anda utan diktator fasoner. Hur du får det till maktutövning får stå för din uppfattning. Punkt.

Byter du Nick/Signatur i parti och minut som vissa herrar här i tråden ägnat sig åt?

Ja du har fel. Det funkar inte så, det borde du lärt dig vid det här laget. 
    Och ff... för att kunna ha fler än två nick i en tråd (Anonym och öppen) så måste man ha flera konton
    och flera mailadresser, logga ut och in och hoppa mellan de olika kontona. Hur många ids hålla på så?
    Rektor? Vilken rektor? 

kollar om det går med både dubbelanonym och 'öppen' i samma tråpd
     går jättebra men men kan bara ha ett dubbelanonymt.
  • ClumsySmurf
    Anonym (once betrayed) skrev 2022-10-15 14:34:03 följande: #276
    Elefantmannen2 skrev 2022-10-15 13:41:01 följande:

Fundera istället över ironin över hur du skriver om on topic och sedan ägnar merparten av inläggen till att fräsa över andra nick och hur du missuppfattat regelverk. Likadant med ad hominem. 

På det här forumet är det tillåtet och möjligt att ha anonyma, oregistrerade nick, flera nick, smurfkonton etc. Det kommer inte att ändras. Om det känns så jobbigt att du måste adressera det i var och vartannat inlägg skulle jag rekommendera forumbyte eller en längre paus. Det senare rådet brukar jag själv använda mig av. 

Var finns ironin i vad jag skriver i ämnet anser du. Hitintills till dags datum har jag riktat min lilla medverkan direkt till vår TS (Sommar Vinter). Precis som många andra skribenter med mig (i annan tråd iofs)har jag påtalat att retoriklektioner bäst läggs upp i forum eller i trådar där de hör hemma.

Anser när OT- storgräl bryter ut mellan ett par tre debattörer med kränkande personangrepp och tillmälen behöver man få påtala saken. Det blir bara obehagligt och en otrevlig stämning att ta del av pajkastningen (er). Närmast omänskliga påhopp i en tråd som handlar om otrohet. Hur försvarar du schismer ärligt talat? Den som vädjar till besinning angrips sekundärt av samlad trupp. Om TS tar hand om sin tråd, blir mer närvarande, och är fine med en ny inriktning eller kapning av ämnet - så är jag fine med det.
     Smurfen du diskuterar med är expert på att försöka kasta paj, även om den oftast missar och har säkert bra koll på hur lätt det är att skriva som flera användare i samma tråd.

"Det blir bara obehagligt och en otrevlig stämning att ta del av pajkastningen (er)."
    förstår att det kan vara störigt men inte varför det skulle vara obehagligt.

"Var finns ironin i vad jag skriver i ämnet anser du."
    om jag spelar dum tills du frågar om jag är dum kan jag påstå att du är dum som tycker att jag är dum. Om jag skriver OT tills du ifrågasätter att jag skriver OT...
Svar på tråden Varit otrogen, vad bör jag göra