Inlägg från: Anonym (Han äter för mycket) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Han äter för mycket)

Har knappt råd

Anonym (Kvinna) skrev 2022-10-13 23:43:50 följande:
    Var ska han jobba? Det är ju inte bara att jobba menar jag, han måste ju FÅ ett jobb först och det är inte så lätt.
    Vad gör ni om han inte får nåt jobb?

Om tråden är på riktigt så är ni de mest korkade föräldrar jag någonsin hört talas om.
    Jag har en vän som har ett kafé där hon kan behöva folk över jul, annars finns det alltid enklare uppgifter på vårt kontor så jobb är nog inget problem

#597 Ganska oviktigt hur vi fördelar julklappar i vår familj tycker du inte, det tycker jag faktiskt är upp till oss. 
    och hur studenten gör i hans familj vet jag faktiskt inte och om julen skulle vara en viktig högtid för dom så är jag säker på att hans egna föräldrar skickar någonting till honom på posten tror du inte? Det ligger verkligen inte på mitt ansvar

Anonym (Stina) skrev 2022-10-14 07:19:10 följande:

Äsch det är en trolltråd. När man ska ta emot en utbytesstudent frågar de bl a vad man gör på fritid och helger, hur mycket tid man har till att hjälpa ungdomen att vara med på aktiviteter osv och inte minst hur man firar högtider. 

Finns inte en chans att TS skulle blivit godkänd som värdfamilj. INGEN organisation skulle kunna stå för att den familj de valt lever på det här sättet. 

vet ärligt inte vilken organisation du har kontaktat men dom frågorna fick inte vi i alla fall. Dom undrade om vi gjorde saker som familj och vi gör det mesta tillsammans. Hur vi firar högtider var aldrig en fråga. Däremot har vi fått beskriva vad vi förväntar oss av ungdomen och där har vi sagt att vi förväntar oss respekt och att man kommunicerar och talar om var man ska och att man inte drar hem okända osv och det är ingenting som organisationen tyckt varit konstig. Dom har intervjuat oss per telefon vi har fått skriva om vår familj, dom har gjort hembesök och träffat både oss vuxna och vår yngsta. Vi har lämnat utdrag ur brottsregistret och referenser som dom kontaktat. Och vi har blivit godkända synd för dig va?

Ja vi kanske inte lever som alla andra men måste alla människor leva på samma sätt hela tiden. Får man inte anpassa sitt liv så att det passar en själv och sin familj bäst?
    Ja vi har brutit kontakten med folk som vi inte vill att våra barn ska träffa och ja jag bestämmer faktiskt vilka folk mina barn träffar.
    och jag vill inte ha barn i hemmet när jag själv inte är hemma det har jag rätt att ha som regel, för varje familj bestämmer vad som gäller i deras hem. Vi har skrivit ner våra regler i det dokument som har skickats till studenten och dennes föräldrar så dom/han har varit fullt medvetna om vad som förväntas när han kommer till oss så det har inte varit en chock att vi har regler i vårt hem. 

#616 så du tycker att vi ska göra utflykter efter 19 på vardagar och tvinga oss att fira saker vi vanligtvis inte gör. Kanske bjuda in lite statister från gatan också så vi blir fler än bara familjen. 
    Det gäller att anpassa sig till den familjen man hamnar i också. Kanske hjälpa till lite i hemmet osv då kanske det finns mer tid till skogspromenader och en titt på omgivningarna. 

Anonym (Annat) skrev 2022-10-14 09:12:40 följande:
    #616 så du tycker att vi ska göra utflykter efter 19 på vardagar och tvinga oss att fira saker vi vanligtvis inte gör. Kanske bjuda in lite statister från gatan också så vi blir fler än bara familjen. 

Helgerna? Du är så motvalls att jag inte ens vet varför jag fortsätter att svara
    Min man jobbar lördagar och söndagar brukar vi vilja ta det lugnt och inte stressa fram aktiviteter. sen behöver det inte hända saker varje vecka 
    Han ska vara här ett år det finns tid till att göra saker
    Anonym (Annat) skrev 2022-10-14 09:49:34 följande:
    Han ska vara här ett år det finns tid till att göra saker

Nämn gärna en utflykt/resa/aktivitet som är inplanerad att ske under detta år?
     vi planerar ingenting i förväg och det är inget krav på att man ska göra det heller. 
    kanske besöker något berg eller åker skidor i vinter vad vet jag.. Planerar du allt som ska hända under ett år
    Anonym (Stina) skrev 2022-10-14 10:01:26 följande:

Jag gör inte heller så mycket planerade aktiviteter. Det är inte poängen. Man kan istället satsa på att ha det lugnt och mysigt. 

Tycker du att era barn har det lugnt och mysigt? När man inte får gå hem efter skolan, inte får göra spontana planer med vänner, inte får äta när man är hungrig, inte får vara hemma på lov, inte får fira jul. Det låter som sagt som ett gammaldags barnhem. 

Vad har du lärt dig hittills om den här pojken och han kultur förutom att han äter mer än er? 

Ja faktiskt så mår dom bra med det liv vi har! Nä alla barn behöver inte gå hem efter skolan, en del går på fritid, någon sport (vårt barn sjunger i kör) sen tycker barnet det ÄR roligare att vara på vårt kontor än ensam hemma i flera timmar. och vänner har barnet inget behov av. Familjeföretag är inte alls ovanligt att man inte kan pausa på skollov och många barn hjälper till i företaget gratis efter skolan, fullt normalt och lagligt dessutom. 

och vadå inte firar jul, barnen får julklappar vi äter risgrynsgröt har både julpynt och gran. Eller måste man ha stora julfiranden för att det ska räknas?

ja vi vet att han har syskon, gillar basket och spelar i ett skollag vi har sett bilder från hemstaden och fått berättat hur han bor.
    sen har vi fått en massa presenter från landet 

Anonym (Annat) skrev 2022-10-14 10:17:50 följande:
    sen har vi fått en massa presenter från landet 

Men i tänker inte ge honom en julklapp trots det?
    Fasiken vad du hakar upp dig på julklapp, presenterna var som tacksamhet från han föräldrar att vi låter honom bo här
    Anonym (Annat) skrev 2022-10-14 10:25:57 följande:
    Fasiken vad du hakar upp dig på julklapp, presenterna var som tacksamhet från han föräldrar att vi låter honom bo här

Ja, det kanske jag gör men jag kan inte förstå hur ni kan resonera att ert barn ska få öppna klappar och studenten ska sitta och titta på bara. Tycker du inte själv att det är rätt elakt?
    Som jag sa, är julen en stor grej för hans familj så kommer föräldrarna säkert att skicka något till honom.
    får väl köpa en svensk kexchoklad till honom då
Svar på tråden Har knappt råd