• Anonym (Tyko Tönt)

Vad hindrar incels från att få till en träff/dejt?

Om jag förstått är en riktig incel en person (ofta man) som aldrig lyckats få till något sexuellt umgänge. Med risk för att låta dryg är jag lite nyfiken på vad som gör att de aldrig lyckas. Särskilt med tanke på alla dejtingsajter idag.

Jag är själv ingen incel men har haft perioder där jag känt mig som en (det har nog de flesta) där jag inte lyckas få kontakt med någon och blir nobbad hela tiden. Jag gav mig ut i dejtingsvängen igen efter en separation och det gick ganska knackigt. Förmodligen för att jag inte var särskilt seriös, hade ingen bild och krafsade ihop en halvdan presentation på fem minuter. Trots detta har jag nu på ett år varit på ett tiotal dejter, fem av dem ledde till sex, två av dem blev kk och en av dem träffar jag fortfarande då och då.

Jag är absolut ingen snygg eller attraktiv person. En helt normal, halvfet 40-åring. Väldigt nördig (datorer och teknik), lite tafatt med tjejer, kan nog uppfattas som lite lätt töntig av vissa. Har ibland lite svårt att läsa rummet och kan uppfattas som självgod och självcentrerad. Jag borde avskräcka fler kvinnor men även de som inte var intresserade tyckte att det var trevligt att träffas (sa de iaf).

Sa vad gör dessa incels så speciellt oattraktiva att de aldrig får till nåt? Det måste vara något mer än vanlig blyghet.

• Svar på tråden Vad hindrar incels från att få till en träff/dejt?
  • Aurora Borrealis
    Anonym (Om) skrev 2022-11-02 12:33:20 följande:
    Handlar mycket om att kvinnor vill ha fördelar jämfört med männen. 
    Det håller jag inte med om. Incelsarnas psykiska problematik tror jag började väldigt tidigt, kanske i spädbarnsåren men framför allt redan i anknytningsperioden. Jag tror deras syn på kvinnor beror på något som har med deras mor att göra. Kanske svår misshandel av modern under uppväxten eller att de bevittnat liknande.

Tror kvinnohatet började tidigare än när de blev känsmogna i puberteten, men att kvinnohatet blommade ut i samband med utvecklandet av deras sexualitet. Kan också vara pga att kanske blivit sexuellt utnyttjade eller att något gjort dem skadade av porrens värld tidigt.

Har m a o mycket, mycket lite att göra med "hur kvinnor är" och "vad kvinnor vill" som inscelen möter i vuxen ålder. Skadan är redan skedd mycket tidigare och utloppet för det sker när inscelen är vuxen. Det är min uppfattning.

Det finns vetenskapliga böcker om ämnet inscels som bygger på forskning. Varför inscels blir mördare t ex tar böckerna upp. Man har studerat dessa.

Att lägga skulden utanför sig själv är vanligt bland psykopater. Att inte se att orsaken till sin egen ilska existerar inom sig själv, utan att tro att "orsaken till min ilska är någon utanför mig själv och därför mördar jag personen så att jag slutar vara arg" är vanligt tänk hos både psykopater och inscels, att lägga känslorna utanför sig själv helt enkelt. Som du gör här när du skriver "Orsaken till inscels hat är att kvinnorna önskar sig fördelar". 

Det är att lägga sina känslor utanför sig själv på någon annan människa i stället för att förstå att känslorna skapas inom sig själv och därmed också kan bearbetas inom sig själv. Det där att lägga känslorna utanför sig själv på något eller någon annan utan att förstå att ens egna känslor skapas och således också löses inom en själv, driver beteendet hos både inscels och psykopater.
  • Anonym (Om)
    Aurora Borrealis skrev 2022-11-02 13:39:48 följande:
    Det håller jag inte med om. Incelsarnas psykiska problematik tror jag började väldigt tidigt, kanske i spädbarnsåren men framför allt redan i anknytningsperioden. Jag tror deras syn på kvinnor beror på något som har med deras mor att göra. Kanske svår misshandel av modern under uppväxten eller att de bevittnat liknande.

Tror kvinnohatet började tidigare än när de blev känsmogna i puberteten, men att kvinnohatet blommade ut i samband med utvecklandet av deras sexualitet. Kan också vara pga att kanske blivit sexuellt utnyttjade eller att något gjort dem skadade av porrens värld tidigt.

Har m a o mycket, mycket lite att göra med "hur kvinnor är" och "vad kvinnor vill" som inscelen möter i vuxen ålder. Skadan är redan skedd mycket tidigare och utloppet för det sker när inscelen är vuxen. Det är min uppfattning.

Det finns vetenskapliga böcker om ämnet inscels som bygger på forskning. Varför inscels blir mördare t ex tar böckerna upp. Man har studerat dessa.

Att lägga skulden utanför sig själv är vanligt bland psykopater. Att inte se att orsaken till sin egen ilska existerar inom sig själv, utan att tro att "orsaken till min ilska är någon utanför mig själv och därför mördar jag personen så att jag slutar vara arg" är vanligt tänk hos både psykopater och inscels, att lägga känslorna utanför sig själv helt enkelt. Som du gör här när du skriver "Orsaken till inscels hat är att kvinnorna önskar sig fördelar". 

Det är att lägga sina känslor utanför sig själv på någon annan människa i stället för att förstå att känslorna skapas inom sig själv och därmed också kan bearbetas inom sig själv. Det där att lägga känslorna utanför sig själv på något eller någon annan utan att förstå att ens egna känslor skapas och således också löses inom en själv, driver beteendet hos både inscels och psykopater.
    Tror som du vill då.
    Men det är tydligt att debatten är vinklat till kvinnors fördel som grupp.
    Att det alltid ska sluta med att kvinnor får som de vill oavsett vad det handlar om. 
    Att de ska få säga saker som inte männen ska få och det är en skillnad beroende på om det är en man eller kvinna som säger något när det handlar om vad som gynnar kvinnor. 
  • Anonym (Cyan)
    Anonym (Tolkningsföreträde för kvinnor på FL) skrev 2022-11-02 11:33:37 följande:
    Män är ytligare och? Det är bara de mest populära 20% av män som kan välja efter yta. Övriga män tar det de får.

Ja, stackars oss, min har klumpfot och skelar men men... man får nöja sig.

Allvarligt talat, alla kan vi få någon som vi trivs med om vi bara arbetar på det, ställer krav på oss själva och en eventuell partner.

Om man upplever sig som att man måste nöja sig med vad man fick så är det inte rätt förhållande. Inte minst synd om den stackare som man har lyckats bilda par med

• Anonym (Cyan)
    Aurora Borrealis skrev 2022-11-02 13:39:48 följande:

Jag håller med dig men vill tillägga en sak jag läste.
    I vårt samhälle omges alla unga pojkar av kvinnor.

Faktum är att den vakna tiden omges pojkar av kvinnor de flesta av dygnets vakna timmar.

Dagisfröknar, lågstadiet- till högstadiet av mestadels kvinnor.

Där marineras pojkar av hur "snälla pojkar" beter sig/skall bete sig ur en medelålders kvinnas perspektiv.

De som inte har en positiv manlig förebild i sin närhet (kan vara pappa, farbror, idrottsledare eller dylikt) anammar denna bild, försöker vara "duktiga".

Sedan under puberteten blir det ett ganska bryskt uppvaknande; flickor dras inte alls till den "snälla" osäkra pojken utan attraheras av de som uppvisar mer "manliga" sidor, Det blir ett spinn i dålig självkänsla då ännu snällare beteende "straffas".

Många av de manliga egenskaper som populära pojkar har är just sådana som kvinnorna under uppväxten har avfärdat som "dåliga". Det är förvirrande.

Dessa män upplever att de har blivit svikna och hatet blir mer förståeligt.

• Anonym (Cyan)

De visar inte upp den grandiosa självbild som exempelvis psykopater har utan är betydligt mer självdestruktiva.

• Emer66
    Anonym (Cyan) skrev 2022-11-02 15:37:08 följande:

Faktum är att den vakna tiden omges pojkar av kvinnor de flesta av dygnets vakna timmar.

Där marineras pojkar av hur "snälla pojkar" beter sig/skall bete sig ur en medelålders kvinnas perspektiv.

De som inte har en positiv manlig förebild i sin närhet (kan vara pappa, farbror, idrottsledare eller dylikt) anammar denna bild, försöker vara "duktiga".

Sedan under puberteten blir det ett ganska bryskt uppvaknande; flickor dras inte alls till den "snälla" osäkra pojken utan attraheras av de som uppvisar mer "manliga" sidor, Det blir ett spinn i dålig självkänsla då ännu snällare beteende "straffas".

Många av de manliga egenskaper som populära pojkar har är just sådana som kvinnorna under uppväxten har avfärdat som "dåliga". Det är förvirrande.

Att alla kvinnor skulle gilla bad guys är nog en av de mest skadliga myter som finns. 
    Visst existerar det, främst trasiga kvinnor,  som vill ha en elak snubbe.  Men det är väldigt självdestruktivt, och knappt representativt för de flesta tjejer.  
  • Anonym (Cyan)
    Emer66 skrev 2022-11-02 15:51:29 följande:
    Att alla kvinnor skulle gilla bad guys är nog en av de mest skadliga myter som finns. 
    Visst existerar det, främst trasiga kvinnor,  som vill ha en elak snubbe.  Men det är väldigt självdestruktivt, och knappt representativt för de flesta tjejer.  

Vem har sagt att manliga egenskaper bara är för "bad guys"?
    Det som författaren menade är att många pojkar växer upp utan positiva manliga förebilder. Dit räknas inte "bad guys" utan laganda men också tävlingsinstinkt och samarbete.

• Aurora Borrealis
    Anonym (Cyan) skrev 2022-11-02 15:37:08 följande:

Jag håller med om att pojkar omges av kvinnor under uppväxten - det känner jag igen och har läst.

Att kvinnor inte väljer snälla, vänliga, omtänksamma män känner jag inte igen. De män som är gifta i lyckliga välfungerande förhållanden och äktenskap är män som är som Kung Carl Gustav.

De elaka männen är singlar i all oändlighet, av någon anledning. Får inte till något sunt, lyckligt, välfungerande lång relation av någon anledning. 

De män som är bad guys har man gjort studier på. De som sitter i fängelse t ex. De kvinnor som dras till dessa fångar är en väldigt liten minioritet och är inte representativa för vanliga kvinnor och sunda kvinnors val av partners. Leif G W Persson var den senaste jag hörde uttala detta, att det inte stämmer att kvinnor som grupp väljer bad guys och kåkfarare.
  • Emer66
    Anonym (Cyan) skrev 2022-11-02 16:10:49 följande:

Vem har sagt att manliga egenskaper bara är för "bad guys"?
    Det som författaren menade är att många pojkar växer upp utan positiva manliga förebilder. Dit räknas inte "bad guys" utan laganda men också tävlingsinstinkt och samarbete.

Så tolkade inte jag "Många av de manliga egenskaper som populära pojkar har är just sådana som kvinnorna under uppväxten har avfärdat som "dåliga". " 

Men jag kan så klart ha missförstått. 

(dock är det en vanlig myt tyvärr) 
  • Emer66
    Aurora Borrealis skrev 2022-11-02 16:21:49 följande:
    Jag håller med om att pojkar omges av kvinnor under uppväxten - det känner jag igen och har läst.

Att kvinnor inte väljer snälla, vänliga, omtänksamma män känner jag inte igen. De män som är gifta i lyckliga välfungerande förhållanden och äktenskap är män som är som Kung Carl Gustav.

De elaka männen är singlar i all oändlighet, av någon anledning. Får inte till något sunt, lyckligt, välfungerande lång relation av någon anledning. 

De män som är bad guys har man gjort studier på. De som sitter i fängelse t ex. De kvinnor som dras till dessa fångar är en väldigt liten minioritet och är inte representativa för vanliga kvinnor och sunda kvinnors val av partners. Leif G W Persson var den senaste jag hörde uttala detta, att det inte stämmer att kvinnor som grupp väljer bad guys och kåkfarare.
    Exakt! 
    Kunde inte sagt det bättre själv. 
Svar på tråden Vad hindrar incels från att få till en träff/dejt?