Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Talproblem som vuxen

Jag tror att det inte är talet som är problemet, i alla fall inte från början. Det du beskriver liknar mer social fobi. Om man är osäker och nervös inför att prata med andra människor så kan det säkert hända att man både har svårt att hitta orden (av ren nervositet) och att man uttalar något lite konstigt. Jag tänker att det är ungefär som att vissa då måste harkla sig först eller så kommer orden fram för tyst eller även för högt. Allt möjligt händer med talet om man är nerövs och osäker inför att prata med människor. 

Jag är ganska säker på att språkproblemen försvinner om du kan träna bort den sociala fobin. Det är nog där du bör börja. Du kanske kan börja med att prata mer med såna människor som du känner dig relativt bekväm med? 

• AndreaBD
    Anonym (Mia) skrev 2022-10-21 13:42:40 följande:

Ledsen för sent svar men varit sjuk och sängliggande ett par dagar och inte orkat kolla tråden.

Men iaf, att läsa är inga som helst problem för mig. Jag har läst mycket i mitt liv utan problem. Det är endast talet som är besvärligt.

Kan vara flera faktorer som spelar in i mina talbesvär. Dels alla år då jag knappt pratat med folk, men även min psykiska ohälsa inklusive social fobi som någon nämnde. Det är så att jag lätt blir nervös/orolig/obekväm vid sociala situationer, även om jag ska prata med folk jag känner eller arbetat länge med. 

Jag har inte undersökt om jag har någon språkstörning.
    Ska undersöka möjligheten att träffa logoped.

Hur jobbar man enklast bort social fobi?

Hör med en psykolog! 
Svar på tråden Talproblem som vuxen