Talproblem som vuxen
Är idag 30+ och har svårt med talet sedan tonåren då jag drabbades av psykisk ohälsa och började isolera mig och knappt pratade med någon på många år. Har varit mycket tystlåten sedan dess då jag inte haft någon att prata med under åren som gått vilket påverkat mitt tal i en mycket negativ riktning. Svenska är dock mitt modersmål och jag pratade utan problem fram till ohälsan i tonåren.Mina problem ser då ut såhär:
Jag använder fel ord. Kan t.ex. säga "trappa" när jag egentligen menar "stege". Jag kan också säga "han" när det egentligen ska vara "hon" eller att jag säger "den" istället för "det" och liknande.
Jag uttalar ofta ord fel. T.ex om jag ska säga "människor" så kan jag råka säga typ "mjänniskor", eller om jag ska säga "sängen" så kan jag haspla ur mig typ "tjängen" och liknande.
Jag upplever att det jag säger kan låta osammanhängande och inte sådär flytande som när andra pratar.
Har svårt att hitta ord överhuvudtaget ibland. Det liksom låser sig.
Är liksom inte alls kreativ i mitt tänk så har svårt att bara börja prata och hålla igång ett samtal.
Andningen påverkar också mitt tal då jag har lite svårigheter att kombinera min andning samtidigt som jag pratar.
Vill bara påpeka att jag hör själv när jag säger fel och förstår hur fel det låter när jag pratar. Jag förstår bara inte varför jag talar som jag gör när jag vet att det är fel.
Jag genomgick nyligen ett yrkespsykologiskt test för att ev kunna komma in på en utbildning och fick tillbaka att jag låg i "genomsnittets lägre del" på min verbala funktion.
Undrar om det finns någon hjälp att få för problem som dessa? Vill ju inte ha de såhär givetvis utan vill jobba på att förändra detta problem. Tycker att det är så skämmigt när jag pratar med folk och det är tydligt att jag har dessa problem. Fler som har eller haft liknande?