• Anonym (Mamma)

Kan man inte få A om man vägrar dissekera?

Som rubriken lyder. Barnet går i högstadiet och har haft A rakt igenom hela tiden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-10-21 08:46
    Och självklart gäller frågan biologi, inte matte, idrott, musik etc.

• Svar på tråden Kan man inte få A om man vägrar dissekera?
  • Tow2Mater
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-21 12:42:40 följande:

Mitt barn har diagnosen ångest, det är alltså mer än lite obehag och oro... Det är "hyperventilera-till-hen-konvulserar-och-svimmar-å ngest" vi talar om här. Hen har svimmat i sin gamla skola flera gånger av betydligt mindre saker än det här. 

Vi har inga krav på resultat, det är hen själv som har dem. Och ja, jag anser att hen är berättigad ett A om hen haft det på precis allt, men skippar dissekering.
    Kan du skaffa ett läkarintyg kanske? Att momentet skapar sådan ångest att det är medicinskt motiverat att slippa.
  • Anonym (R)
    Anonym (Haha what?) skrev 2022-10-21 17:33:05 följande:

Dissekera, I en Svensk skola, 2022? Jag gick ut nian för 3 år sen och hade det kommit på tal i min högstadieskola, och dessutom som påverkan på betyg, hade både elever och föräldrar gjort uppror. Typ hälften av mina klasskompisar var vegetarianer, många från födseln, och minst 4 var veganer och det är ju inte ovanligt. Aldrig att någon av de ens skulle stycka en kyckling på hemkunskapen. 

Du lär väl ha gått i en antroposofskola dessutom, om det var så hög andel vegetarianer bland både elever och föräldrar.

Jag hade det väldigt svårt med maten i början när jag precis börjat skolan (färdiga köttliknande vegetariska rätter som "köttbullar", quornfärs och korvar fanns inte) och många föräldrar trodde att mina föräldrar höll mig under strikt diet för att de "förvägrade" mig kött. Var iofs längesen jag gick i lågstadiet. I början på 90-talet.

Hur kunde de ens få godkänt i hemkunskapen om de vägrad göra uppgifterna? Kanske för att man slipper de uppgifterna på antroposofskolor?
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare) skrev 2022-10-21 18:35:09 följande:
    Det brukar verkligen inte tolkas som att elever måste dissekera ett koöga för högsta betyg. Brukar du själv tolka "muntligt framförande" som att det sker genom att vara debattledare i skolans aula? Använd sunt förnuft, läs handledningen larportalen.skolverket.se/  och spela inte dum. Det är väl klart man vänder sig till läraren, men jag förstod att TS ville ha på fötterna först. 

Vilka frågor menar du att du inte fått? 

Är du grälsjuk, eller vad är det frågan om? Hur många gånger ska man HÅLLA MED dig, för att du ska sluta bråka om det?  Eller har du dålig läsförståelse, trots att du är lärare?

Vilka frågor? Det skrev jag väl också! Det vi pratar om - vad exakt man måste göra för att få ett visst betyg. 

• Anonym (Haha what?)
    Anonym (R) skrev 2022-10-21 22:37:49 följande:
    Du lär väl ha gått i en antroposofskola dessutom, om det var så hög andel vegetarianer bland både elever och föräldrar.

Jag hade det väldigt svårt med maten i början när jag precis börjat skolan (färdiga köttliknande vegetariska rätter som "köttbullar", quornfärs och korvar fanns inte) och många föräldrar trodde att mina föräldrar höll mig under strikt diet för att de "förvägrade" mig kött. Var iofs längesen jag gick i lågstadiet. I början på 90-talet.

Hur kunde de ens få godkänt i hemkunskapen om de vägrad göra uppgifterna? Kanske för att man slipper de uppgifterna på antroposofskolor?
    Skola i Stockholms innerstad. Inte en antroposof på flera mil. Ingen krävde att de skulle stycka något alls i hemkunskapen. Eller biologin.
  • Anonym (X)
    Anonym (Haha what?) skrev 2022-10-22 03:06:29 följande:
    Skola i Stockholms innerstad. Inte en antroposof på flera mil. Ingen krävde att de skulle stycka något alls i hemkunskapen. Eller biologin.
    nä, idag behöver man väl bara kunna micra sin mat eller beställa från en meny.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (X) skrev 2022-10-22 08:16:01 följande:
    nä, idag behöver man väl bara kunna micra sin mat eller beställa från en meny.

När jag gick i högstadiet i början av 00-talet fanns det alltid alternativ för de som ville laga vegetariskt och kan inte minnas någon styckning.

Dissektionen i biologin var frivillig i min skola. De flesta ville dock vara med.

Det här var en landsbygdsskola och långt ifrån lika modern som den stockholmsskola min man gick i.

• Anonym (Okej...)
    Anonym (Haha what?) skrev 2022-10-21 17:33:05 följande:

Dissekera, I en Svensk skola, 2022? Jag gick ut nian för 3 år sen och hade det kommit på tal i min högstadieskola, och dessutom som påverkan på betyg, hade både elever och föräldrar gjort uppror. Typ hälften av mina klasskompisar var vegetarianer, många från födseln, och minst 4 var veganer och det är ju inte ovanligt. Aldrig att någon av de ens skulle stycka en kyckling på hemkunskapen. 

Dissekera innebär alltså inte att du äter djuret. Kanske skulle vara kvar i skolan ett tag till?
  • Anonym (Lärare2)

Nej det låter märkligt. En del lärare har med det här momentet som en del av anatomilära men det är bara ett av flera sätt att lära ut anatomi. 

Att dissektion skulle vara ett krav för A låter orimligt - antingen får man inte godkänt alls på momentet och då är det antagligen kopplat till ett kunskapskrav. Eller så är det ett moment av flera kopplat till ett kunskapskrav och då kan det inte hela betyget hänga på det. Vad skulle man få annars? B? C? 

Att dissekera har varit frivilligt sedan åtminstone 90-talet så det känns tämligen udda att man skulle resonera som du beskriver. Jag tror att det är en missuppfattning från eleven faktiskt. 

Kolla med läraren hur han resonerar. Och i allra värsta fall så måste man ju inte få ett A på alla kurser. 

• AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2022-10-21 22:32:32 följande:
    Kan du skaffa ett läkarintyg kanske? Att momentet skapar sådan ångest att det är medicinskt motiverat att slippa.
    Att något är medicinskt motiverat att slippa innebär ju inte att man då får bästa betyget utan att göra momentet. Dvs. läkarintyg hjälper nog inte där. Där är jag inte helt säker, men jag tvivlar på att det skulle fungera. Om det gällde att få ett godkänd betyg - självklart. Men för att få bästa betyget? 
  • EpicF
    AndreaBD skrev 2022-10-22 17:22:22 följande:
    Att något är medicinskt motiverat att slippa innebär ju inte att man då får bästa betyget utan att göra momentet. Dvs. läkarintyg hjälper nog inte där. Där är jag inte helt säker, men jag tvivlar på att det skulle fungera. Om det gällde att få ett godkänd betyg - självklart. Men för att få bästa betyget? 
    Läkarintyg slipper nog för att göra momentet men som du säger (eller jag tror du menar) så hjälper inte ett läkarintyg för att få högsta betyg på ämnet. 
Svar på tråden Kan man inte få A om man vägrar dissekera?