• AndreaBD

Kan man inte få A om man vägrar dissekera?

Jag antar att du pratar om ämnet biologi? Kolla på skolverkets hemsida, kursplaner för grundskolan, betygskriterier, jag antar att det är årskurs 9 som gäller då. 

• AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-21 09:44:50 följande:

Simning är ändå en helt annan sak.

För att hen mår dåligt och får massa ångest av det.

Jo, jag håller faktiskt med dig om det. Och jag tycker det är värt att höra med läraren. Jag är själv lärare, men jag vet inte när det gäller biologi. Jag tycker att det egentligen bör räcka med andra "undersökningar" om nu en elev är så äcklad av det att hen inte kan förmå sig. 

Egentligen kan jag ju också tycka att dottern borde kunna ta upp det själv med läraren innan föräldrar behöver blandas i, hon är ju på högstadiet. Men, om du tycker att det inte går i det här fallet - försök få tag på läraren!
  • AndreaBD
    Anonym (X) skrev 2022-10-21 12:00:38 följande:
    Fast hallå. Då kan ju andra elever hävda det i andra ämnen. Biologi är ju en vetenskap som också innebär laborationer. Ska en elev kunna få högt betyg i kemi om hen inte labbar för att hen inte klarar den sitsen eller är livrädd för kemikalier?
    Jag skulle i alla fall höra med läraren. Går det inte, så går det inte. Men läraren har säkert stött på det problemet tidigare. Då får TS i alla fall veta om det är absolut nödvändigt eller om det kanske finns ett alternativ. 

Jag tänker då också på att t.o.m. vuxna studenter, t.ex. läkarstuderande - bland de kan det ibland också finnas såna som inte klarar av att t.ex. skära i döda människor eller så. Och inte alla läkare måste bli kirurger. Så varför måste alla ungdomar skära sönder döda grodor? Låt dem undersöka en växt istället! 
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare) skrev 2022-10-21 13:04:04 följande:

Många felaktiga svar i tråden.

Dissektion är INTE ett betygskriterium. Det är bara för er andra att läsa kursplanen. Det är inte heller specificerat som centralt innehåll.

Till de okunniga som jämför läraren som valt att ha dissektion i sitt ämne med kravet på simkunnighet: Simkravet är ett krav för slutbetyget E eller högre i IdH åk 9. Det är 200 m i en följd varav 50 m ryggsim. Här brukar det också finnas missuppfattningar. 150 av dessa 200 m kan man ta sig fram "hur som" och blanda. Crawla, bröstsim, trampa vatten, ryggsim, simma under vatten.. 

Precis. Det tänkte jag också. Samtidigt måste NO-läraren avgöra om det går att visa den kunskapen på annat. T.ex. andra undersökningar, kanske på växter? 
  • AndreaBD
    LFF skrev 2022-10-21 13:35:51 följande:
    Så hur gör man undersökningar i biologi utan att utföra undersökningen? 
    Hon skulle kunna dissekera en växt? 
  • AndreaBD
    Anonym (Fråga läraren) skrev 2022-10-21 13:46:01 följande:
    För att bli läkare måste du få godkännt på kirurgikursen, där ingår att hjälpa till vid operationer och göra mindre ingrepp själv.
    Det kan vara så, jag vet inte exakt. Men jag tyckte jag hörde att folk kan slippa vissa saker om de är "känsliga". Mindre ingrepp - det förstår jag. Även som vanlig läkare på en vårdcentral kan man ju behöva sy något eller så. 

I alla fall så är ju det här högstadieelever och inga läkarstuderande. Här är ju ALLA med. 
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare) skrev 2022-10-21 14:05:33 följande:
    Dra en parallell till ditt eget ämne så kanske du får en annan tanke än "går det inte så går det inte". Om man i ditt ämne behöver göra ett muntligt framförande och din bekymrade väninna säger att i hennes barns skola gör man av tradition det på scen i aulan. Hade du då inte stärkt din väninna i att stå på sig att det inte behöver göras på scen för att platsen inte är ett betygskriterium? 
    Själv skulle jag vara flexibel och skapa möjligheter, men om en annan lärare inte gör det.... jag vet inte.... Jag säger ju - först och främst ska man höra med läraren. Vi spekulerar bara annars.
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare) skrev 2022-10-21 16:37:21 följande:
    Det är inte spekulationer att man inte måste dissekera djur enligt betygskriterier. Vi lärare har en stor myndighetsutövande makt och den ska banne mej inte missbrukas. 
    Ja, och då skulle jag höra med en NO-lärare, helst en som har regelbundet utbyte med kollegor också, hur det brukar tolkas. 

Det är väl generellt bäst att vända sig till läraren? Ärligt sagt - jag har nästan aldrig fått såna frågor från elever eller föräldrar. Därför tror jag inte att det skulle vara särskilt belastande för läraren att förklara det för en elev och föräldrarna. 
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare) skrev 2022-10-21 18:35:09 följande:
    Det brukar verkligen inte tolkas som att elever måste dissekera ett koöga för högsta betyg. Brukar du själv tolka "muntligt framförande" som att det sker genom att vara debattledare i skolans aula? Använd sunt förnuft, läs handledningen larportalen.skolverket.se/  och spela inte dum. Det är väl klart man vänder sig till läraren, men jag förstod att TS ville ha på fötterna först. 

Vilka frågor menar du att du inte fått? 

Är du grälsjuk, eller vad är det frågan om? Hur många gånger ska man HÅLLA MED dig, för att du ska sluta bråka om det?  Eller har du dålig läsförståelse, trots att du är lärare?

Vilka frågor? Det skrev jag väl också! Det vi pratar om - vad exakt man måste göra för att få ett visst betyg. 

• AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2022-10-21 22:32:32 följande:
    Kan du skaffa ett läkarintyg kanske? Att momentet skapar sådan ångest att det är medicinskt motiverat att slippa.
    Att något är medicinskt motiverat att slippa innebär ju inte att man då får bästa betyget utan att göra momentet. Dvs. läkarintyg hjälper nog inte där. Där är jag inte helt säker, men jag tvivlar på att det skulle fungera. Om det gällde att få ett godkänd betyg - självklart. Men för att få bästa betyget? 
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare) skrev 2022-10-22 21:00:39 följande:
    Enligt TS har barnet ett ångesttillstånd sedan flera år. När betyg sätts kan undantagsbestämmelsen tillämpas när tillståndet inte är av tillfällig natur. Först ska läraren dock anpassa (och hen eller andra ge särskilt stöd). Undantagsbestämmelsen/pysparagrafen aktualiseras först då betyg ska sättas. Det borde ju inte vara speciellt svårt att anpassa med en annan uppgift och i den vanligaste av världar har läraren redan planerat andra tillfällen att se samma kunskaper utan dissektion.

Läkarintyg hjälper utmärkt men ska verkligen inte behövas. TS borde vända sig till specialpedagog och kurator och berätta hur det ligger till då dessa har koll på barns rättigheter om nu undervisande lärare inte har det. Men förmodligen har läraren trott att alla elever tycker det ska bli urspännande och har inga problem att anpassa. 
    Tänker du på pys-paragrafen? Såg nu - du skrev ju det. Visserligen kan man dra till den, men just när det gäller ett symptom så som ångest, så kan jag tycka att det är lite tveksamt. Det kan ju, väldigt ofta, just vara tillfälligt. 

Men, jag har också sagt tidigare - visst bör det gå att erbjuda alternativa sätt att visa sina kunskaper. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2022-10-22 22:10:45 följande:
    Man får ju komma fram med en alternativ form av moment som kan klaras av. Eller menar du att t ex en som inte har armar och inte kan simma en viss typ av sim, då inte kan få hogsta betyg pga det? Kanske det är så.
    Min poäng är egentligen - det ska inte behövas ett läkarintyg. Man behöver inte vara "sjuk" för att ha svårt för just den uppgiften. Jag tycker läraren bör alltid erbjuda alternativ när det gäller så pass känsliga uppgifter. Det är överdrivet att skaffa intyg, och det säger inte mycket. Just ångest är ingen diagnos, utan bara ett symptom - som de flesta människor kan ha nån gång. 

Jo, jag tror det kan t.o.m. vara så att någon utan armar inte skulle kunna få A i idrott. Men jag vet inte säkert. Jag är inte idrottslärare. Sånt diskuteras ju med andra lärare som har samma ämne. Någonstans måste man ju alltid tolka kriterierna.
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare) skrev 2022-10-23 08:59:04 följande:
    Kan det bedömas att inte vara av tillfällig art är det utan tvekan möjligt att pysa. Men den paragrafen är tillämpbar först vid terminsslut när alla anpassningar och särskilt stöd är utförda utan framgång och får inte sänka ett betyg. Varför läraren ska utföra dessa anpassningar långt innan pys kommer ifråga. Jag tycker inte att du ska säga till TS att "man nog inte kan gå högsta betyg" utan att dissekera djur då det är helt felaktigt och du borde veta detta utifrån dina egna ämnen att formen för en redovisning eller övning inte får sänka betyg på det viset. Kan inte dina elever få A om de har anpassningar som att prata i ett mindre sammanhang istället för i grupp om 4-5 eller framför en hel klass? 

Jag kan dock omöjligt tro att en lärare har endast ett egenutformat moment på tre år som endast då mäter en handfull kunskaper. Skulle ju bli väldigt svårt både i den summativa och formativa bedömningen och lyckas sätta betyg bara ett par elever är sjuka. Där skiljer sig inte dina ämnen från NO-ämnena. Har ni ingen dialog eller arbetar ämnesövergripande någon gång på din skola så man har något slags allmän kunskap om det här, särskilt om man är mentor? Du kanske inte har varit mentor någon gång?

Som du säger, visst ska det gå, och jag tycker man gott kan stärka TS i att det SKA gå när man själv är (borde vara) så insatt som vi. Inte sväva på målet och verka osäker och "rädd" för andra ämneslärare, för det är så det framstår, att man inte vet och inte själv skulle lägga sig i en kollegas undervisning. Som mentor hade jag definitivt lagt mig i, för att ta ett exempel om det var min elev. Har gjort det gällande elev som har lättare för ryggsim och simmade mer än 50 av de 200 på rygg och ofta om elever behöver göra muntligt i ett mindre sammanhang eller arbeta själv istället för med grupparbete. 
    Jo, jag vet. Jag jobbar på en liten specialskola. Och jag har ju också sagt att jag inte kan tänka mig att det skulle vara det enda sättet att bedöma detta. I flera inlägg har jag sagt, att man nog lätt kan ha alternativ. Jag har väl aldrig heller tyckt att det skulle kunna vara det enda tillfället. Dock tycker jag att det alltid är svårt att uttala sig om ett ämne som man inte har haft mycket att göra med.

Samtidigt kan jag tycka att om man eftersträver A-betyg - kanske borde man då kunna ta det med läraren också. Och det handlar självklart inte om att vara "rädd" för andra ämneslärare. Snarare har jag sett exempel på så knepiga fall - det är inte direkt enkelt att avgöra vad som gäller.

Jag har just sett exempel på elever som haft så ojämn profil att man märker att det inte alltid är enkelt. Jag har faktiskt diskuterat två fall med min rektor för att jag inte ville göra fel där. T.ex. så hade jag en elev i engelska, som på dem två åren som han varit där aldrig yttrat ett ord på engelska. Samtidigt klarade han att skriva, förstå och läsa på minst C-nivå. Jag tyckte det var tråkigt att inte ens kunna sätta E i terminsbetyg och jag hade försökt dra till allt möjligt: Pratar han engelska utanför lektionerna?  Eller hemma med folk på nätet och man kunde spela in det? Till slut försökte jag t.o.m. spela dataspel med honom och chatta med honom under tiden. Men någonstans förstod jag också att chat inte är muntligt, och det tyckte rektorn också. Så, eleven fick inte betyg. Min rektor säger förresten att man inte kan pysa bort en sån viktig del av ett ämne. 

Hur man gör redovisningar - det är peanuts! Självklart anpassar vi mycket där. Och även i andra ämnen kan man säkert anpassa. Och inte bara som mentor, utan jag kan även ha synpunkter på min enda fastanställda kollegas betygssättning (sorry, väldigt liten skola). Så gott som varje gång som en elev skriver bra på engelska, så undrar jag varför hon inte kan godkänna eleven i svenska. Hon gillar förstås inte det, men jag drar mig inte det. Samtidigt har jag också märkt att man ofta tänker inom ramerna av det egna ämnet och inte är inne i tänket för det andra ämnet. Det skiljer sig ändå en del.  
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare) skrev 2022-10-23 09:45:52 följande:
    Det stämmer att man ska kunna nå de högre betygsstegen i IdH trots fysiska funktionsnedsättningar.

Vad gäller ångest så finns det ett antal diagnoskoder för detta. (Varför tror du att det inte gör det?) 
    Som sagt, jag är inte insatt i det som gäller idrott. Jag har helt enkelt aldrig behövt veta, på 25 år som lärare. Det är ändå idrottslärarnas grej.

JO, jag vet att det finns olika ångeststörningar , det finns GAD, det finns olika fobier och kanske mera. Men TS skrev att hennes dotter hade "diagnosen ångest", och DET finns inte.  Om man har en diagnos, så brukar man också veta vad den heter.  Därför försökte jag peta lite i det för att se vad som ligger bakom - verkligen en diagnos, eller snarare något som mamman tycker (eller inte riktigt har koll på?)
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-23 10:14:06 följande:

Hen vill jobba inom medicin.
    Hen är medveten om det och vi har pratat mycket om det, att det skulle vara bra att åtminstone sitta med i klassrummet för att få en känsla för det. Hen förstår det och säger att hen ska försöka, men vill att vi informerar skolan i förväg så de är förberedda på en ev reaktion. Tror hen mest är orolig inför att klassen ska se det eftersom det blev så mycket prat i förra skolan när det hände.

Då har hon ju kanske ändå förståelsen att det kan vara viktig. Jag tycker du ska prata med läraren om vad exakt , vilken situation, som skulle kunna vara ett problem. Kanske kan läraren sätta din dotter med en eller två andra lite avskilt. Kanske kan de t.o.m. börja med växt innan de gör groda, eller vad det är. 

Om man som lärare vet exakt vilken situation som ska undvikas, så är det ofta ganska lätt att anpassa. Har inte läraren en email-adress, så kan du skicka ett mail och be henne ringa dig? 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2022-10-23 11:35:38 följande:
    Eller så håller man ordning på klassen så de inte skär ut ögon och kastar delar på varandra så det inte skapas onödig ångest inför momentet. Den här typen av moment kanske kunde utföras praktiskt i mindre grupper eller två och två så man eliminerar risken för trams.
    Det kanske är en bra idé. Läraren kan göra det med en del av klassen, övriga skickas hem med en uppgift, eller så finns det kanske nån person som kan vakta resten som får nån uppgift under tiden. 
Svar på tråden Kan man inte få A om man vägrar dissekera?