• AndreaBD

Kan man inte få A om man vägrar dissekera?

Jag antar att du pratar om ämnet biologi? Kolla på skolverkets hemsida, kursplaner för grundskolan, betygskriterier, jag antar att det är årskurs 9 som gäller då. 

• AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-21 09:44:50 följande:

Simning är ändå en helt annan sak.

För att hen mår dåligt och får massa ångest av det.

Jo, jag håller faktiskt med dig om det. Och jag tycker det är värt att höra med läraren. Jag är själv lärare, men jag vet inte när det gäller biologi. Jag tycker att det egentligen bör räcka med andra "undersökningar" om nu en elev är så äcklad av det att hen inte kan förmå sig. 

Egentligen kan jag ju också tycka att dottern borde kunna ta upp det själv med läraren innan föräldrar behöver blandas i, hon är ju på högstadiet. Men, om du tycker att det inte går i det här fallet - försök få tag på läraren!
  • AndreaBD
    Anonym (X) skrev 2022-10-21 12:00:38 följande:
    Fast hallå. Då kan ju andra elever hävda det i andra ämnen. Biologi är ju en vetenskap som också innebär laborationer. Ska en elev kunna få högt betyg i kemi om hen inte labbar för att hen inte klarar den sitsen eller är livrädd för kemikalier?
    Jag skulle i alla fall höra med läraren. Går det inte, så går det inte. Men läraren har säkert stött på det problemet tidigare. Då får TS i alla fall veta om det är absolut nödvändigt eller om det kanske finns ett alternativ. 

Jag tänker då också på att t.o.m. vuxna studenter, t.ex. läkarstuderande - bland de kan det ibland också finnas såna som inte klarar av att t.ex. skära i döda människor eller så. Och inte alla läkare måste bli kirurger. Så varför måste alla ungdomar skära sönder döda grodor? Låt dem undersöka en växt istället! 
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare) skrev 2022-10-21 13:04:04 följande:

Många felaktiga svar i tråden.

Dissektion är INTE ett betygskriterium. Det är bara för er andra att läsa kursplanen. Det är inte heller specificerat som centralt innehåll.