• Anonym (Jaha..)

Gravid v.8 blöder MYCKET ur anus..

Jag är alltså gravid i vecka 8 och blöder JÄTTE mycket ur anus, hela toalettstolen blir röd av blod bara jag sätter mig och droppar i trosorna..

Gör inte ont eller svider/kliar inte alls.

Behöver man söka vård för detta eller är det bara att stå ut ? :)

Någon som varit med om samma?

• Svar på tråden Gravid v.8 blöder MYCKET ur anus..
  • Anonym (Hemorrojd)

Har du känt vid anus? Har du kollat med en spegel? 

Utifrån egen erfarenhet låter det som en hemorrojd som spruckit. kan verkligen bloda ner hela toaletten. 
    tänker mer att det är kanske bra att kolla sådant innan man åker till akuten. om du själv kollat och känt och utesluter hemorrojd är det ju bra att åka in och kolla. 

• Anonym (1177)
    Anonym (Jaha..) skrev 2022-10-22 13:30:43 följande:
    Jag ringde. Dom tyckte jag skulle åka in och kolla upp och evetuell remiss till gyn (behövs tydligen remiss eftersom jag bara är i vecka 8). Jag var inte orolig för bebisen innan, men nu blev jag det, men antar att det hör till. 

Kan ju bara bra att kolla upp så behöver jag ju iallafall inte ångra mig efteråt att jag inte kolla upp de, till exempel. 

Jag har lite ont i magen också, men sitter så långt upp så tror kanske inte det har med graviditeten att göra den värken (?).
    Tänkte de akut eller att du kan vänta till på måndag?

Smärta i magen kan vara helt ofarligt, eller inte. Tyvärr kan ingen här svara på det.
  • Anonym (Jaha..)
    Anonym (1177) skrev 2022-10-22 13:53:49 följande:
    Tänkte de akut eller att du kan vänta till på måndag?

Smärta i magen kan vara helt ofarligt, eller inte. Tyvärr kan ingen här svara på det.
    Akut till jouren. Det var väll det som gjorde mig orolig nu.
  • Anonym (1177)
    Anonym (Jaha..) skrev 2022-10-22 14:10:46 följande:
    Lycka till nu!
  • Anonym (Oj!)
    Anonym (Jaha..) skrev 2022-10-22 14:10:46 följande:
    Klart du blir orolig - men jag tänker att de bara inte vill riskera nåt ifall det skulle vara nåt problem. Mycket bättre att ta det säkra före det osäkra ju! Snälla rapportera här när du vet mer - håller tummarna så de blir blå för att allt är ok! Hjärta
  • Anonym (Jaha..)
    Anonym (Oj!) skrev 2022-10-22 15:39:57 följande:
    Klart du blir orolig - men jag tänker att de bara inte vill riskera nåt ifall det skulle vara nåt problem. Mycket bättre att ta det säkra före det osäkra ju! Snälla rapportera här när du vet mer - håller tummarna så de blir blå för att allt är ok!  // Hjärta
    Tack! <3 Sitter i väntrummet nu, sköterskan sa att det är mååååånga före mig och att detta kommer ta tid. 
  • Anonym (1177)
    Anonym (Jaha..) skrev 2022-10-22 15:43:36 följande:
    Tack! <3 Sitter i väntrummet nu, sköterskan sa att det är mååååånga före mig och att detta kommer ta tid. 
    Är du på akuten eller jouren? För på jouren här i stan (medelstor stad) är det så att man får boka tid och de tar bara in ett fåtal per dag.
  • Anonym (Jaha..)
    Anonym (1177) skrev 2022-10-22 17:22:25 följande:
    Är du på akuten eller jouren? För på jouren här i stan (medelstor stad) är det så att man får boka tid och de tar bara in ett fåtal per dag.
    Akuten och jouren är i samma här. Men är på akuten nu. Fick träffa läkaren, blodprov/urinprov tagna , är i väntrummet igen eftersom dom har ont om platser..
  • Anonym (1177)
    Anonym (Jaha..) skrev 2022-10-22 17:35:27 följande:
    Akuten och jouren är i samma här. Men är på akuten nu. Fick träffa läkaren, blodprov/urinprov tagna , är i väntrummet igen eftersom dom har ont om platser..
    Aha ja då kan det ta tid, de som är "döende" eller riktigt illa däran går ju alltid före. Bra att de tagit prover iaf. Men det är samma här, man ska vara riktigt sjuk om man ska få stanna på ett rum medan man väntar på provsvar, den platsen behövs ju till någon annan annars.
  • Anonym (Jaha..)
    Anonym (1177) skrev 2022-10-22 17:36:55 följande:
    Aha ja då kan det ta tid, de som är "döende" eller riktigt illa däran går ju alltid före. Bra att de tagit prover iaf. Men det är samma här, man ska vara riktigt sjuk om man ska få stanna på ett rum medan man väntar på provsvar, den platsen behövs ju till någon annan annars.
    Ja detförstår jag såklart! :) 
  • Anonym (Oj!)
    Anonym (Jaha..) skrev 2022-10-22 17:35:27 följande:
    Har du fått reda på nåt än? Åh, jag hoppas så att du inte fortfarande sitter och väntar. Det är ju hemskt med ovissheten, även om det med absolut största sannolikhet inte är nån fara Hjärta
  • Anonym (Jaha..)
    Anonym (Oj!) skrev 2022-10-22 19:49:30 följande:
    Har du fått reda på nåt än? Åh, jag hoppas så att du inte fortfarande sitter och väntar. Det är ju hemskt med ovissheten, även om det med absolut största sannolikhet inte är nån fara Hjärta
    Dom kom och sa att jag är nästa men efter 10 min sa dom att läkaren var tvungen att gå till en akut operation, så tar iallafall 1 timme till :/
  • Anonym (1177)
    Anonym (Jaha..) skrev 2022-10-22 20:40:51 följande:
    Dom kom och sa att jag är nästa men efter 10 min sa dom att läkaren var tvungen att gå till en akut operation, så tar iallafall 1 timme till :/
    Oj! Ja en timme är väl inte extremt mycket i en sådan situation, hoppas det går bra för kraken som opereras då. Jag tänker så här, om de hade varit oroliga för dig på riktigt så hade du inte behövt vänta så länge, det kan man trösta sig med.
  • Anonym (Oj!)
    Anonym (Jaha..) skrev 2022-10-22 20:40:51 följande:
    Men åh... fast nu bör du ju iaf snart få hjälp då. Och som 1177 sa: du kan ju trösta dig med att de hade tagit dig snabbare om de på allvar hade trott att det var nån fara Hjärta
  • Anonym (Jaha..)

Allt gick bra ! :) Lite förhöjt CRP men det är tydligen vanligt när man är gravid så någon infektion misstänker dom inte. HB var normalt samt blodtryck, och fick även se lilla bebisen, även där allt bra! <3 Jag skulle återkomma om besvären blir värre eller om riktigt starka smärtor kommer.

• Anonym (Oj!)
    Anonym (Jaha..) skrev 2022-10-23 00:00:05 följande:

Allt gick bra ! :) Lite förhöjt CRP men det är tydligen vanligt när man är gravid så någon infektion misstänker dom inte. HB var normalt samt blodtryck, och fick även se lilla bebisen, även där allt bra! <3 Jag skulle återkomma om besvären blir värre eller om riktigt starka smärtor kommer.

Men åååhhh så skönt!! TACK för att du meddelade 🥰 Men vad trodde de att orsaken till blödningarna var då? Hade de ingen förklaring till det?
  • Anonym (Jaha..)
    Anonym (Oj!) skrev 2022-10-23 00:08:24 följande:
    Men åååhhh så skönt!! TACK för att du meddelade 🥰 Men vad trodde de att orsaken till blödningarna var då? Hade de ingen förklaring till det?
    Hemorrojder . Men går det inte över så ska det behandlas :)
Svar på tråden Gravid v.8 blöder MYCKET ur anus..