Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Sambon syn på pengar

Anonym (Violen) skrev 2022-10-26 10:11:14 följande:
    Mina föräldrar har pengar och kan hjälpa mig menar han.
    Jag har inte råd att bo kvar här i vårat boende oavsett om jag ärver honom då månadskostnaden blir för hög.
    Men hört samma sak som du att folk gifter sig för barnens skull,är dock inte sugen på att gifta mig egentligen man kan ju avtala om vem som ärver förutom att barnet har rätt till minst 50% 
    Han verkar omogen som pratar om föräldrar hela tiden. Nu är han pappa och familjefar och måste värna om sin familj och sätta sitt barn i första hand, framför sina föräldrar. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Kl) skrev 2022-10-26 07:21:02 följande:

Varför gemensam ekonomi? Hade du inte haft råd att skaffa barn annars? Jobbigt om han lämnar dig. 

Angående bordet så låter han väldigt barnslig, varför ens kommentera så...

Det är väl självklart tycker jag att båda föräldrarna skall bidra till familjen, mamman skall väl inte känna att hon själv skall försörja sitt barn. För mig och min man som är lite äldre, sextiotalister så har det varit självklart att jag tagit större delen av föräldraledigheten men också självklart att alla pengar är familjens. Vi har i och för sig olika konton, men min man har alltid betalat mycket mer än jag. V är också gifta.

Om man skall ha ett annat synsätt, att var och en försörjer sig själv , enbart, då är det ju jätteviktigt att all föräldraledighet och VAB delas exakt lika. Och allt arbete med barn och hem! Många unga mammor verkar idag  ta på sig att ta hand om barnet och vara barnledig och sköta hemarbetet medan mannen jobbar och tjänar mer men ändå inte delar med sig, Det blir ju väldigt snedfördelat och orättvist.
Svar på tråden Sambon syn på pengar