• Anonym (Violen)

Sambon syn på pengar

Vi båda är i 30 årsåldern , sambon har ca 500k sparat och jag 100k,vi har ett gemensamt barn på 9 mån.

Det här med ekonomin har alltid skavt för mig,jag fick kräva gemensam ekonomi(efter 2 storbråk) när våran bebis kom,dvs att vi la ihop pengarna och betalade hyra + gemensamma utgifter och sedan delade på det som var över.Hade jag inte krävt det hade sambon fått mer och jag mycket mindre.Jag känner inte att han tar hänsyn till att jag har mycket mindre pengar än honom.

Min sambo kan nämna att han har mycket pengar så vi behöver inte oroa oss,men jag känner att han bara säger så.Jag sålde nyligen matbordet jag köpt för min sambo ville ha ett nytt,jag sa till honom att jag kan lägga in pengarna jag får för matbordet men har inte råd att ta mer från mina sparpengar,annars kan vi avvakta med att köpa nytt tills jag inte är föräldraledig mer.Han gick med på det men ska liksom pika att jag bara betalade 30% av vårat nya matbord.Jag känner att jag alltid får kräva saker så att det blir någorlunda rättvist,vill inte ha det så utan vill leva i en relation där saker är enkelt(kanske är naiv?)

Vi pratade nyligen vad som händer om någon av oss dör och sambon tycker det är rimligt att vår son men även hans föräldrar ska ärva om han dör.Jag tycker bara vår son ska ärva.
    Jag ska inte få ärva något.Nu är detta ett senario som aldrig kommer hända men ändå.Bara det gör mig avtänd på något sätt.

Jag inser att jag kanske har höga(men rimliga) krav på min sambo när det gäller ekonomi,men jag blir avtänd på hans beteende.Ibland vill jag bara leva och bo själv för att slippa stressen detta skapar hos mig.Känns som varje månad då vi ska betala räkningar blir det spänt mellan oss.

Funderat att gå till psykolog då detta skapar stress hos mig.Jag börjar också undra om det är mig det är fel på,om jag egentligen tappat känslorna för honom och därför går jag och stör mig?

• Svar på tråden Sambon syn på pengar
  • Anonym (Violen)
    Anonym (Anna) skrev 2022-10-26 00:19:23 följande:

Är ni sambos kan du ärver du ingenting om något händer. Skillnad om ni hade varit gifta då hade du ärvt.

Sedan kan man inte välja bort sina barn vid arv. De ärver i första hand. Hade ni inte haft barnet och olyckan varit framme hade hans föräldrar ärvt honom. Helt jättekort men med flera undantag förstås.

I min värld låter det som det ni köper till er att det ska vara hans ägodelar till 70%. Att vid en möjlig framtida separation att han ska köpa ut dig ur möblerna genom att ge dig 30%  Men skulle ni separera imorgon så är alla möbler och saker ni köpt tillsammans era oavsett hur betalningen sett ut. Och vid bodelning så tittar man inte på vem som betalade mest för tex soffan och då ska den personen få den. 

Bor man ihop så köper man väl gemensamt saker som man har råd med eller så väntar man tills ekonomin för inköpet finns. Vill man dela hälften var är det väl så man gör.

Han kommer aldrig kunna ge mig 30% vid separation,sambolagen struntar i vem
    som betalat vad precis som du säger utan då är det 50/50 oavsett vem som betalt men jag hoppas ju att vi håller ihop?
  • Tukt
    Anonym (Violen) skrev 2022-10-25 22:49:27 följande:

Ja jag bör nog göra det.

Jag upplever att hela hans familj har en speciell syn på pengar.Det han menade var att vår son + hans föräldrar ska ärva men inte jag.

Vad skulle det kunna vara för annat som skaver ?

Generellt sätt är det  barnen som ärver föräldrarna. Så är ni inte gifta går ju pengarna direkt till barnen - även om de inte kan spendera dom.
    Är ni gifta utan äktenskapsförord, så går de till dig, och barnen ärver när du dör.
    Det är ju en princip, och den principen finns ju där av en anledning.

Mn vad som skaver är svårt. Det kan vara pengarna, men också något helt annat. Lite därför det är bra med en terapeut att vända och vrida på det där. För det med pikar är svårt att försvara sig emot, och svårt för den som ger, ett veta om att den gör och varför. Men inte alltid är det så enkelt att det finns direkta kopplingar till det man pikar för.
  • Anonym (Kl)

Varför gemensam ekonomi? Hade du inte haft råd att skaffa barn annars? Jobbigt om han lämnar dig. 

Angående bordet så låter han väldigt barnslig, varför ens kommentera så...

• Anonym (Eh)

Jaha. Jag undrar mest hur du tänkte när du valde att välja honom som livspartner och medförälder. Det är ju inte så att han blev sån här efter att ni fick barn. Han har varit sån här hela tiden och du valde honom ändå, och nu klagar du och vill bo själv pga det här. Det är liksom för sent nu, detta är något du skulle tänkt på tidigare. Nu får du stå ditt kast bara. Man river inte upp sitt förhållande och sitt barns familj över något som man visste om redan innan barnet fanns.

• Anonym (Violen)
    Tukt skrev 2022-10-26 07:04:15 följande:
    Generellt sätt är det  barnen som ärver föräldrarna. Så är ni inte gifta går ju pengarna direkt till barnen - även om de inte kan spendera dom.
    Är ni gifta utan äktenskapsförord, så går de till dig, och barnen ärver när du dör.
    Det är ju en princip, och den principen finns ju där av en anledning.

Mn vad som skaver är svårt. Det kan vara pengarna, men också något helt annat. Lite därför det är bra med en terapeut att vända och vrida på det där. För det med pikar är svårt att försvara sig emot, och svårt för den som ger, ett veta om att den gör och varför. Men inte alltid är det så enkelt att det finns direkta kopplingar till det man pikar för.
    Ja det är ju bra och det är det vi/jag vill men att han tycker hans föräldrar ska ärva innan mig? Alltså egentligen tror jag inte detta handlar om själva pengarna utan att jag ser det som brist på kärlek/omtanke typ.
  • Anonym (Familjeterapi)
    Anonym (Violen) skrev 2022-10-25 22:49:27 följande:

Ja jag bör nog göra det.

Jag upplever att hela hans familj har en speciell syn på pengar.Det han menade var att vår son + hans föräldrar ska ärva men inte jag.

Vad skulle det kunna vara för annat som skaver ?

Är ni ense annars? När ska han vara föräldraledig? Är ni överens i stort, om hushållet, sparande, bostad och bostadsort på lång och kort sikt? Jag tänker att då får ni ju bara ta och acceptera att ni ser olika på ekonomi, om ni är överens om allt annat.

Jag kommer låta våra barn ärv allt, min sambo har inga problem med ekonomin och reder sig gott och jag ser hellre att barnen har kapital till bostad om jag går bort tidigt.

Om du upplever att ni verkligen har en konflikt om ekonomin så ta hjälp av en familjeterapeut så ni reder ut det.
  • Anonym (Kl)

Han har inte tänkt på att du behöver pengarna till att ta hand om hans barn om han dör medan barnet är litet? Det är ju pengar som går till barnets försörjning. Jag känner flera som gift sig när de fått barn även om de inte har eget behov av att vara gift. De gör det för barnens skull. En kompis gjorde så, gifte sig efter 15 år. De hade en sjuåring tillsammans. Ett år senare dör mannen, 42 år gammal, och kvinnan sitter i orubbat bo och ärver ensam allt. Annars hade de förmodligen fått lämna sitt hem. 

Anonym (Violen) skrev 2022-10-26 09:56:37 följande:
    Ja det är ju bra och det är det vi/jag vill men att han tycker hans föräldrar ska ärva innan mig? Alltså egentligen tror jag inte detta handlar om själva pengarna utan att jag ser det som brist på kärlek/omtanke typ.
  • Anonym (Violen)
    Anonym (Kl) skrev 2022-10-26 07:21:02 följande:

Varför gemensam ekonomi? Hade du inte haft råd att skaffa barn annars? Jobbigt om han lämnar dig. 

Angående bordet så låter han väldigt barnslig, varför ens kommentera så...

Men snälla..har du barn själv? Du verkar inte insatt för fem öre hur det är att ha barn så kommentera inte ens då.Har du råd att betala 50% av allt på föräldrapenning ?Varför ska man inte ha gemensam ekonomi när man har barn? Vill man inte att sin partner har samma levnadsstandard som en själv? 
  • Anonym (trygghet)

Det är lite konstigt att han inte vill att du ska ärva någonting från honom. Om han dör medan er son är under 18 får barnet en förmyndare som tar hand om pengarna. Du kanske hade behövt dem bättre för att kunna bo drägligt, göra små resor osv under uppväxtåren. Vad ska hans föräldrar med pengarna till? De har förmodligen redan sparade pengar någonstans.

Har ni tagit ut livförsäkringar och/eller kapitalförsäkringar så att ni har råd att bo kvar i händelse av dödsfall? Det vore nog klokt. 

Han verkar vara en sån person som anser sig stå närmare sina föräldrar än sin egen familj, men det är ju honom du har valt. 

• Anonym (Violen)
    Anonym (Kl) skrev 2022-10-26 10:00:46 följande:

Han har inte tänkt på att du behöver pengarna till att ta hand om hans barn om han dör medan barnet är litet? Det är ju pengar som går till barnets försörjning. Jag känner flera som gift sig när de fått barn även om de inte har eget behov av att vara gift. De gör det för barnens skull. En kompis gjorde så, gifte sig efter 15 år. De hade en sjuåring tillsammans. Ett år senare dör mannen, 42 år gammal, och kvinnan sitter i orubbat bo och ärver ensam allt. Annars hade de förmodligen fått lämna sitt hem. 

Mina föräldrar har pengar och kan hjälpa mig menar han.
    Jag har inte råd att bo kvar här i vårat boende oavsett om jag ärver honom då månadskostnaden blir för hög.
    Men hört samma sak som du att folk gifter sig för barnens skull,är dock inte sugen på att gifta mig egentligen man kan ju avtala om vem som ärver förutom att barnet har rätt till minst 50% 
Svar på tråden Sambon syn på pengar