• Anonym (Mamma)

Dotterns skolios

Min dotter lider av skolios, hon är så rädd för operation och använder Boston korsett för att nattkorsetten inte funkade.
    Och hon är extremt rädd för skolios, hur ska jag lugna henne? Har ni barn med opererad skolios eller barn med bara skolios? Eller är ni själva opererade? 

• Svar på tråden Dotterns skolios
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Varför?) skrev 2022-10-27 23:56:05 följande:
    Jag förstår inte varför ett piggt barn med god rörelseförmåga ska bli stelopererad. 
    För att hon har 60+ grader??
  • 8airam8

Jag opererades för skolios 1993, så jag är stelopererad i bröstryggen. Min vinkel innan operation var 73 grader och nu är det så längesedan att jag inte minns helt men jag trott att den är på typ 45 eller nåt nu. De tog också ben från höftkammen för att på något sätt  jag inte vet stabilisera det hela. Ask me anything. Tiden efter operationen tillbringades i korsett, först dygnet runt och efter nåt halvår var det väl någon timme utan som sedan ökades på successivt. Under läkningstiden kunde jag naturligtvis inte bära mig åt hur som helst, men effekt har jag aldrig någonsin haft ett enda problem med det hela. Nu höll jag inte på med gymnastik, men jag red häst - riktigt mycket. Hoppning, dressyr, skutta runt i skogen, mocka stall, lyfta tungt och så visar. Inga problem alls. Jag har valt operation om och om igen alla dagar i veckan framför flera år i korsett och en oviss framgång i behandlingen. Nu var min vinkel så stor att korsett aldrig var aktuellt för min del, krökning gick väldigt snabbt, men med det jag upplevt efteråt så ser jag det som en vinst att få det åtgärdat. Jag har levt ett aktivt liv efteråt, fött tre barn utan några bekymmer och har som sagt inga sviter alls (utom det snygga ärret).

The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-27 23:59:05 följande:
    För att hon har 60+ grader??
    Jag hade gått efter funktion och mående över en siffra. Behöver hon opereras senare kan man ta det då. Du säger själv att hon inte kommer kunna fortsätta med något hon gillar, stelopererad rygg kommer ge svårigheter även senare i livet. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Varför?) skrev 2022-10-28 00:08:45 följande:
    Jag hade gått efter funktion och mående över en siffra. Behöver hon opereras senare kan man ta det då. Du säger själv att hon inte kommer kunna fortsätta med något hon gillar, stelopererad rygg kommer ge svårigheter även senare i livet. 
    Du verkar inte ha en aning om vad det innebär att ha en så grav skolios och vad konsekvenserna kan vara om det blir ännu värre. Du kanske kan läsa på innan du kommer med dina utlåtande som inte hjälper ett dugg!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Varför?) skrev 2022-10-28 00:08:45 följande:
    Fast nu är det inte jag som bestämmer. Och det är inte så det funkar, det är bättre att operera nu när hennes inte påverkas av det, än om 3 år t.ex, när skelettet stelnat och hon har extremt sne rygg. Läs på lite!!
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-10-28 00:55:47 följande:
    Du verkar inte ha en aning om vad det innebär att ha en så grav skolios och vad konsekvenserna kan vara om det blir ännu värre. Du kanske kan läsa på innan du kommer med dina utlåtande som inte hjälper ett dugg!
    Som jag sa innan så kan man alltid fatta ett nytt beslut längre fram. Som det är nu verkar ts dotter inte särskilt påverkad och då anser inte jag att man ska fatta ett livsavgörande beslut. 
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-28 01:08:36 följande:
    Fast nu är det inte jag som bestämmer. Och det är inte så det funkar, det är bättre att operera nu när hennes inte påverkas av det, än om 3 år t.ex, när skelettet stelnat och hon har extremt sne rygg. Läs på lite!!
    Nej, tyvärr är det inte det, jag hade aldrig gjort så mot mitt barn. Jag förstår att du menar väl men tänk lite. Be om en second opinion åtminstone. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Varför?) skrev 2022-10-28 01:11:40 följande:
    Nej, tyvärr är det inte det, jag hade aldrig gjort så mot mitt barn. Jag förstår att du menar väl men tänk lite. Be om en second opinion åtminstone. 
    Vadå aldrig gjort så mot ditt barn, det låter som att jag misshandlar henne. Återigen jag kan inte göra något, det är inte jag som bestämt detta.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Varför?) skrev 2022-10-28 01:09:35 följande:
    Som jag sa innan så kan man alltid fatta ett nytt beslut längre fram. Som det är nu verkar ts dotter inte särskilt påverkad och då anser inte jag att man ska fatta ett livsavgörande beslut. 
    Nu kanske hon inte påverkas av det men hon kommer göra det längre fram, och varför vänta tills det blir så illa.
    Och om du inte visste det påverkas andningen av sne rygg, hon skulle kunna sluta andas om man väntar förlänge.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Varför?) skrev 2022-10-28 01:09:35 följande:
    Men ts dotter kommer att bli påverkad negativt senare utan operation.
Svar på tråden Dotterns skolios