• Anonym (Mamma)

Dotterns skolios

Min dotter lider av skolios, hon är så rädd för operation och använder Boston korsett för att nattkorsetten inte funkade.
    Och hon är extremt rädd för skolios, hur ska jag lugna henne? Har ni barn med opererad skolios eller barn med bara skolios? Eller är ni själva opererade? 

• Svar på tråden Dotterns skolios
  • Carina82

Vill tipsa om facebookgruppen 'skolios sverige', där finns 2000 medlemmar och massa som kommer vilja hjälpa dig <3 Har sett massa frågor där liknande din ( Jag hade skolios när jag var liten men klarade mig med korsett och slapp operation)

• Anonym (Varför?)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-28 16:38:53 följande:
    En annan vadå?
    En annan typ av korsett. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Varför?) skrev 2022-10-28 16:54:11 följande:
    En annan typ av korsett. 
    Vet du hur många typer det finns? 
  • dotternssjukdom
    Anonym (Varför?) skrev 2022-10-28 16:54:11 följande:
    En annan typ av korsett. 
    HAHAHAA är du påriktigt seriös eller?! Finns inte fler typer.
  • Anonym (Marie)

Jag vägrade korsett till och med. Men så jag ångrar att jag inte ens ville ha korsett och hå vidare med min skolios när jag blev äldre. Då har jag bara drygt 40 %. Min rygg rasade ihop för några år sedan och mina revben fastnade i varandra fruktansvärt. lungan på ena sidan har blivit påverkad. Inga kläder sitter snyggt längre. Du måste få din dotter att låta operera sig

• Saffran2337

Jag yogade för några år sedan med en dam som var stelopererad för över 30 år sen. Hon gjorde inte helt samma som vi nära men förvånansvärt mer likt oss andra än vad jag trodde var möjligt.  Hon hade gjort en mer omfattande steloperation än vad jag tror man gör idag.
    Det kanske går att vara med på gymnastiken utifrån hennes nya förutsättningar. Eller någon annan aktivitet som man kan anpassa. Rida borde hon absolut kunna göra. Även om hon kanske slutar sitta ner i trav.

skolios är tufft <3

• Anonym (Varför?)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-28 16:54:49 följande:
    Vet du hur många typer det finns? 
    Bra att det finns fler, då har ni mycket att prova.  
    dotternssjukdom skrev 2022-10-28 20:55:34 följande:
    Klart det finns fler sorter (tänk lite) Två sorter nämns till och det i trådstarten. 
  • dotternssjukdom
    Anonym (Varför?) skrev 2022-10-28 21:17:03 följande:
    Klart det finns fler sorter (tänk lite) Två sorter nämns till och det i trådstarten. 
    FINNS TVÅ TYPER!!! IDIOT
  • Anonym (Mamma)
    Du verkar visst inte fatta, jag menar inte att det finns många.
    Jag skrev ''Vet du hur många det finns'' för att på dig lät det som att det finns hur många som helst.
    OCH VARFÖR SKA MAN VÄNTA TILLS HON FÅR PROBLEM, NÄR MAN KAN FÖRHINDRA ATT HON FÅR PROBLEM. OCH MAN SKA JU HELST GÖRA DET NÄR SKLETTET ÄR MJUKT, FÖR DÅ BLIR DET BÄTTRE. HON TYCKER INTE DIREKT ATT DET ÄR KUL ATT VARA SNE. HON FÅR KOMMENTARER DAGLIGEN AV LÄRARE SOM SÄGER ATT HON ÄR SNE. OCH HON KAN INTE HÅLLA PÅ MED VARKEN GYMNASTIK, SIMHOPP ELLER RIDNING NÄR EN KORSETT ÄR PÅ. OCH KORSETTEN HJÄLPER INTE!!
  • Anonym (Varför?)
    dotternssjukdom skrev 2022-10-28 21:42:02 följande:
    FINNS TVÅ TYPER!!! IDIOT
    Precis som de antal konton du skriver från alltså  
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-28 21:53:50 följande:
    Du verkar visst inte fatta, jag menar inte att det finns många.
    Jag skrev ''Vet du hur många det finns'' för att på dig lät det som att det finns hur många som helst.
    OCH VARFÖR SKA MAN VÄNTA TILLS HON FÅR PROBLEM, NÄR MAN KAN FÖRHINDRA ATT HON FÅR PROBLEM. OCH MAN SKA JU HELST GÖRA DET NÄR SKLETTET ÄR MJUKT, FÖR DÅ BLIR DET BÄTTRE. HON TYCKER INTE DIREKT ATT DET ÄR KUL ATT VARA SNE. HON FÅR KOMMENTARER DAGLIGEN AV LÄRARE SOM SÄGER ATT HON ÄR SNE. OCH HON KAN INTE HÅLLA PÅ MED VARKEN GYMNASTIK, SIMHOPP ELLER RIDNING NÄR EN KORSETT ÄR PÅ. OCH KORSETTEN HJÄLPER INTE!!

Det finns fler sorter, det är därför jag tycker du ska be om en second opinion för du har inte fått rätt information från läkaren. 

Varför vill du göra henne funktionshindrad för resten av livet? Jag hoppas verkligen hon förlåter dig när hon blir vuxen och förstår bättre. Det går att ta av korsetten då hon håller på med aktiviteterna och sedan sätta på den direkt efteråt. Hon borde kunna ha korsetten minst 20-22 timmar per dygn med aktiviteter. Att hon får en massa kommentarer är såklart inte okej, du måste be om ett möte med skolan. 

Jag kommer sluta skriva nu. Du hetsar upp dig för mycket. Tänk på hjärtat och kom ihåg att andas, fortsätter du såhär kommer du få en hjärtattack tillsist.  

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Varför?) skrev 2022-10-28 22:06:38 följande:

Det finns fler sorter, det är därför jag tycker du ska be om en second opinion för du har inte fått rätt information från läkaren. 

Varför vill du göra henne funktionshindrad för resten av livet? Jag hoppas verkligen hon förlåter dig när hon blir vuxen och förstår bättre. Det går att ta av korsetten då hon håller på med aktiviteterna och sedan sätta på den direkt efteråt. Hon borde kunna ha korsetten minst 20-22 timmar per dygn med aktiviteter. Att hon får en massa kommentarer är såklart inte okej, du måste be om ett möte med skolan. 

Jag kommer sluta skriva nu. Du hetsar upp dig för mycket. Tänk på hjärtat och kom ihåg att andas, fortsätter du såhär kommer du få en hjärtattack tillsist.  

Du verkar inte veta vad grov skolios innebär asså, det finns 2 olika typer av korsetter. Och du skulle se hur hon ser ut, hon kan inte gå normalt. Och återigen, varför vänta tills hon får ont osv, när man kan göra det nu.
  • EpicF
    Med den grava skoliosen så är risken större att ts dotter blir handikaddar resten av livet utan operation än med operation. 

Jag tycker du ska låta bli att uttala dig om något du inte har kunskap i. 
Svar på tråden Dotterns skolios