Folk som tror de är märkvärdiga
Jag känner flera personer som i slutet av 90-talet och början av 00-talet fick soc enkelt. De var friska och helt fungerand individer som var fullt kapabla till att jobba (de skröt om det själva) men blev försörjda av staten. De orkade inte/klarade inte av en utbildning och yrken som inte krävdes utbildning ansåg de sig för fina för, de såg ner på bland annat städaren/vårdbiträden/diskare/butiksbiträden och vägrade jobba där eftersom det var ?lågt status? och ?pinsamt? och tyckte att det var bättre att bli försörjda av skattebetalarna vilket även inkluderar låglöneyrkena. Jag tycker personligen att DET är pinsamt om något. Det är väl inte så stor skillnad mellan de och tiggarna som de också ser ner på. De påpekade flertalet gånger ?varför jobbar ni och sliter hårt 7-16 när ni också kan får ?lön? av staten. De vägrade säga soc bidrag utan sa att de fick ersättning och lön för att förstora det. Efter några år fick mannen jobb ett tag receptionist då soc minskade bidraget, men givetvis sa han till en början att han var ?arbetsledare på ett stort företag där han hade ansvar för att alla skötte sitt jobb? och att utan honom skulle inte företaget fungera osv. Sedan fick han ett nytt jobb som ?key account manager? det lät ju glamoröst men det visade sig att han var telefonförsäljare. Vad är det med dessa människor? Vilka tror de att de är? Jag blir bara förbannad och ledsen när jag inser vilka idioter det finns!