• Anonym (Anonym)

Folk som tror de är märkvärdiga

Jag känner flera personer som i slutet av 90-talet och början av 00-talet fick soc enkelt. De var friska och helt fungerand individer som var fullt kapabla till att jobba  (de skröt om det själva) men blev försörjda av staten. De orkade inte/klarade inte av en utbildning och yrken som inte krävdes utbildning ansåg de sig för fina för, de såg ner på bland annat städaren/vårdbiträden/diskare/butiksbiträden och vägrade jobba där eftersom det var ?lågt status? och ?pinsamt? och tyckte att det var bättre att bli försörjda av skattebetalarna vilket även inkluderar låglöneyrkena. Jag tycker personligen att DET är pinsamt om något. Det är väl inte så stor skillnad mellan de och tiggarna som de också ser ner på. De påpekade flertalet gånger ?varför jobbar ni och sliter hårt 7-16 när ni också kan får ?lön? av staten. De vägrade säga soc bidrag utan sa att de fick ersättning och lön för att förstora det. Efter några år fick mannen jobb ett tag receptionist då soc minskade bidraget, men givetvis sa han till en början att han var ?arbetsledare på ett stort företag där han hade ansvar för att alla skötte sitt jobb? och att utan honom skulle inte företaget fungera osv. Sedan fick han ett nytt jobb som ?key account manager? det lät ju glamoröst men det visade sig att han var telefonförsäljare. Vad är det med dessa människor? Vilka tror de att de är? Jag blir bara förbannad och ledsen när jag inser vilka idioter det finns!

• Svar på tråden Folk som tror de är märkvärdiga
  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2022-10-29 16:51:47 följande:
    De hade t ex varit chef och blivit utköpta. Eller arbetat under stor belastning som chef i industrin och detta hade utlöst sjukdom. Det fanns ett före och ett efter. Det kunde vara svårt för dem att acceptera. 
    Tror du på reinkarnation?
  • Fröken Allvar
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2022-10-29 16:58:16 följande:
    Tror du på reinkarnation?
    Jag vet inte om du är intresserad av mitt bidrag till ämnet. Men det kan alltså vara så att en person har en hög status i samhället och förlorar den. Det nya livet känns inte som det liv man borde ha, eller har rätt till. Med Flygrl ord:

"personer med smått grandios självbild som försöker kompensera för att deras liv inte riiiktigt stämmer med hur dom själva önskar att det va" .

Det här tycker då Flygrl är "patetiska töntar", och jag tänkte att det kanske kunde förklara saker lite. Av samma anledning gissar jag på medelklassens barn som utnyttjade systemet på nittiotalet och skröt. Den som växt upp med för lite pengar vill därifrån så fort det går. Idag väljer som bekant många unga människor den kriminella vägen, just för att slippa känna sig som "välfärdsparasiter" som äldre kvinnor med etniskt svenska namn ska försöka tala förstånd med.

Det finns många öden, och några har lättare att röra sig bort från välfärdssystemen än andra. 
  • Um Hamza

Det är bara tråkigt för dem, att de inte lyckas. Och genant på ett jobbigt sätt att de inte förstår hur genomskinliga deras försök att hävda sig är. Jag skulle känna medkänsla, inte bli irriterad. 

• EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2022-10-29 17:12:08 följande:
    Jag vet inte om du är intresserad av mitt bidrag till ämnet. Men det kan alltså vara så att en person har en hög status i samhället och förlorar den. Det nya livet känns inte som det liv man borde ha, eller har rätt till. Med Flygrl ord:

"personer med smått grandios självbild som försöker kompensera för att deras liv inte riiiktigt stämmer med hur dom själva önskar att det va" .

Det här tycker då Flygrl är "patetiska töntar", och jag tänkte att det kanske kunde förklara saker lite. Av samma anledning gissar jag på medelklassens barn som utnyttjade systemet på nittiotalet och skröt. Den som växt upp med för lite pengar vill därifrån så fort det går. Idag väljer som bekant många unga människor den kriminella vägen, just för att slippa känna sig som "välfärdsparasiter" som äldre kvinnor med etniskt svenska namn ska försöka tala förstånd med.

Det finns många öden, och några har lättare att röra sig bort från välfärdssystemen än andra. 
    Det går naturligtvis att debattera huruvida ödet finns eller inte, fatalism alltså. Välfärdssystemet så som vi använder begreppet här, är baserat på tvång till största delen och gränsen mellan att nyttja och utnyttja kan vara flytande. Men ett system baserat på tvång kanske riskerar att felanvändas lättare eftersom de som utför det kan enklare försvara det moraliskt. Det är åtminstone en möjlighet.
  • Fröken Allvar
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2022-10-29 17:32:15 följande:
    Det går naturligtvis att debattera huruvida ödet finns eller inte, fatalism alltså. Välfärdssystemet så som vi använder begreppet här, är baserat på tvång till största delen och gränsen mellan att nyttja och utnyttja kan vara flytande. Men ett system baserat på tvång kanske riskerar att felanvändas lättare eftersom de som utför det kan enklare försvara det moraliskt. Det är åtminstone en möjlighet.
    Jag tror att du förstod i vilken bemärkelse jag använde ordet "öden".

Bortsett från det: jag diskuterar gärna tvång i välfärdssystemet. Men jag förstod inte riktigt hur du menade.

De som administrerar välfärden har större möjlighet att använda systemet fel om det bygger på tvång snarare än frivillighet, är det så du menar eller? 
  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2022-10-29 17:37:33 följande:
    Jag tror att du förstod i vilken bemärkelse jag använde ordet "öden".

Bortsett från det: jag diskuterar gärna tvång i välfärdssystemet. Men jag förstod inte riktigt hur du menade.

De som administrerar välfärden har större möjlighet att använda systemet fel om det bygger på tvång snarare än frivillighet, är det så du menar eller? 
    Öden brukar användas på två olika sätt.

Ja det är också en risk eller möjlighet, beroende på synvinkel. Jag menade att de som använder välfärdssystemet felaktigt kanske inte hindras av moraliska eller etiska dilemman eller skrupler då det bygger på tvång. Är något svårt att försvara något moraliskt eller etiskt är det också svårare att genomföra det.
  • Fröken Allvar
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2022-10-29 17:57:19 följande:
    Öden brukar användas på två olika sätt.

Ja det är också en risk eller möjlighet, beroende på synvinkel. Jag menade att de som använder välfärdssystemet felaktigt kanske inte hindras av moraliska eller etiska dilemman eller skrupler då det bygger på tvång. Är något svårt att försvara något moraliskt eller etiskt är det också svårare att genomföra det.
    Okej. Jag ska fundera och återkomma. Tycker det var en intressant tanke, att själva tvånget i sig gör att folk inte har dåligt samvete över att utnyttja, välfärdssystemet och kanske även andra saker. Tack för ny tanke! 
  • EmilijaPetrosiunaite
    Fröken Allvar skrev 2022-10-29 18:15:19 följande:
    Okej. Jag ska fundera och återkomma. Tycker det var en intressant tanke, att själva tvånget i sig gör att folk inte har dåligt samvete över att utnyttja, välfärdssystemet och kanske även andra saker. Tack för ny tanke! 
    Nöjet är på min sida! Det var en ren spekulation från min sida, så jag vet inte om det är så, men risken finns.
  • Tukt

Jag vet ju inte i det här fallet. Men om en människa av olika anledningar inte ser sig själv kunna jobba och att samhället i någon mån håller med om det, så är det ju rätt skammfyllt.
    En naturlig reaktion på det då, är väl att försöka vända på det till sin fördel.

• Anonym (A)
    Tukt skrev 2022-10-29 18:43:16 följande:
    Jag vet ju inte i det här fallet. Men om en människa av olika anledningar inte ser sig själv kunna jobba och att samhället i någon mån håller med om det, så är det ju rätt skammfyllt.
    En naturlig reaktion på det då, är väl att försöka vända på det till sin fördel.
    Håller med
Svar på tråden Folk som tror de är märkvärdiga