• Anonym (?)

Kan min man ge mig sitt arv?

Min man har ingen nära släkt. Närmsta är en kusin som han inte har träffat på snart trettio år. 

Han ärvde sina föräldrar och det är hans enskilda egendom enligt arvet. 

Vi har aldrig tänkt på hur det blir om han dör före mig, vi har gemensam ekonomi 'till hälften' så vi har inte gjort någon större skillnad vare sig före eller efter att han ärvde. 

Dock pratade de om arv etc på hans jobb då en av hans kollegor håller på att skriva testamente då han och hans fru ska köpa hus och det finns särkullbarn. 

Maken sa då något om att ja, det var ju enklare för oss, det fanns ju bara jag som kunde ärva. 
    En annan kollega sa då att nej, det är inte säkert, kusinen kan opponera sig och så blir det en tvist om det. 

Men inte kan det stämma? Iofs kan vi ju då bara skriva ett testamente, men vi har som sagt inte gett det någon tanke. 

• Svar på tråden Kan min man ge mig sitt arv?
  • Anonym (Barn)

Har han barn? Om inte kan han testamentera till vem han vill

• Anonym (A)
    Anonym (Barn) skrev 2022-10-30 21:07:06 följande:
    Ja, så är det.
  • Anonym (Mia)

Har han syskon/syskonbarn ?De ärver .En kusin ärver inte.

• Anonym (Allting)

Vad jag förstått när jag googlar ärver du allt efter din man hur som helst. Enskild egendom räknas inte in vid skilsmässa, men tydligen vid arv. Men nöj dig inte med min snabbgoogling utan få det bekräftat.

• Anonym (?)
    Anonym (Barn) skrev 2022-10-30 21:07:06 följande:

Inga barn, bara den där kusinen och dennes barn. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Allting) skrev 2022-10-30 21:14:18 följande:

Vad jag förstått när jag googlar ärver du allt efter din man hur som helst. Enskild egendom räknas inte in vid skilsmässa, men tydligen vid arv. Men nöj dig inte med min snabbgoogling utan få det bekräftat.

Ja, så trodde vi också och vi kan inte heller se något annat när vi googlar, men det ändras ju så mycket hela tiden... 

Ja, vi ska ta kontakt med en jurist och se vad de säger. 

• Anonym (Allting)
    Anonym (?) skrev 2022-10-30 21:19:21 följande:

Ja, så trodde vi också och vi kan inte heller se något annat när vi googlar, men det ändras ju så mycket hela tiden... 

Ja, vi ska ta kontakt med en jurist och se vad de säger. 

Nej, såna där juridiska regler brukar inte ändras ofta. Ta inte en enskild persons påstående som sanning heller. Alltså den som sa att kusinen kunde opponera sig. Det betvivlar jag verkligen. 
  • Anonym (Lex)

Om ni är gifta och han inte har barn (som inte är dina) så ärver du honom. Har ni gemensamma barn ärver du också, de barnen ärver sedan dig och det du fick efter din make. 

Kusiner ärver överhuvudtaget inte så det är inte en möjlighet. 

Ni behöver inte upprätta testamente för detta. 

• Anonym (S)

Du ärver din man. Enskild egendom gäller bara vid skilsmässa.

• Anonym (?)
    Anonym (Lex) skrev 2022-10-30 21:23:46 följande:

Om ni är gifta och han inte har barn (som inte är dina) så ärver du honom. Har ni gemensamma barn ärver du också, de barnen ärver sedan dig och det du fick efter din make. 

Kusiner ärver överhuvudtaget inte så det är inte en möjlighet. 

Ni behöver inte upprätta testamente för detta. 

Ja vi är gifta. Jag har barn sen tidigare men min man kan säga 'mina barn' när han talar om dem då han har funnits i deras liv länge. De är dock vuxna nu och snart utflugna båda två. 

Skönt att veta. Kollegan var tydligen rejält ute och cyklade. Kan dock vara för att kollegan som förvisso är svensk, har växt upp i USA till stor del och även arbetat där i början av sitt vuxenliv innan han kom tillbaka till Sverige . 

Svar på tråden Kan min man ge mig sitt arv?