• Anonym (?)

Kan min man ge mig sitt arv?

Min man har ingen nära släkt. Närmsta är en kusin som han inte har träffat på snart trettio år. 

Han ärvde sina föräldrar och det är hans enskilda egendom enligt arvet. 

Vi har aldrig tänkt på hur det blir om han dör före mig, vi har gemensam ekonomi 'till hälften' så vi har inte gjort någon större skillnad vare sig före eller efter att han ärvde. 

Dock pratade de om arv etc på hans jobb då en av hans kollegor håller på att skriva testamente då han och hans fru ska köpa hus och det finns särkullbarn. 

Maken sa då något om att ja, det var ju enklare för oss, det fanns ju bara jag som kunde ärva. 
    En annan kollega sa då att nej, det är inte säkert, kusinen kan opponera sig och så blir det en tvist om det. 

Men inte kan det stämma? Iofs kan vi ju då bara skriva ett testamente, men vi har som sagt inte gett det någon tanke. 

• Svar på tråden Kan min man ge mig sitt arv?
  • Anonym (råd)

Det är redan flera kunniga som uttalat sig här.
    Jag är kunnig men ingen jurist.

Är helt säker på att du ärver honom utifrån de omständigheter du angett här.
    Ändå skulle jag säga att ni bör kontakta jurist för att få det bekräftat och dokumenterat.
    Ett tips är att kontakta någon begravningsbyrå för rådgivning, de har juridisk expertis och ni kan samtidigt passa på att uppdatera annat runt era önskemål.
    även om det verkar okomplicerat för er så kan det vara ett stort stöd att ha tänkt till i förväg och slippa en massa jobbiga beslut i en svår tid när någon av er gått bort.

Förundras så ofta i den här typen av trådar att människor som varken har utbildning, kompetens eller kunskap kastar ur sig råd till andra i ganska allvarliga frågor.
    Vore intressant att få veta hur de/ni tänker när ni gör så.
    Om ni själva frågar någon om råd i en svår/allvarlig situation, skulle du då vilja att någon som saknar kunskap kastar ur sig ett påstående som helt saknar täckning/grund?

Det är skillnad på när någon frågar om råd i en svår fråga och gissningslekar eller frågesport.

• Anonym (Barn)
    Anonym (X) skrev 2022-10-31 08:31:14 följande:
    Missade du att de är gifta?
    Nej, hur så?
  • Anonym (S)
    Anonym (X) skrev 2022-10-31 08:31:14 följande:
    Missade du att de är gifta?
    Hans arv kommer att gå till Allmänna arvsfonden om han inte har några arvingar. En kusin räknas inte. 
  • Anonym (råd)
    Anonym (S) skrev 2022-10-31 08:50:27 följande:
    Hans arv kommer att gå till Allmänna arvsfonden om han inte har några arvingar. En kusin räknas inte. 
    Varför skriver du om saker som du inte har kunskap om?
    Dessutom uttrycker du dig tvärsäkert.
    Varifrån får du din information?

Det är både dumt och taskigt att svara på sånt här utan att ha kunskap
  • Anonym (S)
    Anonym (råd) skrev 2022-10-31 09:11:56 följande:
    Varför skriver du om saker som du inte har kunskap om?
    Dessutom uttrycker du dig tvärsäkert.
    Varifrån får du din information?

Det är både dumt och taskigt att svara på sånt här utan att ha kunskap
    OK, vem ärver om man inte har några arvingar?
  • sextiotalist

När man är gift som ts. Makan/maken 

• Anonym (råd)
    Anonym (S) skrev 2022-10-31 09:12:51 följande:
    OK, vem ärver om man inte har några arvingar?
    Svaret är en enkel googling bort.
    Nästa gång du läser en fråga utan att vara säker;

Låt bli att svara eller kolla upp svaret först.
    och tillägg att du inte är säker.

- det är maken/makan som ärver
  • Anonym (Barn)
    Anonym (råd) skrev 2022-10-31 09:31:20 följande:

Ja, men i alla fall inlagg#19 byggde på att make/maka hade dött innan den utan arvingar dog.
  • Anonym (S)
    Anonym (råd) skrev 2022-10-31 09:31:20 följande:

Ja, om man är gift, då har man arvingar. Men har man inga arvingar, dvs ingen som ärver en? Det var det jag svarade på. 
  • Citronella
    Anonym (Lex) skrev 2022-10-31 07:19:37 följande:
    Kusiner ärver inte, de ingår inte i någon av arvsklasserna. Så det är inte möjligt. 
    Ofta får man tänka ett steg längre. Jag kommer t.ex ärva min farbror (utan testamente) eftersom min pappa är först i arvslängden men han är död och jag i min tur är hans närmsta arvinge. 
Svar på tråden Kan min man ge mig sitt arv?