• Anonym (?)

Kan min man ge mig sitt arv?

Min man har ingen nära släkt. Närmsta är en kusin som han inte har träffat på snart trettio år. 

Han ärvde sina föräldrar och det är hans enskilda egendom enligt arvet. 

Vi har aldrig tänkt på hur det blir om han dör före mig, vi har gemensam ekonomi 'till hälften' så vi har inte gjort någon större skillnad vare sig före eller efter att han ärvde. 

Dock pratade de om arv etc på hans jobb då en av hans kollegor håller på att skriva testamente då han och hans fru ska köpa hus och det finns särkullbarn. 

Maken sa då något om att ja, det var ju enklare för oss, det fanns ju bara jag som kunde ärva. 
    En annan kollega sa då att nej, det är inte säkert, kusinen kan opponera sig och så blir det en tvist om det. 

Men inte kan det stämma? Iofs kan vi ju då bara skriva ett testamente, men vi har som sagt inte gett det någon tanke. 

• Svar på tråden Kan min man ge mig sitt arv?
  • Anonym (Sigrid)

Vad jag förstår så ärver inte hans kusin. Kontakta en jurist och se till att följa reglerna för dem som bevittnar ert testamente. Var med om att vårt testamente bestreds av hans släkt när han avled. Det slutade bra för min del men tog 10 månader.

• Anonym (Lex)
    Anonym (?) skrev 2022-10-30 21:28:30 följande:

Ja vi är gifta. Jag har barn sen tidigare men min man kan säga 'mina barn' när han talar om dem då han har funnits i deras liv länge. De är dock vuxna nu och snart utflugna båda två. 

Skönt att veta. Kollegan var tydligen rejält ute och cyklade. Kan dock vara för att kollegan som förvisso är svensk, har växt upp i USA till stor del och även arbetat där i början av sitt vuxenliv innan han kom tillbaka till Sverige . 

Om du har barn sedan tidigare kommer de dock ärva dig direkt om du dör före din make. De har rätt att få ut sin laglott som är halva arvslotten, direkt. Så det kanske ändå är en poäng att skriva ett testamente så det är klart vad som gäller. 
  • Anonym (Sigrid)

Läste för fort, missade att ni är gifta. Du ärver honom.

• Anonym (?)
    Anonym (Lex) skrev 2022-10-30 21:35:38 följande:
    Om du har barn sedan tidigare kommer de dock ärva dig direkt om du dör före din make. De har rätt att få ut sin laglott som är halva arvslotten, direkt. Så det kanske ändå är en poäng att skriva ett testamente så det är klart vad som gäller. 

Ja, det har vi testamente om, men tänkte inte på att skriva nåt om hans arv. Då hade han inte ärvt sina föräldrar än och vi bodde då i hyresbostad. 

Barnen har redan fått sin arvslott kan man säga då han har gett dem pengar till kontantinsats på lgh. 

• Citronella

Du ärver din man även om det är enskild egendom däremot bör ni titta på vad som händer med efter arvet (dvs efter du har gått bort också) Det är inte självklart att dina barn ärver hans del nämligen även om det är ditt, det kan hända att du bara har fri förfoganderätt. 

• Anonym (?)
    Citronella skrev 2022-10-30 21:58:58 följande:

Du ärver din man även om det är enskild egendom däremot bör ni titta på vad som händer med efter arvet (dvs efter du har gått bort också) Det är inte självklart att dina barn ärver hans del nämligen även om det är ditt, det kan hända att du bara har fri förfoganderätt. 

Vi har som sagt inget testamente kring det, bara kring om jag dör före honom eftersom jag har barn, men inte han. 

I hans föräldrars testamente stod bara att det var enskild egendom. 

• Citronella
    Anonym (?) skrev 2022-10-30 22:14:07 följande:

Vi har som sagt inget testamente kring det, bara kring om jag dör före honom eftersom jag har barn, men inte han. 

I hans föräldrars testamente stod bara att det var enskild egendom. 

Då kan det hända att kusinen ärver hans del efter ni båda har gått bort. Jag tycker ni ska boka tid hos en jurist. 
  • Anonym (Lex)
    Citronella skrev 2022-10-30 22:26:42 följande:
    Då kan det hända att kusinen ärver hans del efter ni båda har gått bort. Jag tycker ni ska boka tid hos en jurist. 
    Kusiner ärver inte, de ingår inte i någon av arvsklasserna. Så det är inte möjligt. 
  • Anonym (Barn)

Har han inga egna barn, inga föräldrar, inga syskon, inga syskonbarn bör han verkligen skriva ett testamenet. 

Dör du före honom riskerar mycket att gå till allmänna arvsfonden. Är han inte ok med det bör han kanske skicka pengarna åt annat håll.

• Anonym (X)
    Anonym (Barn) skrev 2022-10-31 08:12:19 följande:

Har han inga egna barn, inga föräldrar, inga syskon, inga syskonbarn bör han verkligen skriva ett testamenet. 

Dör du före honom riskerar mycket att gå till allmänna arvsfonden. Är han inte ok med det bör han kanske skicka pengarna åt annat håll.

Missade du att de är gifta?
Svar på tråden Kan min man ge mig sitt arv?