• gladtjej84

Kollega med psykisk ohälsa - ohållbart!

Hej!

Jag har under 5 års tid arbetat med en kollega som enligt mig har någon form av psykisk ohälsa som tar sig uttryck i att han blir arg, snappar, surar, ger gliringar och är otrevlig mot folk på jobbet. Det kan komma när som helst. Jag har försökt att prata med personen om att söka hjälp, men han slår bara ifrån sig eller säger att han också tänkt det, men vill vänta. Vi är oftast goda arbetskollegor, och umgås bra på jobbet.

Till saken hör nu att han sedan augusti har fått en arbetsledarroll - det vill säga - han ska leda vårt arbete. Det har dock inte gått så bra, dels då han gör egna planer för arbetet och underhåller oss information och att han inte kan ta kritik eller förslag i hur vi ska göra inte heller andras hjälp i arbetet, och folk gruppen har velat hjälpa och komma med inputs. Då slår kollegan backut, blir arg och sur, inte öppet men indirekt genom att inte svara, vända sig bort, inte prata med oss, och vara svart i blicken. Mig spände han ögonen i, alldeles svart i blicken, och sa "duuuuu, alltså, jag har koll!!" på ett otrevligt och argt sätt. Vid ett annat tillfälle satt han och sparkade på min stol, när han tyckte att jag hade pratat för mycket. Det finns många liknande exempel. Vi har försökt ta upp detta med honom, men han klarar inte av att ta samtal om det, och vi andra mår mycket dåligt av hans beteende som generar olust och otrygghet.

Igår pratade jag med min chef, efter 5 års tid. Jag orkade inte mer, när jag själv fått elaka kommentarer out of the blue... och nu sedan i augusti ser jag andra runt i kring må dåligt och vi kommer inte framåt i vårt arbete.  Chefen lyssnade och tog mig på allvar. Trots det känner jag mig hemsk, och tror att detta kommer leda till ännu mer ilska och osämja från kollegans sida. 

Vad kan jag göra? Har jag gjort fel? Min chef var helt med på att jag inte kunde prata med honom direkt då han har denna tendens av ilska. Hon visste lite om situationen ioch hade god förståelse. Samtidigt som jag också känner mig elak som har gått bakom ryggen. 

• Svar på tråden Kollega med psykisk ohälsa - ohållbart!
  • Litorina

Jag tycker att du gjorde helt rätt. Du har försökt prata med personen och det har inte fungerat. 

• Jemp

Helt rätt gjort. Hans beteende (oavsett orsak) blir ju ett stort arbetsmiljöproblem. 

• Virriga Vera

Eftersom du/ni har försökt att prata med kollegan så gjorde du rätt som tog upp det med chefen.

• Lönnsirap

Jag tänker att det är viktigt att snabbt signalera om en person som hamnar i arbetsledande roll inte klarar av att vara professionell och just leda arbetet.

Självklart ska du ta detta med chefen. I hennes roll ingår ju att just fördela arbetet och hon behöver veta hur ni kollegor upplever situationen. 

Jag tänker att detta inte bara är en fråga om din kollegas ohälsa, utan precis lika mycket en fråga om att man behöver klara av sina arbetsuppgifter. 

• gladtjej84

Tack för era fina svar!

Jag vet ju egentligen att jag har gjort rätt och att hade inte jag gjort det så hade förmodligen någon annan. 

Det som känns jobbigt är hur det kommer bli när det tas upp med honom. Eftersom han har en historik av att reagera oerhört kränkt vid minst kritik, så känns detta oerhört skrämmande och jobbigt. Även om jag känner att jag kan och behöver säga vissa saker och markera tydligt vad som är oprofessionellt och inte okej på arbetsplatsen. 

Jag har bara en rädsla för att det ska bli ännu värre efter vårt samtal.

• Lönnsirap
    gladtjej84 skrev 2022-11-03 08:34:55 följande:

Tack för era fina svar!

Jag vet ju egentligen att jag har gjort rätt och att hade inte jag gjort det så hade förmodligen någon annan. 

Det som känns jobbigt är hur det kommer bli när det tas upp med honom. Eftersom han har en historik av att reagera oerhört kränkt vid minst kritik, så känns detta oerhört skrämmande och jobbigt. Även om jag känner att jag kan och behöver säga vissa saker och markera tydligt vad som är oprofessionellt och inte okej på arbetsplatsen. 

Jag har bara en rädsla för att det ska bli ännu värre efter vårt samtal.

Det är ett fullkomligt rimligt antagande att det ev. kommer bli värre efter att du lyft frågan... Men att låta bli att ta tag i saker som är viktiga p.g.a. rädsla för konsekvenser är att inte låta människor få möjlighet att lösa situationen.

Som arbetsledare behöver man stå ut med att folk kanske inte uppskattar ens ledning och det är faktiskt en del av hans uppdrag. Att bli kränkt är mänskligt, men att tänka att du har ett ansvar i hur han reagerar är att ta det hela för långt. 

Det är ett förtroendeuppdrag att vara i arbetsledande situation och han får antingen skärpa sig tillräckligt, eller så får du åter återkoppla till ledningen att det inte fungerar.

Uppenbart har de inte fått tillräckligt med ledtrådar om hur din kollega fungerar, eller så har han också goda egenskaper som behövs.
  • gladtjej84

Ja såhär i efterhand så känns det faktiskt som att jag borde ha dokumenterat fler händelser, och jag tänker att det är det vi får börja göra nu, för det finns så mycket i detta som inte är okej. 

Jag håller med om att jag inte ska ta ansvar för hur det blir efteråt, utan att det får stå för honom om han vill välja att ta till sig kritiken och faktiskt förbättra sig, tror tyvärr inte att han kan det. Men han har ett val här nu och så får han visa om han kan ha detta uppdrag eller inte. Det kan sluta med att han byter jobb.

• gladtjej84
    Citronella skrev 2022-11-03 09:32:08 följande:
    Kollega med psykisk ohälsa - ohållbart!

Jag tycker ni ska börja samla underlag för att sparka honom. 

Jag blir nyfiken på vad du menar med underlag? 
  • Citronella
    gladtjej84 skrev 2022-11-03 09:45:15 följande:
    Jag blir nyfiken på vad du menar med underlag? 
    Man kan inte bara sparka en fast anställd först måste man t.ex ge skriftliga varningar och den anställdas beteende (som att inte följa order) måste dokumenteras. Det bästa är om de får hjälp av en jurist så det blir korrekt utfört 
Svar på tråden Kollega med psykisk ohälsa - ohållbart!