• Anonym (Vill göra rätt o hålla en sista vilja.)

Hjälp mig att sätta undan pengar så att jag kan få bostadstillägg.

Ok, jag förstår hur rubriken låter men jag menar inte så.
    Jag har frågat försäkringskassa om hjälp med detta men de säger bara att jag får lösa det.
    Så här är det.....jag har blivit beviljat sjukersättning o min ersättning blir så låg att jag kommer inte att kunna betala hyran på 7000kr, Bor litet o utanför mindre ort.
    Men jag har inte rätt till sjukersättning pga av att jag har en stor summa sparade pengar på banken som inte är mina men finns på mitt sparkonto.
    Det är mitt barns pengar som h*n fått i arv o där det finns skrivet när pengarna ska användas, till vad o andra bestämmelser.
    Jag lovade att inte röra pengarna o skulle jag göra det, skulle jag aldrig kunna betala tillbaka dem då jag har en sjukdom som tar död på mig.
    Försäkringskassan sa att jag kunde öppna ett konto i mitt barns namn o ha pengar där, men då finns ju risken att pengarna kommer användas till annat när h*n får tillgång till kontot.
    Vad kan jag göra? 
    Jag har ingen som kan hjälpa mig o jag behöver bostadstillägget.
    Jag äger inget av värde, röker inte, snusar inte, dricker inte alkohol, reser aldrig o lever så snålt jag kan. Jag fick straxt under 10 000 kr då jag var sjukskriven o vart det i flera år, utan att söka ekonomisk hjälp, men nu går det inte utan.
    Plocka ut pengarna o lägga dem i madrassen är ju ett alternativ men inget bra. Smarta människor, hjälp mig. 

• Svar på tråden Hjälp mig att sätta undan pengar så att jag kan få bostadstillägg.
  • Elin pelin

Svar på "anonym Hjo"

Kapitalförsäkring kan du inte ha i barn namn, du måste vara myndig. Däremot kan du ha barnet som förmånstagare.

(Jag kan inte citera, därav mina lite "jobba" svar)

• Friger
    kioskvältare skrev 2022-11-05 19:14:36 följande:

Hur kan ett arv till ditt barn som är så stort att det gör att du inte kan få bostadstillägg ha hamnat på ditt konto och inte på ett konto med överförmyndarspärr? Låter väldigt märkligt.

Enkelt. Om din pappa ger dig pengar och säger att du ska ge dem till ditt barn eller någon annan. Då blir det ju så.

Bygger ju på förtroende. Men de flesta är ärliga.
  • Xlr8

Lite off topic men varför i hela friden har du som ej på ett isk å investerade. Om hur många år ska pengarna används?
    Hur mkt är det? Värt att trolla över dom till skatteparadis?
    Knyt dom i ett företag? Du har rätt att låna ut pengar samt ta ränta på dom.

• Anonym (S)
    Anonym (Vill göra rätt o hålla en sista vilja.) skrev 2022-11-05 18:54:17 följande:
    Inte sjukersättningen utan bostadstillägget påverkas av hur mycket pengar man har sparade. 
    Det är pengar som har getts vid födelsedagar, jul, namnsdagar, vid olika prestationer redan från dagisnivå, funnits i påskäggen osv osv. 
    Kan jag öppna ett sånt konto?
    Så det är inte ett arv då?
  • Friger
    Xlr8 skrev 2022-11-05 19:19:12 följande:

Lite off topic men varför i hela friden har du som ej på ett isk å investerade. Om hur många år ska pengarna används?
    Hur mkt är det? Värt att trolla över dom till skatteparadis?
    Knyt dom i ett företag? Du har rätt att låna ut pengar samt ta ränta på dom.

Om TS är till att avlida själv är ett anonymt nummer-konto på hejsan-hoppsan-öarna inte det bästa.

Kapitalförsäkring är typ som ISK. Men ändå inte. Men absolut, lägga in pengarna i någon fond vore inte fel. Välj någon typ Avanza Zero eller något liknande om du inte behärskar fonder/aktier.
  • Anonym (Hjo)

Elin Pelin: Ok, tack, bra att du rättar. Vill inte ge dåliga eller felaktiga råd, har bara googlat mig fram här. 

• Jemp

Låter underligt att du har barnets arv på ditt konto? Hen lär ju ha en god man? Och nej du kan nog inte undanhålla arvet för myndigt barn. 

• Anonym (Vill göra rätt o hålla en sista vilja.)

Istället för att det har köpts dyra leksaker så har mitt barn fått en liten billig sak, godisbit osv o så har jag fått ett kuvert med pengar som ska gå till framtiden. 
    Självklart har detta inte varit det bästa o vi borde ha gjort på annat sätt.
    Lätt att vara efterklok o jag är inte född smart.
    Ska kolla upp det ni har skrivit, för jag vill göra rätt åt alla håll o kanter. 

• Anonym (W)

Det du pratar om är inte arv utan gåvor. Hur kan det ha bestämmelser?

Är det barnets så är det, finns inte mycket annat att göra än att hoppas att denne inte spenderar allt.

• Anonym (Sits)
    Anonym (W) skrev 2022-11-05 21:38:50 följande:

Det du pratar om är inte arv utan gåvor. Hur kan det ha bestämmelser?

Är det barnets så är det, finns inte mycket annat att göra än att hoppas att denne inte spenderar allt.

Det är ett flertal gåvor och med önskemål om vart pengarna ska gå. Inga juridiska krav alltså.
  • Anonym (bank)

Ring och prata med banken. De borde kunna hjälpa dig. 

Vi har kapitalförsäkring på ett par konton till barnen så de inte kan röra pengarna förren typ 22 års ålder. Bankens rekommendation var att lägga den efter 20-årsdagen. Vi tyckte 22 var lagom. Kanske de pluggar på någon vidare utbildning då eller är på gång att skaffa familj tidigt om de har den önskan. Oavsett så borde de kommit lite längre i hjärnan än att få ut en "massa" pengar och lägga på öl, sprit och uteliv. 

• Anonym (123)
    kioskvältare skrev 2022-11-05 19:14:36 följande:

Hur kan ett arv till ditt barn som är så stort att det gör att du inte kan få bostadstillägg ha hamnat på ditt konto och inte på ett konto med överförmyndarspärr? Låter väldigt märkligt.

Det fattar inte jag heller? Finns det testamente med villkoren och hur hanterades arvsskiftet?
  • kioskvältare
    Anonym (Vill göra rätt o hålla en sista vilja.) skrev 2022-11-05 21:28:50 följande:

Istället för att det har köpts dyra leksaker så har mitt barn fått en liten billig sak, godisbit osv o så har jag fått ett kuvert med pengar som ska gå till framtiden. 
    Självklart har detta inte varit det bästa o vi borde ha gjort på annat sätt.
    Lätt att vara efterklok o jag är inte född smart.
    Ska kolla upp det ni har skrivit, för jag vill göra rätt åt alla håll o kanter. 

Du har alltså fått kontanter i kuvert som uppgår till närmare miljonen som du satt in på ditt konto? För det måste röra sig om uppemot en miljon om du inte ska få något bostadstillägg alls. 

Väldigt generösa gåvor får man säga. Men ja det låter minst sagt korkat att bara sätta in dessa stora summor på sitt eget konto, dessutom troligen utan någon avkastning.
    Anonym (123) skrev 2022-11-06 00:13:02 följande:
    Det fattar inte jag heller? Finns det testamente med villkoren och hur hanterades arvsskiftet?
    Det rör sig sannolikt inte om något verkligt/officiellt arv utan gåvor som getts till TS istället för till barnet under uppväxten. Barnet verkar inte vara särskilt gammalt heller så det låter helt orimligt att summor uppemot en miljon skulle ges på det viset, kontanter i kuvert.
  • Anonym (SL)

Pengarna är ju inte till dig utan till ditt barn. Du är egentligen endast ansvarig att se till att ditt barn får pengarna och vidarebefodra önskan om ändamål till ditt barn.
    Den dagen hen är myndig är det hens ansvar att avgöra om löftet är möjligt att hållas eller inte.

Din pappa har lagt ett ansvar på dig som kanske  blir omöjlig att hålla eftersom gåvan/gåvorna inte är till dig. Genom att han inte tagit den juridiska vägen så har han ju även valt att inte säkerhetsställa att det blir som han önskat. 
    Din personliga ekonomi riskerar dessutom att haverera och det kan jag inte tänka mig att din pappa skulle velat.
    Du kan ju alltid kolla med jurist om du kan upprätta något form av gåvobrev med förbehåll kring pengarna. Gåvan blir ju dock från dig och inte från din pappa och jag vet inte om det är möjligt och om det kanske ställer till det för dig med försäkringskassan.

Om det inte går att lösa på annat sätt än att öppna kontot i barnets namb så blir ju din uppgift förutom att ge pengarna till ditt barn att uppfostra och stötta hen att få strategier kring privatekonomi så att hen inte rör pengarna i onödan.
    Hur det sen blir kan du inte göra så mycket åt...

• Anonym (Kr)

Gör det enkelt för dig, sätt över pengarna på ett konto som tillhör din dotter.

Använd sen åren till hon blir 18 att uppfostra henne till en ansvarsfull vuxen med kunskap om privatekonomi så hon inte bränner pengarna på sprit. 

• Xlr8
    Friger skrev 2022-11-05 19:25:11 följande:
    Om TS är till att avlida själv är ett anonymt nummer-konto på hejsan-hoppsan-öarna inte det bästa.

Kapitalförsäkring är typ som ISK. Men ändå inte. Men absolut, lägga in pengarna i någon fond vore inte fel. Välj någon typ Avanza Zero eller något liknande om du inte behärskar fonder/aktier.
    Jo det är nog att föredra om det går att göra så. Onödigt att göra vita pengar svarta. Gör att sen behöva tvätta dom. 
    Enda fördelen är att om hon nu är sjukskriven och kanske har lite ork att jobba hemifrån samt att det är en större summa kan hon med olika företag undgå att betala en massa skatt på olika saker. Väldigt lukrativt och det syns ingen stans att hon orkar jobba lite hemifrån.

Säkerheten om hon avlider med pengar i skatteparadis är inte sämre än kapitalförsäkring om man ser till att det blir så. 
  • Egon den stora

Varför har du ens från början satt barnens pengar på ditt eget konto?  
    Som många andra sagt så är det ju bara att starta konto för barnet och föra över dit, men det skulle ju gjorts direkt. 
    Att barn får tillgång till sina pengar som vuxna är det normala. 

Svar på tråden Hjälp mig att sätta undan pengar så att jag kan få bostadstillägg.