• Anonym (Ts)

Inför ihopflytt

Hej! 
    Jag och min partner ska flytta ihop efter några år tillsammans. Vi har båda barn sedan tidigare, jag har mina på heltid och hens barn bor på annan ort och de träffas regelbundet.

Vi har ännu inte pratat om ekonomi, vilket ger mig lite panik eftersom jag är en sådan som vill att allt ska vara uppklarat redan innan.
    Har också blivit utsatt för (bland massa annat) ekonomisk misshandel i många år i en tidigare relation så har svårt att se vad som är rättvist utan att själv ta på mig alla kostnader 😅
    Har alltså inte själv lyft frågan än eftersom jag inte vet själv vart jag står i den..😬

I dagsläget har jag högre inkomst, dock kommer partnern få högre när hen är klar med studier
    Jag får barnbidrag+underhåll för mina barn,
    Hen betalar underhåll för sitt, samt resor.

Det jag känner är viktigast är att alla barn får samma möjligheter. Hen sparar tex till sitt barn, och jag vill få möjlighet att spara till mina (något jag ej haft ekonomisk möjlighet till tidigare).
    Är det rimligt att vilja låta hela barnbidrag+underhåll gå oavkortat till barnen? Dvs till kläder, aktivitet, busskort, sparande etc.
    Alltså att räkna det som barnens och hålla det utanför våra inkomster?

I övrigt, ni som lever med ny partner, kanske särskilt där ni har fler barn än partnern, hur har ni lagt upp er ekonomi?

(Vill tillägga att min partner inte är snål överhuvudtaget, och att ingen av oss vill utnyttja den andra, vill bara ha mer kött på benen inför vårt samtal så det känns rättvist för oss båda)
  • Svar på tråden Inför ihopflytt
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Beror på) skrev 2022-11-05 21:18:57 följande:
    Jag nämnde att exet lever eftersom du ens tog upp det, som att personens existens skulle ha någon betydelse för att flytta ihop eller inte.

Både ts och blivande sambon har barn, båda måste betala för dem på ett sätt eller ett annat. Att ha barn är dock i sig inte en ekonomisk komplikation, bara pengarna runt omkring i så fall. Ts pratar ju bara om pengarna här, inte hur det annars skulle vara att bo tillsammans om ena tar med sig barn in i boendet, och den andras barn lär ju vara där också av och till för den delen.
    Jag tog inte upp det???
    Blandar du ihop mig med någon annan nu?

Det är alltid mer komplicerat när det är ungar med i bilden.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Svårt) skrev 2022-11-05 21:21:52 följande:

Man kan nog krångla till det hur mycket man vill. Eller så gör man det enkelt o delar på allt.

Min partner hade 2 barn sen innan o jag ett. Vi har sen dag 1 valt att göra allt 100% rättvist för honom, mig och alla barn. 

Vi har gemensam ekonomi och betalar räkningar, mat, kläder osv för barnen tillsammans. Ibland åker jag med hans barn o shoppar och betalar för det, oftast är det jag som handlar och betalar maten för alla, och han brukar betala mer på räkningar. I slutändan har vi betalt ungefär lika mycket på alla poster. Vi har ett gemensamt konto där alla räkningar dra och även sparande till barnen, lika mycket tills alla barn. 

Vi köpte ett hus tillsammans där den ena av oss gick in med 1,5 miljon i kontantinsats och den andra 300 000, men vi äger huset 50 % var idag då vi vill dela lika på allt. Är gifta men inget äktenskapsförord. Då skulle det vara som att man planerar att gå skilda vägar. 

Oj, det var antingen modigt eller dumdristigt. Beroende på vem av er som blir förloraren vid en skilsmässa.
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Donna) skrev 2022-11-05 21:42:36 följande:
    Oj, det var antingen modigt eller dumdristigt. Beroende på vem av er som blir förloraren vid en skilsmässa.
    Hur mycket eller lite andra än tror det så är vi både 100% övertygade om att vi aldrig kommer skilja oss. Men känner man inte så kanske det behövs både hängslen och livrem med separata ekonomier och äktenskapsförord. Ingen av oss har varit gift förut eller satsat på detta sätt tidigare, och då vi båda känner lika så finns det inga fel. Tror inte någon av oss känner sig som varken modig eller dumdristig. Det enda man kan sörja är att vi inte träffade varandra tidigare och prickade rätt direkt.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Svårt) skrev 2022-11-05 21:48:08 följande:
    Hur mycket eller lite andra än tror det så är vi både 100% övertygade om att vi aldrig kommer skilja oss. Men känner man inte så kanske det behövs både hängslen och livrem med separata ekonomier och äktenskapsförord. Ingen av oss har varit gift förut eller satsat på detta sätt tidigare, och då vi båda känner lika så finns det inga fel. Tror inte någon av oss känner sig som varken modig eller dumdristig. Det enda man kan sörja är att vi inte träffade varandra tidigare och prickade rätt direkt.
    Kul att ni hittat rätt! Men att ha äktenskapsförord är bara smart och betyder inte att man räknar med skilsmässa för det.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Svårt) skrev 2022-11-05 21:48:08 följande:
    Ni har aldrig satsat på detta sätt tidigare säger du, men ni har ju för fasen skaffat barn på varsitt håll tidigare och det är ett mycket större åtagande än att gifta sig.

Äktenskapet kan man avsluta med kidsen är där de är, plus exet/exen.

Förstår inte hur du kan se ett äktenskap som ett större åtagande än barn.

Sen tror jag nog att den stora majoriteten tror till 100% att det ska hålla när man gifter sig, trots att 50% skiljer sig.
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Donna) skrev 2022-11-05 21:53:17 följande:
    Ni har aldrig satsat på detta sätt tidigare säger du, men ni har ju för fasen skaffat barn på varsitt håll tidigare och det är ett mycket större åtagande än att gifta sig.

Äktenskapet kan man avsluta med kidsen är där de är, plus exet/exen.

Förstår inte hur du kan se ett äktenskap som ett större åtagande än barn.

Sen tror jag nog att den stora majoriteten tror till 100% att det ska hålla när man gifter sig, trots att 50% skiljer sig.

Hmm, var har jag sagt att äktenskapet är ett större åtagande än barn? Vi har även gemensamma barn ja?vi båda var ganska unga med våra första partners?de valen hade helt klart kunnat göras bättre.  

Barnen från tidigare förhållanden kommer givetvis att finnas kvar, men deras andra föräldrar behöver man inte ha nåt mer med att göra så snart barnet fyllt 18. De kommer inte alltid att finnas kvar. Ser ingen som helst anledning att ha någon kontakt med mitt barns pappa när barnet är 18 och myndig och inga papper behöver skrivas på eller godkännande om nåt ö.h.t. Knappast så vi går på samma familjemiddagar. Sen fattar jag att andra håller varandra närmre. 

Och nej, jag kallar dom inte X. X vadå liksom? Ett X låter som nåt man själv har kvar, eller ännu värre, en fd. Han är mitt barns pappa ja, men han är inget för mig. Eller så kallar jag honom vid namn. Men aldrig X. Vet inte om du förstår skillnaden?

• Anonym (Donna)
    Anonym (Svårt) skrev 2022-11-05 22:11:06 följande:

Hmm, var har jag sagt att äktenskapet är ett större åtagande än barn? Vi har även gemensamma barn ja?vi båda var ganska unga med våra första partners?de valen hade helt klart kunnat göras bättre.  

Barnen från tidigare förhållanden kommer givetvis att finnas kvar, men deras andra föräldrar behöver man inte ha nåt mer med att göra så snart barnet fyllt 18. De kommer inte alltid att finnas kvar. Ser ingen som helst anledning att ha någon kontakt med mitt barns pappa när barnet är 18 och myndig och inga papper behöver skrivas på eller godkännande om nåt ö.h.t. Knappast så vi går på samma familjemiddagar. Sen fattar jag att andra håller varandra närmre. 

Och nej, jag kallar dom inte X. X vadå liksom? Ett X låter som nåt man själv har kvar, eller ännu värre, en fd. Han är mitt barns pappa ja, men han är inget för mig. Eller så kallar jag honom vid namn. Men aldrig X. Vet inte om du förstår skillnaden?

Du skrev att ingen av er har satsat på detta sätt tidigare.
    Som att detta är det största ni har gjort.
    Därav min jämförelse med att skaffa barn, som de facto är ett mycket större åtagande än att säga ja till ett äktenskap.

Att totalt bryta med den andra föräldern när barnet fyller 18 är att göra barnet illa, en riktig råsnyting mitt i ansiktet ger mindre skada. Tro mig.
    Sen behöver mansåklart inte gå på familjemiddagar med sitt ex om man inte vill. Även om det artonåriga barnet kanske skulle uppskatta det.

Ett ex är ju en del av ens livs historia. Ditt ex gjorde du det största man kan göra, för första gången. OCh det är fan inte kattskit.

Sen avslutar du med ett misslyckat försök att förminska mig. Ska du  komma i närheten av att lyckas med det så får du nog anstränga dig lite mer.

Du låter mycket naiv och väldigt ung, men du kommer förstå tids nog. Tiden har en förmåga att utveckla sinnena vet du.
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Donna) skrev 2022-11-05 22:28:48 följande:
    Du skrev att ingen av er har satsat på detta sätt tidigare.
    Som att detta är det största ni har gjort.
    Därav min jämförelse med att skaffa barn, som de facto är ett mycket större åtagande än att säga ja till ett äktenskap.

Att totalt bryta med den andra föräldern när barnet fyller 18 är att göra barnet illa, en riktig råsnyting mitt i ansiktet ger mindre skada. Tro mig.
    Sen behöver mansåklart inte gå på familjemiddagar med sitt ex om man inte vill. Även om det artonåriga barnet kanske skulle uppskatta det.

Ett ex är ju en del av ens livs historia. Ditt ex gjorde du det största man kan göra, för första gången. OCh det är fan inte kattskit.

Sen avslutar du med ett misslyckat försök att förminska mig. Ska du  komma i närheten av att lyckas med det så får du nog anstränga dig lite mer.

Du låter mycket naiv och väldigt ung, men du kommer förstå tids nog. Tiden har en förmåga att utveckla sinnena vet du.

Vet inte riktigt vad du menar med misslyckat försök att förminska dig? Av det jag kan läsa så är det du som ifrågasatt vad jag skrivit och då antar jag att du vill ha ett svar eller? 

Jag har inte sagt att jag kommer klippa av mitt äldsta barns pappa så fort barnet blir 18, men jag kommer heller inte vilja ha nåt som helst att göra med denne i onödan. Det vill jag inte ha nu heller. Några familjemiddagar har vi inte nu o kommer aldrig ha. Men skulle det va så att barnet bjuder över när denne är 20 så kommer jag självklart även om pappan skulle vara där. Men kommer aldrig fira något ihop med honom som jul eller födelsedag eller student hemma hos mig. 

Att tycka att ett X är en del av ens livs historia gör kanske vissa eller till och med många, men du ska också veta att det finns dom som jag och flera än mig som tycker att den historian är glömd och begraven. Sen kan man dividera om barnet man har tillsammans in i det oändliga, men för mig har den historian med barnets pappa tagit slut och ser med glädje fram emot den dagen när jag inte längre kommer svara i tfn när den människan ringer, av många olika skäl som jag inte går in på nu.

Men det är aldrig så enkelt som många tror och några enkla svar finns det inte, särskilt inte utifrån vad man läst i några rader. 

Många tror att dom vet bäst och visst så kan det vara ibland, men att tro att man vet vad som är bäst för alla eller hur andra borde tänka , borde känna eller vilka, ja då är man ruskigt fel ute.

• Tow2Mater

Ska ni fordela utgifterna % efter era inkomster är det inte rimligt att låta hela underhållen gå oavkortat till barnens kläder, aktivitet, busskort, sparande etc. Det är ju pengar som även ska täcka upp for den andra forälderns del for barnen av rum/el/vatten/internet/telefon/etc, dvs barnens boende- och levnadsomkostnader. Beroende på hur mycker han och ditt ex betalar i underhåll, kan det ju slå fel om ni inte beaktar det som inkomst for dig och utgift for honom.

• FuckGoggleAskMe

Det är nog enklast att ni först listar upp utgifterna för gemensamma saker såsom boende, driftskostnader, mat etc, och räknar ut hur stor del var och en borde stå för, beroende på antal barn som påverkar kostnaderna efter hur mycket de bor och äter där. 

Sen får ni se hur era individuella budgetar blir med de inkomster och utgifter var och en har inklusive er del av de gemensamma kostnaderna och underhåll in eller ut. Tycker ni därefter att det känns väldigt orättvist och fel för någon av er, får ni börja diskutera om ni vill fördela de gemensamma kostnaderna annorlunda.   

• Anonym (Kl)

Hahaha, va?? Ska hen betala för din barn? Eller menar du att ni går +/- 0 eftersom hen betalar underhåll?

I ert läge hade jag kört separat ekonomi... Du borde lägga lite mer för att ni behöver bo större p.g.a. din barn. 

• Anonym (Rita)

Du kan ju så klart hålla barnbidrag och underhåll för dig själv. Men å andra sidan bör du bidra mer till matkonto, rörlig el osv eftersom  du och dina barn står för en större del av hushållet än din killes och hans barn. (Då jag fattat det som att dina barn är mer hos er än hans barn). 

Det betyder att du måste lägga mer på tex matkontot än vad han gör. Och om du tar de pengarna från din lön eller barnbidraget spelar ju ingen roll. 

Det lättaste är väl kanske att ni delar på husräkkingar (om ni äger/hyr gemensamt) samt alla fasta gemensamma räkningar. (Ev att du betalar mer på tex el eftersom dina barn kommer förbrukar mer sånt än din killes barn). 
    Och att ni har ett gemensamt matkonto där ni sätter in procentuellt i förhållande till hur många barn man har och hur ofta. Där blir den del alltså större. 

Sen tycker jag det är lättast (när man har barn på olika håll) att i övrigt har ni separat ekonomi. Dvs att pengarna som är kvar på ditt konto efter att pengar till gemensamma saker dragits är dina pengar att göra vad du vill med. 

Ev kan man ha ett gemensamt sparkonto också till semester. Men då måste man prata om vad man har för förväntningar på semester. Ska alla barnen med? Eller bara dina? Då måste du bidra med mer pengar till semestern. 

• Anonym (Rita)

Nät jag läser din trådstart igen så uppfattar jag det som att du är inne på att ni på nåt sätt ska bidra procentuellt efter vad ni tjänar. Eftersom du skriver att du inte vill räkna med ditt barnbidrag. 

För har ni separat ekonomi behöver du varken lägga till eller dra ifrån nåt bidrag överhuvud taget. Då gör du ju bara vad du vill med dina pengar efter att allt gemensamt är betalat.

Men eftersom du vill dra bort bidraget så fattar jag det som att det är något som ska räknas ut på era löner först när du har räknat bort bidraget. 

Hur som helst så har ju du flera barn som bor flera dagar hos er så detta måste du så klart kompensera för ekonomiskt. Det ska inte din nya betala för. Dvs deras mat, kläder, el, telefoner med mera. 

Du skriver att ditt barnbidrag och underhåll ska räknas bort. För det ska gå till barnen. Men du får tänka på att underhåll bland annat ska täcka att den som har barnen behöver större boende. Så det är inte bara prylar. 

Och om ni bestämmer för att dela på allt och ha helt gemensam ekonomi. Hur blir det då om tex nån av barnens mobilräknig ska betalas? Ska din kille betala halva då eller ska du betala det med bidraget du vill behålla? 

Sen så ska ju det bidraget som din kille betalar till sitt ex täcka samma saker för hans barn som det bidraget du får ska täcka för dina barn. Så hur ni än bestämmer er för att göra, om ditt underhåll ska räknas bort från det gemensamma så får ni göra samma med hans lön. Dvs räkna utefter vad han har kvar efter att han har betalat sitt underhåll. 

Svar på tråden Inför ihopflytt