• Anonym (Ångest)

Aktivitetsstöd slut.

Hej! Jag vill inte ha några påhopp, eller dryga kommentarer om anledningen till att jag inte arbetar osv, Då det självklart finns privata anledningar till det, jag vill bara Ha hjälp och stöd. 

mina 450 dagar på altivitetsstödet har tagit slut, och AF säger att det enda jag kan göra är att gå till soc. Vilket jag tyvärr inte är berättigad till. jag har nu gått i 3 månader med 0 kr i inkomst och fått låna pengar för att överleva och levt så snålt som det bara går.. så Min första fråga är- 

kan man få en ny period av aktivitetsstöd? Isf vad krävs för att få det? 

AF har nu mer eller mindre tvingat mig att vara med i rusta och matcha, som är något program dom har. trots att jag inte får någon ersättning för det. Det kostar mig ungefär 200 kr att ta mig till kontoret där rusta och matcha närmast ligger här då jag bor mitt ute i ingenstans. 200 kr som jag inte har. Jag ska Alltså låna pengar för att kunna gå på ett program helt gratis. 

så nästa fråga är-
    kan dom verkligen tvinga mig att gå ett program utan ersättning för det? 

• Svar på tråden Aktivitetsstöd slut.
  • Anonym (sank)

risken om du avbryter är väl att de skriver ut dig och du blir av med ditt sgi.

aktivitetsesättning kan du ansöka om igen med nytt läkarintyg.

men du hade väl planering med fk om vad perioden förväntades leda till?

varför kan du inte gå till soc? det lär ju ta tid innan du får svar från fk.

• Anonym (S)
    Anonym (sank) skrev 2022-11-06 05:26:31 följande:

risken om du avbryter är väl att de skriver ut dig och du blir av med ditt sgi.

aktivitetsesättning kan du ansöka om igen med nytt läkarintyg.

men du hade väl planering med fk om vad perioden förväntades leda till?

varför kan du inte gå till soc? det lär ju ta tid innan du får svar från fk.

Nu blandar du ihop ersättningar.

Aktivitetsstöd=stöd för arbetssökande, tidsbegränsat
    Aktivitetsersättning= som sjukersättning fast för unga upp till 29 år

Till TS
    Varför är du inte berättigad försörjningsstöd?
    Det är ju ett bidrag som söks och bedöms på nytt varje månad.
    Äger ditt boende eller någon annan realiserbar tillgång eller är du gift/sambo och den personen har försörjningsplikt (men kanske vägrar)?

Tror dessvärre inte att du kommer att få tillbaka akt.stöd utan uppfylla nytt arbetsvillkor igen.
    Om du skriver ut dig från arbetsförmedlingen försvinner mycket riktigt din SGI som avgör rätt till ersättning om du blir sjuk.

Du skriver att det finns privata anledningar att du inte jobbar. Vad är det för anledningar (skriv bara om du känner dig bekväm)...skulle du egentligen behövt vara sjukskriven?
  • Anonym (Aktivitetsstöd)

Har du förbrukat 450 ersättningsdagar i jobb-och utvecklingsgarantin så har du gått in i programmet utan att först ha förbrukat en a-kasseperiod. Då är antalet dagar med aktivitetsstöd begränsade och du har bara möjlighet att få en sån period. Om du skulle börja arbeta, få ihop ett arbetsvillkor och bli arbetslös igen så har du givetvis rätt till aktivitetsstöd igen i JOB när du först har förbrukat din a-kasseperiod.

Det kan dock finnas ett undantag och det är om du väljer att studera med aktivitetsstöd i JOB. Även den perioden med aktivitetsstöd är begränsad men hör med AF om du är intresserad. Även din kontakt på rusta och matcha kan hjälpa dig med detta. 

Du kan tacka nej till att fortsätta med rusta och matcha men då kommer ditt beslut i programmet mest troligt bli återkallat och du skrivs ut ur programmet (JOB). Däremot kan du välja att fortsätta vara inskriven på AF som öppet arbetssökande om du vill det. Om du bara var med i programmet för att få aktivitetsstödet så kan du likaväl välja att hoppa av programmet. Det du förlorar då är möjligheter till insatser för prioriterad grupp. Kolla gärna med AF innan så du har all info du behöver. 

Lycka till!

• Anonym (Arbetslös)

Aktivitetsstöd är INTE tidsbegränsat. Jag har haft det i snart 15 år. Du uppbär det så länge du är inskriven i Arbetsförmedlingens jobb- och utvecklingsgaranti, vilket vanligtvis förlängs med ett år i taget.

Om du (TS) har blivit avstängd från garantin, beror det förmodligen på att du har misskött ditt arbetssökande på något sätt. Alltså tackat nej till nån anvisning eller inte aktivitetsrapporterat varje månad som du ska. I så fall bör du försöka övertala din handläggare på AF att skriva in dig i garantin igen.

Aktivitetsstödet är baserat på A-kassan, men ersättningen sjunker från 80% till 65% efter några år. Själv har jag dock fortfarande högsta ersättningen, eftersom även 65% når upp till taket för min del.

• Anonym (Aktivitetsstöd)

Aktivitetsstöd ÄR tidsbegränsat om TS gått in i jobb och utvecklingsgarantin UTAN a-kassa, dvs om TS varit inskriven och arbetslös i 14 månader. 
    Att du har haft aktivitetsstöd så länge beror på att du haft en period med a-kassa innan du gick in i programmet.

• Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Aktivitetsstöd) skrev 2022-11-06 07:33:39 följande:

Aktivitetsstöd ÄR tidsbegränsat om TS gått in i jobb och utvecklingsgarantin UTAN a-kassa, dvs om TS varit inskriven och arbetslös i 14 månader. 
    Att du har haft aktivitetsstöd så länge beror på att du haft en period med a-kassa innan du gick in i programmet.

Okej. Jo, visst har jag haft a-kassa en gång i tiden. Det trodde jag var en förutsättning för att få aktivitetsstöd över huvudtaget, eftersom ersättningsnivån grundar sig på uppgifterna som A-kassan lämnar.
  • Anonym (Wendi)

Det finns bara ett fåtal anledningar till att man inte kan få försörjningsstöd.

En är att man är gift/sambo och en är att man har pengar på kontot. En tredje är att man äger något som är värt mycket, t ex ett hus.

Att ha försörjningsstöd och bli av med det är om man inte följer deras regler och söker jobb tex.

Om du inte kan jobba ts så ska du väl vara sjukskriven och få sjukersättning? 

Om du är gift/sambo får hen försörja dig eller så får du flytta och få soc. Men då behöver du söka jobb eller ha sjukintyg.

• Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Wendi) skrev 2022-11-06 08:12:56 följande:

Det finns bara ett fåtal anledningar till att man inte kan få försörjningsstöd.

En är att man är gift/sambo och en är att man har pengar på kontot. En tredje är att man äger något som är värt mycket, t ex ett hus.

Att ha försörjningsstöd och bli av med det är om man inte följer deras regler och söker jobb tex.

Om du inte kan jobba ts så ska du väl vara sjukskriven och få sjukersättning? 

Om du är gift/sambo får hen försörja dig eller så får du flytta och få soc. Men då behöver du söka jobb eller ha sjukintyg.

TS har väl inte skrivit att hon är sjuk eller inte KAN arbeta? Hon har skrivit att hon inte arbetar. Det betyder bara att man är arbetslös. Du kanske känner till att det är arbetsgivare som avgör om någon ska få ett arbete eller inte.
  • Anonym (Wendi)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2022-11-06 08:39:16 följande:
    TS har väl inte skrivit att hon är sjuk eller inte KAN arbeta? Hon har skrivit att hon inte arbetar. Det betyder bara att man är arbetslös. Du kanske känner till att det är arbetsgivare som avgör om någon ska få ett arbete eller inte.
    Det var därför jag skrev om.

Om du inte kan arbeta.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Wendi) skrev 2022-11-06 08:57:45 följande:
    Det var därför jag skrev om.

Om du inte kan arbeta.
    Precis. Du skrev att OM hon inte kan arbeta så ska hon vara sjukskriven. Varför skulle hon vara det? Sjukskriven ska man bara vara om man är sjuk - inte för att man är arbetslös.
Svar på tråden Aktivitetsstöd slut.