• Anonym (Ångest)

Aktivitetsstöd slut.

Hej! Jag vill inte ha några påhopp, eller dryga kommentarer om anledningen till att jag inte arbetar osv, Då det självklart finns privata anledningar till det, jag vill bara Ha hjälp och stöd. 

mina 450 dagar på altivitetsstödet har tagit slut, och AF säger att det enda jag kan göra är att gå till soc. Vilket jag tyvärr inte är berättigad till. jag har nu gått i 3 månader med 0 kr i inkomst och fått låna pengar för att överleva och levt så snålt som det bara går.. så Min första fråga är- 

kan man få en ny period av aktivitetsstöd? Isf vad krävs för att få det? 

AF har nu mer eller mindre tvingat mig att vara med i rusta och matcha, som är något program dom har. trots att jag inte får någon ersättning för det. Det kostar mig ungefär 200 kr att ta mig till kontoret där rusta och matcha närmast ligger här då jag bor mitt ute i ingenstans. 200 kr som jag inte har. Jag ska Alltså låna pengar för att kunna gå på ett program helt gratis. 

så nästa fråga är-
    kan dom verkligen tvinga mig att gå ett program utan ersättning för det? 

• Svar på tråden Aktivitetsstöd slut.
  • Anonym (Hmm..,,)

Jag är med i Rusta matcha och det kostar mig ingenting så jag förstår inte varför det skulle vara ett problem för dig?

Jag har fått en jobbcoach som ringer mig en gång varannan vecka. Har aldrig träffat mannen irl.

• Anonym (Wendi)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2022-11-06 09:09:11 följande:
    Precis. Du skrev att OM hon inte kan arbeta så ska hon vara sjukskriven. Varför skulle hon vara det? Sjukskriven ska man bara vara om man är sjuk - inte för att man är arbetslös.
    Om man inte kan arbeta pga privata skäl, så handlar det ju om något annat än att en arbetsgivare inte vill anställa en.
    Jag utgick ifrån INTE KAN som i fysiska eller psykiska skäl.

Det var ts jag vände mig till och inte till dig så tänker inte ta mer av den här diskussionen. 
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Wendi) skrev 2022-11-06 10:18:31 följande:
    Om man inte kan arbeta pga privata skäl, så handlar det ju om något annat än att en arbetsgivare inte vill anställa en.
    Jag utgick ifrån INTE KAN som i fysiska eller psykiska skäl.

Det var ts jag vände mig till och inte till dig så tänker inte ta mer av den här diskussionen. 
    Jag utgick också från "INTE KAN" men till skillnad från dig har jag inga förutfattade meningar om arbetslösa och sjukdom. Jag kan inte heller arbeta och anledningen till det är att jag inte har ett arbete. Det kallas att vara arbetslös och behöver inte ha nånting alls med fysiska eller psykiska skäl att göra. Man kan inte knalla in på en arbetsplats och kräva att få en anställning.

Lite OT här, men jag vill också påpeka att en hög arbetslöshet hjälper till att stävja den skenande inflationen, så ett av de viktigaste jobben man kan göra just nu är faktiskt att inte göra något jobb alls. Om TS eller nån annan mår dåligt över att vara arbetslös nu, så är det bara att sträcka på sig och tänka på att ni gör något viktigt för samhället ändå! Glad
  • Anonym (X)

Varför kan du inte få soc? 

• Anonym (Wendi)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2022-11-06 07:13:16 följande:

Aktivitetsstöd är INTE tidsbegränsat. Jag har haft det i snart 15 år. Du uppbär det så länge du är inskriven i Arbetsförmedlingens jobb- och utvecklingsgaranti, vilket vanligtvis förlängs med ett år i taget.

Om du (TS) har blivit avstängd från garantin, beror det förmodligen på att du har misskött ditt arbetssökande på något sätt. Alltså tackat nej till nån anvisning eller inte aktivitetsrapporterat varje månad som du ska. I så fall bör du försöka övertala din handläggare på AF att skriva in dig i garantin igen.

Aktivitetsstödet är baserat på A-kassan, men ersättningen sjunker från 80% till 65% efter några år. Själv har jag dock fortfarande högsta ersättningen, eftersom även 65% når upp till taket för min del.

Anonym (Arbetslös) skrev 2022-11-06 10:37:49 följande:
    Jag utgick också från "INTE KAN" men till skillnad från dig har jag inga förutfattade meningar om arbetslösa och sjukdom. Jag kan inte heller arbeta och anledningen till det är att jag inte har ett arbete. Det kallas att vara arbetslös och behöver inte ha nånting alls med fysiska eller psykiska skäl att göra. Man kan inte knalla in på en arbetsplats och kräva att få en anställning.

Lite OT här, men jag vill också påpeka att en hög arbetslöshet hjälper till att stävja den skenande inflationen, så ett av de viktigaste jobben man kan göra just nu är faktiskt att inte göra något jobb alls. Om TS eller nån annan mår dåligt över att vara arbetslös nu, så är det bara att sträcka på sig och tänka på att ni gör något viktigt för samhället ändå!  // Glad

Du ser det alltså så viktigt att vara arbetslös att du varit hemma i 15 år?

Ditt INTE KAN handlar nog väldigt mycket om att ingen vill anställa dig, men vad är det för skäl?

De flesta arbetslösa säger inte att de INTE KAN jobba pga inget jobb, de KAN jobba och gör vad de kan för att få ett.

Ts skriver privata skäl, varför skulle det vara arbetslös men försöker få jobb? Det gör ju de flesta arbetslösa och är knappast privata skäl.

Om någon säger jag kan inte jobba utgår jag från att det finns ett hinder, inte att ingen anställt en ännu.
  • Anonym (snus)

Du borde kunna få resorna/busskort betalt av arbetsförmedlingen? 

• Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Wendi) skrev 2022-11-06 10:59:01 följande:
    Anonym (Arbetslös) skrev 2022-11-06 10:37:49 följande:

Lite OT här, men jag vill också påpeka att en hög arbetslöshet hjälper till att stävja den skenande inflationen, så ett av de viktigaste jobben man kan göra just nu är faktiskt att inte göra något jobb alls. Om TS eller nån annan mår dåligt över att vara arbetslös nu, så är det bara att sträcka på sig och tänka på att ni gör något viktigt för samhället ändå!  // Glad

Du ser det alltså så viktigt att vara arbetslös att du varit hemma i 15 år?

Ditt INTE KAN handlar nog väldigt mycket om att ingen vill anställa dig, men vad är det för skäl?

De flesta arbetslösa säger inte att de INTE KAN jobba pga inget jobb, de KAN jobba och gör vad de kan för att få ett.

Ts skriver privata skäl, varför skulle det vara arbetslös men försöker få jobb? Det gör ju de flesta arbetslösa och är knappast privata skäl.

Om någon säger jag kan inte jobba utgår jag från att det finns ett hinder, inte att ingen anställt en ännu.
    Tyvärr, såna ynkliga försök att platta till mig funkar inte. Jag är alldeles för medveten om mitt värde. Arbetslös betyder inte heller sysslolös och de senaste två åren har jag skolat om mig mitt i livet (med bibehållet aktivitetsstöd, tack vare covidåtgärd för långtidsarbetslösa) och tar en YH-examen nu om en månad. Men det DU skulle behöva jobba på, är verkligen dina fördomar om andra människor. Ta inte för givet att nån är sjuk eller lat eller tro en massa nedlåtande trams om folk. Det gör bara att du själv framstår som osympatisk och trångsynt och en sån människa vill ingen ha nåt att göra med. Ha det fint nu!
  • Anonym (Wendi)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2022-11-06 11:12:44 följande:
    Tyvärr, såna ynkliga försök att platta till mig funkar inte. Jag är alldeles för medveten om mitt värde. Arbetslös betyder inte heller sysslolös och de senaste två åren har jag skolat om mig mitt i livet (med bibehållet aktivitetsstöd, tack vare covidåtgärd för långtidsarbetslösa) och tar en YH-examen nu om en månad. Men det DU skulle behöva jobba på, är verkligen dina fördomar om andra människor. Ta inte för givet att nån är sjuk eller lat eller tro en massa nedlåtande trams om folk. Det gör bara att du själv framstår som osympatisk och trångsynt och en sån människa vill ingen ha nåt att göra med. Ha det fint nu!
    Var ser du mina fördomar om sjuka?
    Det var ju JAG som skrev att ts borde få sjukersättning, det ligger absolut inga fördomar där, det är väl bara bra att om någon är sjuk att de ändå kan få pengar?

Ordet lat är det bara du som tagit upp.

Du skrev att du inte kan jobba för att du inte har något arbete för att ingen vill anställa dig, och att det pågått i 15 år.
    Då ligger det ju något bakom det. Det är DU som varit otrevlig här, och lägger in en massa saker i vad jag skriver som jag inte har sagt.

Var har jag fördomar om sjuka och var har jag skrivit att folk är lata?

Jag säger bara att OM man inte kan jobba och det finns privata skäl för hinder ska man få hjälp med försörjningen.

Och att INTE KAN jobba handlar mer än om att ingen anställer en.

Du behöver inte tala om dina skäl att du varit hemma i 15 år, men du har ju knappast BARA varit arbetslös, något har ju hindrat dig från att få en anställning. Och de skälen måste ha varit fysiska eller psykiska. Jag lägger dock INGEN värdering i det, bara konstaterar.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (Wendi) skrev 2022-11-06 11:20:18 följande:
    Var ser du mina fördomar om sjuka?
    Det var ju JAG som skrev att ts borde få sjukersättning, det ligger absolut inga fördomar där, det är väl bara bra att om någon är sjuk att de ändå kan få pengar?

Ordet lat är det bara du som tagit upp.

Du skrev att du inte kan jobba för att du inte har något arbete för att ingen vill anställa dig, och att det pågått i 15 år.
    Då ligger det ju något bakom det. Det är DU som varit otrevlig här, och lägger in en massa saker i vad jag skriver som jag inte har sagt.

Var har jag fördomar om sjuka och var har jag skrivit att folk är lata?

Jag säger bara att OM man inte kan jobba och det finns privata skäl för hinder ska man få hjälp med försörjningen.

Och att INTE KAN jobba handlar mer än om att ingen anställer en.

Du behöver inte tala om dina skäl att du varit hemma i 15 år, men du har ju knappast BARA varit arbetslös, något har ju hindrat dig från att få en anställning. Och de skälen måste ha varit fysiska eller psykiska. Jag lägger dock INGEN värdering i det, bara konstaterar.
    Herregud, nu ramlar det ur dig ännu fler fördomar som inte ens är logiska. Om jag hade haft fysiska eller psykiska hinder för att arbeta så HADE jag ju haft sjukersättning. Tro mig, jag är fullt frisk och min hälsa har nog aldrig varit så god som den är nu - förmodligen tack vare att jag har gott om tid att laga hälsosam mat, träna på gym, vara ute i naturen med hundarna och leva ett ganska stressfritt liv. Jag har aktivitetsstöd, vilket man har när man är arbetslös. Inte sjuk. Varför "bara konstaterar" du saker som du inte har någon aning om? Det är detsamma som att vara fördomsfull och det är inte en attraktiv egenskap.
  • Avenia

Eftersom straffet för att man uteblir är indraget bidrag, och du inte har bidrag, så händer inget. Fråga AF för säkerhets skull, men du kan inte gå minus på deras aktivitet.

Svar på tråden Aktivitetsstöd slut.