Anonym (Arbetslös) skrev 2022-11-06 13:03:03 följande:
Det kan jag väl göra. Det känns som att jag kidnappar TS tråd, men det är väl redan försent. Jag hade ett bra och ganska välbetalt arbete som jag förlorade i samband med finanskrisen 2008. Det var lågkonjunktur och svårt att få jobb generellt, precis som den tiden vi går in i nu. Jag har en ganska smal utbildning och inga erfarenheter av enklare jobb som de flesta kan få. AF har heller aldrig uppmanat mig att söka jobb som jag inte har några erfarenheter av. Med tiden gjorde även själva arbetslösheten att det blev svårare, eftersom jag fick en lång lucka i CV:t, vilket ser dåligt ut i en arbetsgivares ögon.
Samtidigt har jag alltid haft många järn i elden och massor att göra ändå, så jag har aldrig långtråkigt och det har nog gjort mig mindre motiverad att vara riktigt aktiv i jobbsökandet. Motivationen har kommit och gått och jag anser att livet handlar om så mycket mer än att bara förvärvsarbete. Ekonomiskt har det heller inte gått nån större nöd på mig, då jag har andra tillgångar än a-kassa/stöd.
Bör väl även tillägga att jag HAR jobbat lite grann under dessa 15 år, men aldrig som tillsvidareanställd eller på heltid. Jag har också undvikit att jobba ihop till ett nytt och sämre arbetsvillkor, eftersom jag inte vill förlora den goda a-kassa som jag har i grunden.
För ett par år sen när covid kom bestämde jag mig ändå för att ta tag i det. Så när AF erbjöd studier med bibehållet aktivitetsstöd, sökte jag in på en YH-utbildning som ger mig en examen nu till jul. Så nästa år var det meningen att jag skulle ha bättre möjligheter att få ett jobb inom det jag studerat till, men nu kommer ju en ny lågkonjunktur och ställer till det + ett politiskt maktskifte som inte är till min fördel på den fronten, så nu känns det osäkert hur det ska gå. Men i "värsta" fall får jag väl sitta hemma och kolla på Netflix på heltid i vinter!

Ja har du tur så får du väl vara hemma 15 år till.
Så du som är smart, varför kunde du inte lära dig enklare arbeten? Var du för fin för dessa arbeten? Det passade inte att bli uska förstår jag?
Du ville behålla din höga a-kassa samtidigt som du hade andra medel att leva på, men du ville hellre leva på skattepengar aka aktivitetsstödet för att du hade många järn i elden med dina fritidsintressen.
Ja du, mina fördomar mot dig är härmed bekräftade, en latmask som hellre levde på skattepengar än sökte jobb.
Och nu hade du tur med lågkonjunkturen tydligen så du kan titta på netflix hela vintern.
Det finns de som inte kan jobba och de som inte vill och det är tydligt vilken kategori du tillhör.
Jag känner folk som jobbar och folk som inte jobbar men INGEN som beter sig som du. Ingen.