Inlägg från: EpicF |Visa alla inlägg
  • EpicF

Sörja min mormor trots att hon var gammal?

Det är naturligt att ha de tankarna du har, "men Hon var gammal, ganska väntat". Men oavsett ålder så har man rätt att sörja på sitt sätt. Man har även rätt att sörja någon som dött som man kanske inte hade en nära familjerelation till. 

För många år sedan jobbade jag som ssk på ett äldreboende. Kom nära en äldre kvinna, henne sörjde jag när hon dog. Vi var inte släkt men hon betydde mycket för mig. Vet att kollegor tyckte det var märkligt att jag sörjde en äldre person jag egentligen inte hade någon relation till. 

• EpicF
    Anonym (Styrka) skrev 2022-11-07 20:50:26 följande:

Min mormor dog nästan 90 år gammal .Jag kunde inte sörja detta ordentligt med tårar ,men hon finns hos mig.Alla sörjer olika och inget är fel.

Man måste inte gråta och visa tårar för att sörja ordenligt  
  • EpicF
    Anonym (Jahaja) skrev 2022-11-07 21:00:16 följande:

Min farsa åkte akut in på demensboende för ett par månader sedan. 
    Han har levt ett långt liv men det fattar han ju inte nu. Känner inte igen någon av oss.
    Borde ju vara bäst att det tog slut i sömnen, han har inget värdigt liv.
    Svårare för morsan såklart.
    Klart man skulle sörja men vill inte se ett sådant ovärdigt avslut. Hoppas det inte dröjer så länge. Är inte värdigt för någon att hålla liv i någon på det sättet.
    Tyvärr .....

Hålla i liv på vilket sätt?
    Att de bor på ett demensboende? 

Om man inte klarar av att bo hemma så är demensboende eller annat äldreboende oftast den bästa lösningen för att få ett bra sista tid, oavsett hur lång den är. 

Att han inte känner igen er beror på att han har långholmen demens. Men det innebär inte att han inte har ett bra liv. 
Svar på tråden Sörja min mormor trots att hon var gammal?