• Anonym (Hatar kränkta människor)

Soc anmäld

Skolan har soc anmält oss för att sonen uttryckt att hans mormor borde dö snart.
    Får man inte uttrycka en sån önskan? ingen annan lider väl av det? 
    Samhället börjar bli så jäkla knepigt med alla som är kränkta för allting hela tiden. 
    Vad skulle skolan, soc eller samhället förlora på en sån önskan?

*Sonen hatar sin mormor 

*hela familjen hatar mormor 

*skulle hon dö skulle vi få ärva en massa pengar som skulle vara till sonens fördel 

Ingen annan påverkas av att en tant som lever på övertid dör

• Svar på tråden Soc anmäld
  • Anonym (Teddy)
    AndreaBD skrev 2022-11-10 14:28:01 följande:
    Vi behöver inte heller veta. Jag har själv erfarenhet av hemska saker som jag har valt att INTE tala om för mina barn. Framför allt så länge de är barn. När de blir vuxna, om de då vill veta mer i detalj vad som ligger bakom, då kan man välja att avslöja mera. 
    Jag svarade Molly50 som skrev att det är upp till ts att berätta varför hon utelämnar informationen till oss i tråden om vad mormor har gjort, ett krav som har förts fram av flera i tråden. Och mitt svar var således att det kan finnas fullt rimliga anledningar till varför ts inte vill delge den infon. Så just det inlägget hade inget med barnen att göra varvid jag inte riktigt förstår ditt inlägg här.
  • molly50
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-10 19:45:49 följande:
    Jag håller inte alls med, varför ska ts behöva räkna med att folk tolkar henne som elak? Ts har ju varit tydlig med att hen tycker att mormor är en hemsk människa som hen inte vill ska träffa barnen.  Varför tror inte folk i tråden på ts, det tycker jag är underligt.
    Och det är helt ok att inte vilja at ens barn ska träffa en människa man inte tycker om.
    Men man kan lämna sina barn utanför de åsikter man har om människan. 
    Och det är det som många reagerar på,att TS har dragit in sitt barn i det hela.
  • AndreaBD
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-10 20:07:12 följande:
    Jag svarade Molly50 som skrev att det är upp till ts att berätta varför hon utelämnar informationen till oss i tråden om vad mormor har gjort, ett krav som har förts fram av flera i tråden. Och mitt svar var således att det kan finnas fullt rimliga anledningar till varför ts inte vill delge den infon. Så just det inlägget hade inget med barnen att göra varvid jag inte riktigt förstår ditt inlägg här.
    Det var en kommentar helt oberoende av dina inlägg. Allt kretsar inte runt dig. 
  • molly50
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-10 19:55:36 följande:
    Ja, jag har läst ts kommentarer och jag måste säga att jag är bestört över vad folk här häver ur sig om ts. Jag förstår ts, jag har liknande erfarenheter utav en släkting som inte är värd att vara människa. Hens barn växte upp med stora problem, inte ett dugg konstigt med uppväxten dom hade. Jag är många gånger förvånad att dom ens lever. Deras liv är svårt, dom har trauman att bära. Empatiska är väl inte något man skulle kalla dom precis men jag som vet mycket av vad dom har gått igenom förstår att man blir avtrubbad av en sån uppväxt. Dom blev själva inte bemötta med empati av sina föräldrar och således har dom svårt att känna empati själv. Att dom hatar speciellt sin ena förälder ser jag som normalt och sunt. Dom har brutit kontakten idag vilket nog var en förutsättning för att dom skulle klara av att fortsätta leva. När dom ärver sina föräldrar så hoppas jag att dom sätter sprätt på pengarna som dom behagar. Jag skulle aldrig få för mig att säga till dom att dom av någon konstig anledning inte borde ta emot sitt arv. Så befängt. Dom förtjänar dom pengarna, det kan jag säga.
    Ja,och det är återigen,helt ok att kapa kontakten med en sådan människa.
    Men att,som TS,dessutom dra in sina barn i sitt hat gentemot mormor är det som är fel.
    TS får som sagt känna vad hon vill. Men hon borde hålla sina barn utanför.
    Att dra in barnen i sitt egna hat kan faktiskt också bidra till att barnen växer upp till oempatiska människor.
    När barnen är vuxna kan man kanske berätta,om barnen själva vill veta.
    Men tills dess så kan man hålla dem utanför. 
  • molly50
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-10 20:00:31 följande:
    Dessutom genomsyras inte alls ts inlägg av att ts vill ärva. Det nämns här och där. Däremot genomsyras inläggen med att mormor är en hemsk människa. Tycker du att det är konstigt att ts hatar mormor?
    Vi vet ju inte ens vad det är mormor har gjort som är så fruktansvärt hemskt.
    Om TS hade berättat det så hade hon kanske fått ett annat gensvar.
    Men när hon bara skriver att mormor har flera miljoner och att hon hoppas att mormor snart dör så att hon får ärva dem så har i alla fall jag svårt att känna medkänsla för TS. 
    Dessutom har hon skrivit att hennes barn har fåt vara med om att ärva flera andra släktingar som har gått bort.
    Det gör att man får känslan av att pengarna betyder mer för TS än vad hennes släktingar gör.
  • Anonym (Teddy)
    AndreaBD skrev 2022-11-10 21:04:21 följande:
    Det var en kommentar helt oberoende av dina inlägg. Allt kretsar inte runt dig. 
    Oj, varför så arg så du måste fälla en sån nedlåtande kommentar? DU svarade på nåt som JAG hade skrivit men jag förstod inte ditt svar. Varför kommenterar du mitt inlägg ifall din kommentar är oberoende av mina inlägg? Udda. Varför citera mig i så fall? 
    Och varför tror du att jag tycker att allt kretsar kring mig? En sådan nedlåtande kommentar kräver sin förklaring tycker jag.
  • Anonym (Teddy)
    molly50 skrev 2022-11-10 21:06:47 följande:
    Ja,och det är återigen,helt ok att kapa kontakten med en sådan människa.
    Men att,som TS,dessutom dra in sina barn i sitt hat gentemot mormor är det som är fel.
    TS får som sagt känna vad hon vill. Men hon borde hålla sina barn utanför.
    Att dra in barnen i sitt egna hat kan faktiskt också bidra till att barnen växer upp till oempatiska människor.
    När barnen är vuxna kan man kanske berätta,om barnen själva vill veta.
    Men tills dess så kan man hålla dem utanför. 
    Jag håller med om att barnen borde hållas utanför, det skriver jag också i min allra första kommentar i denna tråden. Efter det har jag ifrågasatt det förakt och misstro som jag tycker ts blir bemött med. Det är helt enkelt inte vår sak att bedöma huruvida det var rätt eller ej för ts att kapa banden med mormor. Det är heller inte vår sak att misstro ts huruvida hens "hat" mot mormor är rimligt eller ej. Det kan vi inte bedöma utifrån den information vi har fått och jag tycker inte att ts är skyldig att förklara mer än hen vill och orkar. Man måste ju någonstans tro på vad trådstartaren säger i olika trådar och utgå ifrån det.
  • Anonym (Ninni)
    molly50 skrev 2022-11-10 21:10:22 följande:
    Vi vet ju inte ens vad det är mormor har gjort som är så fruktansvärt hemskt.
    Om TS hade berättat det så hade hon kanske fått ett annat gensvar.
    Men när hon bara skriver att mormor har flera miljoner och att hon hoppas att mormor snart dör så att hon får ärva dem så har i alla fall jag svårt att känna medkänsla för TS. 
    Dessutom har hon skrivit att hennes barn har fåt vara med om att ärva flera andra släktingar som har gått bort.
    Det gör att man får känslan av att pengarna betyder mer för TS än vad hennes släktingar gör.

Alltså, om släktingen är ett j-a svin så bryr man sig så klart mer om pengarna än om personen. 

Jag berättade tidigare om en kompis vars förälder var just ett sånt svin. Som ung kunde min kompis säga att det vore skönt om föräldern dog. Idag, många år av missbruk, självskadebeteende och i synnerhet terapi senare, är kompisen istället helt likgiltig inför förälderns död. 

Av vad du skriver gissar jag att du inte har någon närstående som blivit systematiskt plågad av en förälder. Har man sett på nära håll vad det kan göra med en människa är det inte svårt att förstå hur TS resonerar. 

Pengar är inte heller kompensation tagen ur luften. Ser jag till min kompis ligger hen ekonomiskt flera år efter sina jämnåriga. När vi andra pluggade eller fick våra första jobb hankade sig kompisen fram på ströjobb mellan perioderna av sjukskrivningar och terapi. Att behöva ägna år åt att ta sig vidare efter det som föräldern utsatt en för kostar pengar. 

• molly50
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-10 21:38:34 följande:
    Jag håller med om att barnen borde hållas utanför, det skriver jag också i min allra första kommentar i denna tråden. Efter det har jag ifrågasatt det förakt och misstro som jag tycker ts blir bemött med. Det är helt enkelt inte vår sak att bedöma huruvida det var rätt eller ej för ts att kapa banden med mormor. Det är heller inte vår sak att misstro ts huruvida hens "hat" mot mormor är rimligt eller ej. Det kan vi inte bedöma utifrån den information vi har fått och jag tycker inte att ts är skyldig att förklara mer än hen vill och orkar. Man måste ju någonstans tro på vad trådstartaren säger i olika trådar och utgå ifrån det.
    Det är kanske TS sätt att uttrycka sig som många reagerar på.
  • molly50
    Anonym (Ninni) skrev 2022-11-10 21:56:07 följande:

Alltså, om släktingen är ett j-a svin så bryr man sig så klart mer om pengarna än om personen. 

Jag berättade tidigare om en kompis vars förälder var just ett sånt svin. Som ung kunde min kompis säga att det vore skönt om föräldern dog. Idag, många år av missbruk, självskadebeteende och i synnerhet terapi senare, är kompisen istället helt likgiltig inför förälderns död. 

Av vad du skriver gissar jag att du inte har någon närstående som blivit systematiskt plågad av en förälder. Har man sett på nära håll vad det kan göra med en människa är det inte svårt att förstå hur TS resonerar. 

Pengar är inte heller kompensation tagen ur luften. Ser jag till min kompis ligger hen ekonomiskt flera år efter sina jämnåriga. När vi andra pluggade eller fick våra första jobb hankade sig kompisen fram på ströjobb mellan perioderna av sjukskrivningar och terapi. Att behöva ägna år åt att ta sig vidare efter det som föräldern utsatt en för kostar pengar. 

Jag har mist närstående. Men ingen jag har avskytt och tagit avstånd ifrån.
    Men jag har en vän som blivit illa behandlad av en närstående.
    Och den vännen har aldrig blandat in sina barn i den saken.
    Nu,som vuxna,så vet barnen.
    Men innan dess så höll hon dem utanför.
    Varför dra in barnen i sådana saker?
    Det är det som många här vänder sig emot.
  • Anonym (Ninni)
    molly50 skrev 2022-11-10 22:26:56 följande:
    Jag har mist närstående. Men ingen jag har avskytt och tagit avstånd ifrån.
    Men jag har en vän som blivit illa behandlad av en närstående.
    Och den vännen har aldrig blandat in sina barn i den saken.
    Nu,som vuxna,så vet barnen.
    Men innan dess så höll hon dem utanför.
    Varför dra in barnen i sådana saker?
    Det är det som många här vänder sig emot.

Ja, och det gör Teddy och jag med. 

Men jag vänder mig också mot din moralpredikan om vilka känslor TS borde ha för sin förälder. 

• molly50
    Anonym (Ninni) skrev 2022-11-10 22:31:36 följande:

Men jag vänder mig också mot din moralpredikan om vilka känslor TS borde ha för sin förälder. 

Vart någonstans har jag predikat om det? Det får du gärna visa mig.
    Jag har tvärtom skrivit att det är helt ok att ta avstånd från en människa som har behandlat en illa.
    Även om det råkar vara en nära anhörig.
    Det är när man drar in barnen i det hela som det blir fel.
    Och det verkar ju även skolan ha reagerat på då de gjort en anmälan.
    Sen att jag tycker att TS uttrycker sig lite oempatiskt,det står jag för.
    TS behöver inte berätta varför hon hatar mormor så mycket.
    Men hade hon gjort det så hade hon kanske fått lite mer förståelse och medkänsla..
    Det är min tanke.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Ninni) skrev 2022-11-10 22:31:36 följande:

Alla har rätt till sina känslor. Men ett barn mår inte bra av att behöva hantera vuxnas komplexa och svåra känslor. Barn är rätt svartvita och kan omöjligt begripa komplexiteten i det här hatet mot mormor. 

Det är ju inte ovanligt att man varit med om hemska saker som barn, och kan ha mycket bittra känslor gentemot föräldrar som svikit eller misshandlat. 

men man hanterar det med andra vuxna - det ska inte överföras till barnen. Om de dessutom har kontakt alls är det en helt onödig sanning att mata barnet med  Barnet hade mått bättre av att bara veta att kontakt inte är möjlig och att föräldrar inte kommer överens med mormor. Att dra in arv osv är bara fult, det är inte barnets eget behov utan den vuxne som känner såhär. 

Och som sagt: man blir inte anmäld bara sådär även om det låter så här på familjeliv. Jag tror TS är rätt obalanserad och att det finns en förståelig oro över hur barnet har det. 

• Anonym (Stina)

TS, du har hittills bara pratat om dig själv. Men hur mår barnet i detta? Att gå på samtal hos soc kan väcka mycket oro hos barn. Kan du möt den oron? För du sitter väl inte och matar barnet med historier om hur alla är lättkränkta och samhället Ska inte lägga sig i? För då kommer du snart sätta ditt barn i en ännu värre sits. Var vuxen i detta och inse att ditt sätt att se på hur man pratar med barn inte är särskilt vanligt. Älskar du ditt barn så skydda det. 

• Anonym (Ninni)
    Anonym (Stina) skrev 2022-11-10 22:58:11 följande:

Alla har rätt till sina känslor. Men ett barn mår inte bra av att behöva hantera vuxnas komplexa och svåra känslor. Barn är rätt svartvita och kan omöjligt begripa komplexiteten i det här hatet mot mormor. 

Det är ju inte ovanligt att man varit med om hemska saker som barn, och kan ha mycket bittra känslor gentemot föräldrar som svikit eller misshandlat. 

men man hanterar det med andra vuxna - det ska inte överföras till barnen. Om de dessutom har kontakt alls är det en helt onödig sanning att mata barnet med  Barnet hade mått bättre av att bara veta att kontakt inte är möjlig och att föräldrar inte kommer överens med mormor. Att dra in arv osv är bara fult, det är inte barnets eget behov utan den vuxne som känner såhär. 

Och som sagt: man blir inte anmäld bara sådär även om det låter så här på familjeliv. Jag tror TS är rätt obalanserad och att det finns en förståelig oro över hur barnet har det. 

Mmmm. Det är ju också det jag skrivit. Inklusive i det inlägg du citerar... 
  • Tow2Mater

Kanske anmälan var relaterat till att uttrycket mormor borde dö snart  kan tolkas som att han vill ta livet av henne. Det är ju isåfall en bra orsak att ingripa, innan nåt händer.

• AndreaBD
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-10 21:30:27 följande:
    Oj, varför så arg så du måste fälla en sån nedlåtande kommentar? DU svarade på nåt som JAG hade skrivit men jag förstod inte ditt svar. Varför kommenterar du mitt inlägg ifall din kommentar är oberoende av mina inlägg? Udda. Varför citera mig i så fall? 
    Och varför tror du att jag tycker att allt kretsar kring mig? En sådan nedlåtande kommentar kräver sin förklaring tycker jag.
    Poängen är att du antar att det syftar till 100 % på ditt inlägg. Man kan väl också ibland citera ett inlägg - jag mindes inte att det var ditt inlägg - för att man vill komplettera? Och då är det lite märkligt om någon försöker hitta igen sina egna tankar helt och hållet där och även frågar efter. 
  • Anonym (Teddy)
    AndreaBD skrev 2022-11-10 23:56:11 följande:
    Poängen är att du antar att det syftar till 100 % på ditt inlägg. Man kan väl också ibland citera ett inlägg - jag mindes inte att det var ditt inlägg - för att man vill komplettera? Och då är det lite märkligt om någon försöker hitta igen sina egna tankar helt och hållet där och även frågar efter. 
    Om jag citerar någons inlägg så är det ett svar på just det inlägget. Så trodde jag det var för alla. Och man kan absolut citera någons inlägg för att komplettera, men då kan det ju vara trevligt att helt enkelt förklara det då, ifall någon undrar och inte riktigt fattade det. Istället för att ta i med tårna med otrevligheter. Att du tycker det är märkligt att man frågar om något som man inte fattar angående ditt inlägg är väldigt märkligt för mig.
  • AndreaBD
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-11 00:41:02 följande:
    Om jag citerar någons inlägg så är det ett svar på just det inlägget. Så trodde jag det var för alla. Och man kan absolut citera någons inlägg för att komplettera, men då kan det ju vara trevligt att helt enkelt förklara det då, ifall någon undrar och inte riktigt fattade det. Istället för att ta i med tårna med otrevligheter. Att du tycker det är märkligt att man frågar om något som man inte fattar angående ditt inlägg är väldigt märkligt för mig.
    Det fanns inget att förklara närmare. 
  • Anonym (Musse Drägg)
    Anonym (Hatar kränkta människor) skrev 2022-11-09 13:31:31 följande:

Det här jävla forumet ger aldrig något hjälp

Vad hade du väntat dig? Det är ju inte direkt de smartaste människorna i landet som yttrar sig här.
Svar på tråden Soc anmäld