• Urka000

Mamma tar mitt CSN

Hej, jag går i gymnasiet och min mamma har helt och hållet okuperat mitt CSN, hon säger att jag borde skaffa ett jobb om jag nu vill ha pengar, fast CSN:et är ju egentligen ett studiebidrag till den studerande (jag) så att den kan lägga mer tid åt skolan istället för att jobba.
    Jag skulle ju såklart så gärna hitta ett jobb men vi bor i ett mindre samhälle och jag har såklart försökt på alla ställen få ett jobb, jag hittar INGET fast jag har ett bra CV och allt. 

Hon verkar inte förstå att jag behöver det, jag kan aldrig gå och se på bio eller äta med kompisar, jag har inte råd med att köpa kläder och sådant som jag gillar.

Min mamma säger att hon behöver bidraget för att betala hyran, räkningarna och köpa in saker som egentligen är såå onödiga. 
    Jag förstår räkningarna och hyran men behöver hon verkligen hela mitt CSN för det. Det är liksom ändå hennes skyldighet att kunna betala det där själv.

Jag går ju liksom gymnasiet (vilket är frivillig) och därför borde minst få 500kr eller mer av det. Det är ju till främst för saker JAG behöver och inte hon och huset. Asså hon har ju ett jobb som hon tjänar bra på, så jag kan liksom bara inte förstå varför jag inte får något, inte något alls.

Vad ska jag göra? Just nu har jag en månadspeng på ~100kr, men jag vet aldrig för om jag gör ett fel, kan vara vad som helst, tar hon tillbaka de.

Jag har försökt tala med hon att jag borde får minst 500 kr så att jag kan spara och göra det jag vill, alla mina klasskamrater får ju hela sitt CSN, och här står jag med 0 kr eller om jag har tur 100kr. 

Jag vet inte vad jag ska göra😭. Hur ska jag tala med henne, jag behöver tips, vad som helst. Jag kan inte vänta till varje sommar för att sen få ett litet dåligt feriejobb men 50kr i timmer. Pengarna jag fått därifrån har precis tagit slut och jag har ingen inkomst alls.

• Svar på tråden Mamma tar mitt CSN
  • KyligSynaps
    mammatill6 skrev 2022-11-13 00:15:21 följande:
    Nej riksnormen är högre än så men innan mat o övrigt förutom boende är betalt. O ligger de precis över kan ju inte mamman ansöka. för hon är över.

och försörjningsplikten är hos mamman. Och till förfogande har hon inkomaten o dit räknas studiebidraget 
    Nvm, läste fel i det du skrev där.. 
  • mammatill6
    KyligSynaps skrev 2022-11-13 00:19:36 följande:
    Studielån och bidrag från CSN räknas dock inte såsom arbetsrelaterad inkomst.

Men ge dig, vem har skrivit att det räknas som arbetsrelatera inkomst? Det räknas in i mammans inkomst när man söker socialbidrag.

Fram till dess att barnet fyller 18 år är det föräldrarna som har rätt till barnets studiebidrag. Utbetalningen sker därmed till barnets vårdnadshavare. Efter att barnet fyller 18 och blir myndigt har hen själv rätt till pengarna. Anledningen till att regleringen ser ut på detta vis är att studiebidraget inte är någon form av månadspeng, utan ett ekonomiskt stöd till familjen som den studerande ungdomen tillhör. Före barnets 18-årsdag bestämmer därför föräldrarna vad studiebidraget ska gå till. 

Tydligt?

• KyligSynaps
    mammatill6 skrev 2022-11-13 00:23:02 följande:

Men ge dig, vem har skrivit att det räknas som arbetsrelatera inkomst? Det räknas in i mammans inkomst när man söker socialbidrag.

Fram till dess att barnet fyller 18 år är det föräldrarna som har rätt till barnets studiebidrag. Utbetalningen sker därmed till barnets vårdnadshavare. Efter att barnet fyller 18 och blir myndigt har hen själv rätt till pengarna. Anledningen till att regleringen ser ut på detta vis är att studiebidraget inte är någon form av månadspeng, utan ett ekonomiskt stöd till familjen som den studerande ungdomen tillhör. Före barnets 18-årsdag bestämmer därför föräldrarna vad studiebidraget ska gå till. 

Tydligt?

Läs det sista jag skrev, så ser du att jag nyss skrivit att jag misstolkade det du skrev där. 

Mhm, ekonomist stöd.. Till försörjningsplikten. Vilket innebär att barnet ska ha sin del utav ekonomi i hushållet tillgodosedda..

Inte sitta o betala morsans egna internet.. 

Du kan se på det såhär.. Hade mitt barn inte bott hemma.. Hade jag fått betala denna kostnaden i vilket fall? 

När det kommer till hyran, internet, din egen krogrunda? Ja.. Även alla dom där ljusstakarna du började inhandla för alla dotterns pengar.. 
  • KyligSynaps
    mammatill6 skrev 2022-11-13 00:23:02 följande:

Tydligt?

Man kan nästan säga såhär..

Om bidraget är på 1250kr i månaden.. Då kan man lägga undan 750kr.. Detta kan man spendera på en extra tomat till varje middag.. Gemensamma hygienartiklar.. Tandkräm.. 

Så kan dottern ta 500 som hon får göra som hon vill med. Då ingår det att hon ska stå för sina egna kläder när hon o hennes kompisar är ute o handlar.. 
  • mammatill6
    KyligSynaps skrev 2022-11-13 00:31:03 följande:
    Läs det sista jag skrev, så ser du att jag nyss skrivit att jag misstolkade det du skrev där. 

Mhm, ekonomist stöd.. Till försörjningsplikten. Vilket innebär att barnet ska ha sin del utav ekonomi i hushållet tillgodosedda..

Inte sitta o betala morsans egna internet.. 

Du kan se på det såhär.. Hade mitt barn inte bott hemma.. Hade jag fått betala denna kostnaden i vilket fall? 

När det kommer till hyran, internet, din egen krogrunda? Ja.. Även alla dom där ljusstakarna du började inhandla för alla dotterns pengar.. 
    nej innebär ingenstans att barnet har rätt till del av ekonomi.
  • mammatill6
    KyligSynaps skrev 2022-11-13 00:39:20 följande:
    Man kan nästan säga såhär..

Om bidraget är på 1250kr i månaden.. Då kan man lägga undan 750kr.. Detta kan man spendera på en extra tomat till varje middag.. Gemensamma hygienartiklar.. Tandkräm.. 

Så kan dottern ta 500 som hon får göra som hon vill med. Då ingår det att hon ska stå för sina egna kläder när hon o hennes kompisar är ute o handlar.. 
    så kan man göra om ekonomin tillåter.
  • KyligSynaps
    mammatill6 skrev 2022-11-13 00:45:39 följande:
    nej innebär ingenstans att barnet har rätt till del av ekonomi.
    Det står så i lagen för att narcissistiska föräldrar förmodligen började att gråta.

Svara istället på varför den om två år har rätt till hela sitt belopp? 
  • KyligSynaps
    mammatill6 skrev 2022-11-13 00:48:53 följande:
    så kan man göra om ekonomin tillåter.
    Om inte ekonomin tillåter det, kan man ansöka om ett högre bidrag eller fixa sig ett eget socialbidrag. 
  • Anonym (Snöflinga)
    KyligSynaps skrev 2022-11-13 00:50:43 följande:
    Om inte ekonomin tillåter det, kan man ansöka om ett högre bidrag eller fixa sig ett eget socialbidrag. 
    Nej. Man kan inte ansöka om högre studiebidrag eller socialbidrag för att en tonåring under 18 år vill ha månadspeng.
Svar på tråden Mamma tar mitt CSN