• Urka000

Mamma tar mitt CSN

Hej, jag går i gymnasiet och min mamma har helt och hållet okuperat mitt CSN, hon säger att jag borde skaffa ett jobb om jag nu vill ha pengar, fast CSN:et är ju egentligen ett studiebidrag till den studerande (jag) så att den kan lägga mer tid åt skolan istället för att jobba.
    Jag skulle ju såklart så gärna hitta ett jobb men vi bor i ett mindre samhälle och jag har såklart försökt på alla ställen få ett jobb, jag hittar INGET fast jag har ett bra CV och allt. 

Hon verkar inte förstå att jag behöver det, jag kan aldrig gå och se på bio eller äta med kompisar, jag har inte råd med att köpa kläder och sådant som jag gillar.

Min mamma säger att hon behöver bidraget för att betala hyran, räkningarna och köpa in saker som egentligen är såå onödiga. 
    Jag förstår räkningarna och hyran men behöver hon verkligen hela mitt CSN för det. Det är liksom ändå hennes skyldighet att kunna betala det där själv.

Jag går ju liksom gymnasiet (vilket är frivillig) och därför borde minst få 500kr eller mer av det. Det är ju till främst för saker JAG behöver och inte hon och huset. Asså hon har ju ett jobb som hon tjänar bra på, så jag kan liksom bara inte förstå varför jag inte får något, inte något alls.

Vad ska jag göra? Just nu har jag en månadspeng på ~100kr, men jag vet aldrig för om jag gör ett fel, kan vara vad som helst, tar hon tillbaka de.

Jag har försökt tala med hon att jag borde får minst 500 kr så att jag kan spara och göra det jag vill, alla mina klasskamrater får ju hela sitt CSN, och här står jag med 0 kr eller om jag har tur 100kr. 

Jag vet inte vad jag ska göra😭. Hur ska jag tala med henne, jag behöver tips, vad som helst. Jag kan inte vänta till varje sommar för att sen få ett litet dåligt feriejobb men 50kr i timmer. Pengarna jag fått därifrån har precis tagit slut och jag har ingen inkomst alls.

• Svar på tråden Mamma tar mitt CSN
  • KyligSynaps
    mammatill6 skrev 2022-11-13 01:23:11 följande:
    barnet äter nog för mer än CSN påsen månad. Så nog går det till barnet. 
    Du har försörjningsplikt gumman. Men du kan använda dom där pengarna till o köpa grädde till köttfärsås om du nu skulle behöva det. 

Eller som jag skrev innan, ett ägg eller en tomat. 
  • KyligSynaps
    mammatill6 skrev 2022-11-13 01:21:20 följande:
    Eller så har hon en ny iPhone som hennes mamma bekostar. Och dator hemma. O går på fritidsaktiviteter 
    Det är bra. Då vet vi att hon sitter hemma tryggt och säkert och inte är ute och handlar kläder som sin kompis hela dagarna.. 
  • mammatill6
    KyligSynaps skrev 2022-11-13 01:24:56 följande:
    Du har försörjningsplikt gumman. Men du kan använda dom där pengarna till o köpa grädde till köttfärsås om du nu skulle behöva det. 

Eller som jag skrev innan, ett ägg eller en tomat. 
    Toppen, då har du förstått att csn faktiskt inte är barnets pengar. Och inte kan kräva dem? Som du så ihärdigt påstod?
  • KyligSynaps

För vem behöver hänga med sina kompisar utomhus, när en har Ipaden en kan trycka på. O duger inte ipad så går det ju vända sig till alla 50 stycken kottar.. 

• KyligSynaps
    mammatill6 skrev 2022-11-13 01:26:57 följande:
    Toppen, då har du förstått att csn faktiskt inte är barnets pengar. Och inte kan kräva dem? Som du så ihärdigt påstod?
    Det ska gå till att underlätta så att barnet ska ha det bra. 
  • mammatill6
    KyligSynaps skrev 2022-11-13 01:27:32 följande:

För vem behöver hänga med sina kompisar utomhus, när en har Ipaden en kan trycka på. O duger inte ipad så går det ju vända sig till alla 50 stycken kottar.. 

Eller så skaffar man kompisar man kan umgås med även om man inte har massa pengar? 
  • KyligSynaps
    mammatill6 skrev 2022-11-13 01:29:04 följande:
    Eller så skaffar man kompisar man kan umgås med även om man inte har massa pengar? 
    Du menar dom inne i skogen, som också tvingas sitta o leka med sina kottar?
  • mammatill6
    KyligSynaps skrev 2022-11-13 01:28:17 följande:
    Det ska gå till att underlätta så att barnet ska ha det bra. 
    Men börja inte om som en gammal skiva.  Det är ett stöd till för att försörj sitt barn
  • KyligSynaps
    mammatill6 skrev 2022-11-13 01:29:04 följande:
    Behöver ju inte gå ut annars. Kan ju skriva med alla sina kompisar medans dom är utomhus, så länge hon har Ipad. 
  • mammatill6
    KyligSynaps skrev 2022-11-13 01:30:36 följande:
    Du menar dom inne i skogen, som också tvingas sitta o leka med sina kottar?
    Precis. Alla barn som inte har pengar gömmer sig i skogen.
Svar på tråden Mamma tar mitt CSN