• Urka000

Mamma tar mitt CSN

Hej, jag går i gymnasiet och min mamma har helt och hållet okuperat mitt CSN, hon säger att jag borde skaffa ett jobb om jag nu vill ha pengar, fast CSN:et är ju egentligen ett studiebidrag till den studerande (jag) så att den kan lägga mer tid åt skolan istället för att jobba.
    Jag skulle ju såklart så gärna hitta ett jobb men vi bor i ett mindre samhälle och jag har såklart försökt på alla ställen få ett jobb, jag hittar INGET fast jag har ett bra CV och allt. 

Hon verkar inte förstå att jag behöver det, jag kan aldrig gå och se på bio eller äta med kompisar, jag har inte råd med att köpa kläder och sådant som jag gillar.

Min mamma säger att hon behöver bidraget för att betala hyran, räkningarna och köpa in saker som egentligen är såå onödiga. 
    Jag förstår räkningarna och hyran men behöver hon verkligen hela mitt CSN för det. Det är liksom ändå hennes skyldighet att kunna betala det där själv.

Jag går ju liksom gymnasiet (vilket är frivillig) och därför borde minst få 500kr eller mer av det. Det är ju till främst för saker JAG behöver och inte hon och huset. Asså hon har ju ett jobb som hon tjänar bra på, så jag kan liksom bara inte förstå varför jag inte får något, inte något alls.

Vad ska jag göra? Just nu har jag en månadspeng på ~100kr, men jag vet aldrig för om jag gör ett fel, kan vara vad som helst, tar hon tillbaka de.

Jag har försökt tala med hon att jag borde får minst 500 kr så att jag kan spara och göra det jag vill, alla mina klasskamrater får ju hela sitt CSN, och här står jag med 0 kr eller om jag har tur 100kr. 

Jag vet inte vad jag ska göra😭. Hur ska jag tala med henne, jag behöver tips, vad som helst. Jag kan inte vänta till varje sommar för att sen få ett litet dåligt feriejobb men 50kr i timmer. Pengarna jag fått därifrån har precis tagit slut och jag har ingen inkomst alls.

• Svar på tråden Mamma tar mitt CSN
  • KyligSynaps
    mammatill6 skrev 2022-11-13 01:07:49 följande:

Före barnets 18-årsdag bestämmer därför föräldrarna vad studiebidraget ska gå till. 

demna mening då?

Mm, den meningen gillar du va.. Den som säger att mamma får bestämma.. 
  • mammatill6
    KyligSynaps skrev 2022-11-13 01:03:21 följande:
    Trygg bas, innebär att sitta hemma år 2022 i Sverige och bara leka med några kottar.. 
    var stod att hon gjorde det?
  • Anonym (op)
    KyligSynaps skrev 2022-11-13 00:14:53 följande:
    Internet är också förmodligen någonting som du har skrivit in dig på, o inte tvingat din 16 åring skriva upp sig på. 

Har DU problem o betala den, så är det DU som ska gå o söka dig till socialbidrag. 
    Fortfarande så om hon skulle söka socialbidrag så räknas fortfarande studiebidraget som mammans inkomst, så då blir hon tvungen att använda det till mat.
  • mammatill6
    KyligSynaps skrev 2022-11-13 01:09:20 följande:
    Mm, den meningen gillar du va.. Den som säger att mamma får bestämma.. 
    ja du hävdade ju så bestämt att barnet har rätt till pengarna. Att det har laglig rätt till det.
  • KyligSynaps
    mammatill6 skrev 2022-11-13 01:10:38 följande:
    var stod att hon gjorde det?
    Jag vet inte. Jag bara utgår ifrån vad man har råd o göra idag för en ynka liten hundralapp. 

Köpa några kottar från internet (för den som bor i storstad) och sen ner till tobak o unna sig en tändsticksask. 
  • KyligSynaps
    mammatill6 skrev 2022-11-13 01:11:53 följande:
    ja du hävdade ju så bestämt att barnet har rätt till pengarna. Att det har laglig rätt till det.
    Jag hävdade att pengarna ska gå till barnet och inte mammas internet räkningar.. 
  • KyligSynaps
    mammatill6 skrev 2022-11-13 01:11:53 följande:
    Det där med internet räkningar... Det är någonting som du sa..
  • mammatill6
    KyligSynaps skrev 2022-11-13 01:16:39 följande:
    Det där med internet räkningar... Det är någonting som du sa..
    Fickpengar. Du hävdade hennes rätt till fickpengar. Att CSN va barnets pengar.
  • mammatill6
    KyligSynaps skrev 2022-11-13 01:12:39 följande:
    Jag vet inte. Jag bara utgår ifrån vad man har råd o göra idag för en ynka liten hundralapp. 

Köpa några kottar från internet (för den som bor i storstad) och sen ner till tobak o unna sig en tändsticksask. 
    Eller så har hon en ny iPhone som hennes mamma bekostar. Och dator hemma. O går på fritidsaktiviteter 
  • mammatill6
    KyligSynaps skrev 2022-11-13 01:15:20 följande:
    Jag hävdade att pengarna ska gå till barnet och inte mammas internet räkningar.. 
    barnet äter nog för mer än CSN påsen månad. Så nog går det till barnet. 
Svar på tråden Mamma tar mitt CSN